به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۳ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب : ۳۷۷۰۱۰

ترامپ برای حمله به کنگره آمریکا متهم شد

ترامپ برای حمله به  کنگره آمریکا متهم شد
گروه بین الملل: هیئت تحقیق کنگره برای بررسی حمله سال  ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق را به «اقدام  چند جانبه» برای براندازی در پی شکست در انتخابات متهم کرد.
این هیئت آخرین گزارش ۸۴۵ صفحه ای خود را درباره این حمله منتشر و مسئولیت هجوم ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره را دقیقا متوجه رئیس جمهور سابق کرده است.این هیئت همچنین توصیه می‌کند که ترامپ در آینده از تصدی مناصب دولتی منع شود.دونالد ترامپ با این هیئت همکاری نکرده و گزارش نهایی را دارای انگیزه سیاسی خوانده  است.
در طول ۱۸ ماه کمیته ۱۰ جلسه استماع عمومی برگزار کرد و با بیش از ۱۰۰۰ شاهد، از جمله مقامات و کارکنان دولت ترامپ، اعضای خانواده ترامپ، ماموران  پلیس حفاظت از کنگره، شورشیان، فعالان سیاسی تندرو و غیره مصاحبه کرد.
 هیئت متشکل از هفت نماینده دموکرات و دو نماینده جمهوریخواه به وزارت دادگستری توصیه کرد که از  ترامپ - که در حال راه اندازی کمپین دیگری برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری است - در ارتباط با کمک به اغتشاش و سه جرم کیفری فدرال  دیگر تحقیق کند.رئیس دموکرات کمیته، بنی تامپسون، در پیشگفتار این گزارش هشت فصلی نوشته است که در یک زمان «غیرقابل تصور» بود که رئیس جمهور ایالات متحده گروهی را به راهپیمایی به سمت ساختمان کنگره تحریک کند.

 شش یافته کلیدی گزارش به این شرح است:
۱) ترامپ ادعاهای نادرستی مطرح کرد که دستیارانش به او گفته بودند صحت ندارد
این کمیته گفته است که تصمیم  ترامپ برای اعلام پیروزی دروغین در شب انتخابات ۲۰۲۰ "از پیش برنامه ریزی شده" بوده و تنها وکیل او، رودی جولیانی، از این اقدام حمایت کرد. رئیس جمهور سابق به سرعت ادعاهای بی اساس مبنی بر تقلب گسترده انتخاباتی  را آغاز کرد و پس از اعلام پیروزی برای جو بایدن به این کار به شدت ادامه داد.
این کمیته به مصاحبه‌هایی با چند مشاور حقوقی و وکلای نزدیک به  ترامپ اشاره می‌کند که می‌گویند ادعاهای تقلب را باور نمی‌کنند یا هیچ مدرکی در این مورد پیدا نکرده‌اند.
برجسته‌ترین فرد در این میان، دادستان کل سابق ویلیام بار بود که در اظهارات خود به کمیته گفت: «من به صراحت اعلام کردم که با این ایده که بگوییم انتخابات دزدیده شده موافق  نیستم و به رئیس جمهور گفتم این گفته خلاف است».رئیس‌جمهور در هفته‌های بعدی به کاشتن بذر توطئه انتخاباتی ادامه داد، اگرچه مقامات ارشد دولت ترامپ شهادت دادند که به او اطلاع داده بودند این ادعاها صحت ندارد.

۲) سخنان ترامپ آشوبگران را به واشنگتن کشاند
این کمیته استدلال می‌کند که جرقه حمله به ساختمان کنگره توسط خود  ترامپ زده شد. علاوه بر ادعای مکرر تقلب، کمیته به توئیتی مورخ ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰ اشاره می‌کند که در آن رئیس جمهور سابق نوشت: «اعتراض بزرگ در واشنگتن دی سی در ۶ ژانویه. آنجا باش، محشر به پا می‌شود!» در اسناد و مدارک دادگاه، شورشیان و افراد تندرو که در آن روز به ساختمان کنگره حمله کردند از توییت  ترامپ به عنوان دلیل خود برای آمدن به واشنگتن نام بردند. این کمیته از افرادی مانند رابرت مورس نام برده که در ارتباط اتهام با حمله به ماموران در جریان هجوم به ساختمان کنگره مجرم شناخته شد. در این گزارش آمده است که  مورس «بر این باور بود که ۶ ژانویه لحظه ای بود که در آن انقلاب استقلال سال ۱۷۷۶ دوباره آغاز خواهد شد» زیرا رئیس جمهور از آنها خواسته بود «آنجا باشند، محشر به پا می‌شود». این کمیته همچنین به هشدارهای سرویس مخفی استناد می‌کند که مردم قصد داشتند در ۶ ژانویه به واشنگتن بیایند و تهدید کرده بودند که «خشن» خواهند بود.

۳) ترامپ در جریان شورش اقدامی نکرد
این کمیته استدلال می‌کند که  ترامپ با شروع حمله ۶ ژانویه اقدامی انجام نداده و هشدارهای کنگره مبنی بر وقوع یک حمله جدی را نادیده گرفته است.بخشی از نتیجه‌گیری آنها مبتنی بر شهادت کسیدی هاچینسون، کارمند سابق کاخ سفید است، که در اوایل سال جاری در یک جلسه استماع حاضر شد و درباره هرج و مرجی که به گفته خودش در آن روز در کاخ سفید شاهد بود، اظهار نظر کرد.
بر اساس متنی از شهادت او ، یک وکیل سابق کاخ سفید قبل از شهادت در برابر کمیته تلاش کرده بود بر شهادت خانم هاچینسون تاثیر بگذارد و به او گفته  بود: «هرچه کمتر به خاطر بیاروید، بهتر است».این کمیته همچنین به ارتباطات میان قانونگذاران گرفتار در کنگره و رئیس کارکنان کاخ سفید، مارک میدوز، اشاره می‌کند که پیام‌های درخواست  کمک از اعضای کنگره دریافت می‌کرد. آنها  مجبور شده بودند مخفی شوند.متن‌هایی از هوپ هیکس، یکی از وفادارترین دستیاران  ترامپ، سرخوردگی کارکنان کاخ سفید را خلاصه می‌کند.
خانم هیکس پس از شورش به جولی رادفورد، رئیس دفتر ایوانکا ترامپ پیامک فرستاد و گفت: «ما اکنون شبیه تروریست‌های داخلی هستیم».
او همچنین به یک وکیل کاخ سفید پیامک ارسال کرد: «من خیلی ناراحتم. هر چیزی که برای آن کار کردیم، از میان رفت».
 
۴) گروه‌های راست افراطی برنامه‌ریزی و سپس اقدام کردند
نکاتی درباره گروه‌های مسلحی که واشنگتن و حتی ساختمان کنگره را هدف قرار می‌دهند به طور خاص در دسامبر ۲۰۲۰ منتشر شد. این گزارش خاطرنشان می‌کند که اف‌بی‌آی پیام‌های  گروه‌های راست افراطی با نام‌های «حافظان سوگند» و «پسران سربلند» را مشاهده کرده است.در یکی از آنها آمده است: «تنها یک راه وجود دارد. این نشانه نیست. این تجمع نیست. این گلوله  است».پلیس حفاظت کنگره و ماموران سرویس مخفی - که مسئول حفاظت از رئیس جمهور هستند - پیام‌های مشابهی از خودی‌ها و دیگران دریافت کردند. برخی به طور خاص از ساختمان کنگره به عنوان کانونی برای فعالیت‌های بالقوه خشونت‌آمیز نام بردند.برخی از تبادل پیام‌ها از طریق  برنامه‌های چت رمزگذاری‌شده خصوصی انجام می‌شد. اما پیام‌های دیگر به‌طور عمومی در وب‌سایت‌های طرفدار ترامپ و توییتر قابل مشاهده بود.اعضای گروه‌های راست افراطی در ۶ ژانویه در میان جمعیت داخل ساختمان کنگره حضور داشتند.  
در کنار این گزارش، کمیته دهها متن خام از شهادت شاهدان در جلسات غیرعلنی را منتشر کرده است. چندین نفر از بزرگترین حامیان  ترامپ در حاشیه جریان راست افراطی - مانند الکس جونز و نیک فوئنتس، ملی‌گرای سفیدپوست - با استناد به حق قانون اساسی برای اجتناب از اتهام  علیه خود، از پاسخگویی به سوالات خودداری کردند.
اما شهادت دیگر  شهود - از جمله استوارت رودز، بنیانگذار «حافظان سوگند» و انریکه تاریو، رهبر «پسران سربلند»  - حاکی از رواج سوء ظن متقابل، جدال و تفکر توطئه آمیز در میان جناح‌های راست افراطی درگیر در شورش بود.رودز ماه گذشته در ارتباط با اتهام توطئه برای اغتشاش و دیگر اتهامات مجرم شناخته شد و احتمالا با دهها سال زندان مواجه است، در حالیکه  تاریو در حال حاضر محاکمه می‌شود.

۵) ترامپ سعی کرد معاون خود را تحت فشار قرار دهد تا نتیجه انتخابات را باطل اعلام کند
بخشی از برنامه  ترامپ برای باقی ماندن در قدرت حول قرائت بحث برانگیزی از قانون اساسی ایالات متحده بود که به عقیده او به مایک پنس، معاون رئیس جمهور که ریاست هیئت صدور گواهینامه انتخابات را بر عهده داشت، اجازه می‌داد تا او را پیروز اعلام کند.در این گزارش آمده است: «در ۶ ژانویه،  ترامپ تلاش کرد با  پنس تماس بگیرد و با فریاد به دستیارانش تلفن کرد. رئیس جمهور سابق سپس به نادرست به  پنس گفت که او صلاحیت مداخله در صدور گواهینامه را دارد».شاهدان به کمیته گفتند که در یک مقطع زمانی،  ترامپ معاون خود را «بی‌عرضه» خواند که «به اندازه کافی جربزه ندارد».
 ترامپ در ۶ ژانویه در برابر جمعی از افراد گفت امیدوار است که  پنس «کار درست را انجام دهد». بعدا در بحبوحه حمله، آشوبگران هنگام هجوم به ساختمان کنگره شعار «مایک پنس را دار بزن» سر می‌دادند.

۶) ترامپ باید از تصدی مناصب دولتی منع شود
یکی از آنها به بخشی از قانون اساسی استناد می‌کند که می‌گوید می‌توان از فردی که سوگند یاد کرده است از قانون اساسی ایالات متحده حمایت کند و  «در یک شورش شرکت کرده» یا «به دشمنان قانون اساسی کمک یا پناه داده است» سلب صلاحیت کرد.این کمیته  ترامپ را به اتهام کمک به یک شورش برای پیگرد به وزارت دادگستری معرفی کرده است.
برچسب ها: دونالد ترامپ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها