به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۳۷۸۰۳۳

اثرات تخریبی جراحی اقتصادی سفره طبقه کارگر را کوچک‌تر می‌کند

اثرات تخریبی جراحی اقتصادی سفره طبقه کارگر را کوچک‌تر می‌کند
گروه اقتصادی: حسن صادقی (رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در اردوی سراسری خانه‌های کارگر سراسر کشور که در سالن اجتماعات مجتمع تفریحی چمخاله استان گیلان برگزار شد، گفت: دو سال درگیر کرونا بودیم و در نتیجه سال گذشته گردهمایی در قالب مجازی برگزار شد، امسال وقتی به موضوع ورود کردیم احساس کردیم هنوز با مبحثی به نام کووید ۱۹ مواجه هستیم و احتمال دارد که شاهد موج گرفتن این بیماری باشیم به همین دلیل ترجیح دادیم امسال هم مجازی برگزار کنیم.

به گزارش ایلنا، معاون دبیرکل خانه کارگر ادامه داد: فعل و انفعالاتی که در بخش تورم، اقتصاد و سیاست‌گذاری دولت در حوزه‌های مختلف اتفاق افتاد که اثرات خاص و ناخوشایندی را بر اقتصاد خانوار و طبقه کارگر گذاشت و دست‌اندازی‌ها به اموال جامعه هدف توسط رانت‌خواران و افرادی که به دنبال دست‌اندازی به اموال مردم هستند، ما را بر این داشت در اقدام شتاب زده و فاقد برنامه در یک مقطع زمانی بسیار محدود و در تحت شرایط ویژه اردوی سال ۱۴۰۱ را در دستور کار قرار دهیم.

وی عنوان کرد: دلایلی که ما در پیشبرد اهداف این نشست تحت فشار قرار داد و مصمم‌مان کرد تا اردوی ۱۴۰۱ را در فصل زمستان برگزار کنیم، اتفاقاتی‌ست که در حوزه کارگری رخ داده و در حال رخ دادن است.صادقی ادامه داد: چه بخواهیم چه نخواهیم دولت در جراحی اقتصادی مصمم به این است که اهدافی را در چهارچوب برنامه هفتم و در بودجه ۱۴۰۲ مد نظر قرار قرار دهد که این اهداف بخشی با اقتصاد کلان مواجه است به لحاظ تغییراتی که در شاخص‌های اقتصادی رخ خواهد داد و بخشی هم به اقتصاد خرد برمی‌گردد که خانواده‌ها با آن مواجه هستند.

وی بیان کرد: برای مواجه با این وضعیت نیازمند یک انسجام فکری، هم‌افزایی و هم‌پوشانی در همه حوزه‌ها هستیم و باید خود را به اطلاعات روز تجهیز کنیم و بدانیم اگر جراحی اقتصادی اتفاق بیفتد، آثارش بر اقتصاد خانوار طبقه بازنشسته چه خواهد بود و باید بدانیم برای پیشبرد جراحی اقتصادی نیازمند اصلاح قوانین حمایتی هستیم که در حوزه کار و تامین اجتماعی باشد.

صادقی ادامه داد: در این دو حوزه روی سخن ما هستیم که افراد از جامعه به ما اعتماد کرده‌اند تا رهبریت جریان اقتصادی و منافع خانوار آن‌ها، امنیت شغلی و اقتصادی‌شان را دنبال کنیم. ما باید باید وضعیت را بررسی کنیم. نگرشی در حال شکل گرفتن است که اگر تبدیل به برنامه بشود و از دولت به مجلس ارسال شود، کار را برای را برای ما دشوار خواهد کرد و قبل از اینکه قانون شود باید نظرات خود را بیان کنیم و ببینیم چه فاکتورهایی را مدنظر قرار داده است و آیا در حوزه روابط کار به دنبال تقویت حمایت است یا کاهش سطح حمایت‌ها را مد نظر قرار دارد؟

معاون دبیرکل خانه کارگر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید در آغاز کار بنویسیم و بگوییم که مضرات لایجه برنامه هفتم توسعه در حوزه طبقه متوسط جامعه چه تاثیری خواهد داشت و اگر با این فهم پیش برویم، پشتوانه‌های نظام را از دست خواهیم داد. چون جوامع بشریت بر سه طبقه فرادستان، میان دستان و فرودستان تقسیم می‌شوند. امروز طبقه متوسط ما در زیر چرخ آسیاب سنگین تورم در حال خرد شدن است، این قشر پشتوانه نظام سیاسی کشور است.وی ادامه داد: اگر وضعیت با این فرمان پیش برود شاهد ریزش این طبقه در سبد طبقه محروم هستیم و اکثریت آن‌ها به طبقه ضعیف سقوط کرده و جامعه به دو قطب فرادستان و فرودستان تبدیل می‌شود و کار هم برای ما سخت خواهد شد چون فرودستان مقابل اتفاقاتی که افتاده سکوت نخواهند کرد و این جریان از شورش و اغتشاش عبور خواهد کرد.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری عنوان کرد: اگر چنانچه مولفه‌هایی که طبقه متوسط را حفظ می‌کند، از دست برود، قواعد را به زندگی خفت‌بار تبدیل می‌کند و وقتی این بخش از جامعه تبدیل به طبقه فرودست شد، گریبان فرادستان را می‌گیرد و تبدیل به شورشی خواهد شد که نظام سیاسی را با چالش مواجه می‌کند. به‌نظر می‌رسد برنامه هفتم با فرمانی که دولت آن را می‌برد، این امر اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: ما به عنوان دلسوزران نظام وقتی کسانی که دل در گرو نظام و حاکمیت دارند را نقد می‌کنیم، به این دلیل است که به دریای متلاطمی پا نگذاریم و عواقب را بسنجیم و معیارها را بشناسیم. نمی‌شود در اقتصاد دست را به دیوار گرفت و حرکت کرد. ما امروز نگاه بازی به اقتصاد نداریم که باعث شود طبقه بازنشسته و کارگر زندگی عزت‌مندانه داشته باشد و اگر شرایط را بدتر کنیم، دیگر سنگ روی سنگ نمی‌ماند.

صادقی عنوان کرد: باید دید چه مولفه‌هایی باعث شده ما به این سمت برویم. آیا سیاست‌های ما غلط بوده که همه این‌ها را جمع و به بحران تبدیل کرده است. این مولفه‌ها باعث شده اقتصاد مولد بی‌رنگ و رو شده و اقتصاد غیرمولد و خدماتی و دلالی پر رونق شود. در این اقتصاد در ظرف یک شب ثروت عده‌ای خاص که دارای املاک فروانی هستند از میلیارد به تریلیارد می‌رسد و کسی هم که ۵۰۰ میلیون تومان سپرده گذاشته تا بهره اندکی را ببرد، دارایی‌اش به نصف و زیر نصف کاهش پیدا کند.

صادقی تاکید کرد: ما باید حرف بزنیم و نظرات دلسوزانه برای نظامی که متعلق به ما است و در مقابل پایداری آن مسئول هستیم را تذکر بدهیم، بنویسیم و بگوییم و اگر پاسخ نشنیدیم از هژمونی اجتماعی قبل از اینکه به اعتراض تبدیل شود، کمک بگیریم.معاون دبیرکل خانه کارگر اظهار کرد: سرمنشا اتفاقاتی که در طول سه ماه اخیر رخ داده، اقتصاد است. وقتی شاهد فقر اقتصادی هستیم و اینکه دهک میانی جامعه دارد فقیر می‌شود و جایگاه و عزت اجتماعی او سست می‌شود، طبیعی است که صدا به شکلی دیگر بلند می‌شود.

صادقی ادامه داد: ظرف یک سال گذشته وقتی خط کش را روی ساختار اقتصاد و تورم می‌گذاریم، می‌بینیم اقتصاد ما درحال کوچک‌تر شدن است، ما از این دم می‌زنیم که در حال پیشرفت و توسعه هستیم اما اقتصادی مولد است که زایش ثروت را به همراه دارد نه دلالی. اقتصادی که کارگر در آن عزت و ارزش داد. اما ما در حوزه اقتصاد مولد چه کردیم که در ظرف یک سال و نیم باید تورم در برخی کالاهای اساسی ۴۰۰ درصد رشد داشته باشد؟این فعال حوزه کارگری عنوان کرد: الان ۴۲ هزار تومان شده، سکه ۲۱ میلیون تومان و پراید ۲۵۷ تومان، کجای این اقتصاد درست است؟ کجای این روش اقتصادی درست است؟

وی ادامه داد: وقتی درست اداره نکنیم از دولت عبور می‌کنند و نظام و حاکمیت را نشانه می‌روند. اقتصاد تورمی به سمت رکود می‌رود نه توسعه اقتصاد و تورمی که پشتش شورش اجتماعی است و در این شرایط انگشت اتهام به سمت حاکمیت دراز می‌شود.رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ادامه داد: ما مسئولینی که برای دوام و پایداری نظام کتک خرده‌ایم باید بگوییم و نترسیم. اگر می‌خواهیم دولت زیر سایه رهبری نظام جمهوری اسلامی بماند، باید با سیستم، رانت خواری، فساد و دست‌اندازی به اموال عمومی و بیت المال و اموال کارگران مبارزه کنیم، حتی اگر محاکمه شویم، محاکمه ما پایداری نظام را به همراه دارد بنابراین باید از گفتن حقایق و مبارزه نترسیم، ما نماینده قشری هستیم که اگر حرکت نکنیم به ما لعن و نفرین خواهند فرستاد.

وی ادامه داد: این قشر زندگی و سفره‌اش در اقتصاد سالم گره خورده است و نقطه امید و اتکای آن‌ها ما هستیم، اما ما نماینده کارگران چرا متفرق حرکت می‌کنیم تا از لابه لا تشت آرای ما، عناصر خودفروخته و فرصت‌طلب عبور کنند، حقوق ما را تضغیف کنند و در قالب برنامه ششم همه قوانین حمایتی را یکی پس از دیگری قیچی کنند.
صادقی عنوان کرد: این نتیجه همان اقتصاد فاسدی است که طبقه فرصت‌طلب و کسانی که از قِبَل این روند به ثروت کلان می‌رسند، از آن استفاده می‌کنند و با سندسازی املاک ضعفا را به نام خود می‌کنند، اگر صدای ما بلند نشود فردا درباره موضوعات مهمی مانند تامین اجتماعی و متناسب‌سازی هم نمی‌توانیم ایستادگی کنیم و نمی‌توانیم از امکانات خود حمایت کنیم.

وی ادامه داد: در سیستم درمان می‌خواهند برای ما سیستم آموزشی تعریف کنند تحت عنوان مراکز آموزشی برای اینترها، اتفاقاتی که دارد می‌افتد به ما پیام می‌دهد که هشیار باشید، من قبول دارم آدم وقتی پیر می‌شود محتاج می‌شود و باید به فکر خانواده باشد همه این‌ها هست اما باید به این‌ها فکر می‌کردیم. برای ما تهمت و افترا هست اما با همه این‌ها آمدیم و در کسوت‌های مختلف عنوان کردیم که نوکر جامعه کارگری هستیم و از منافع بازنشستگان و جامعه کارگری حمایت می‌کنیم.

صادقی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اگر متناسب‌سازی را اجرا نکرده و تکلیف ۲۵ درصد را مشخص نکنیم و در مزد کنار نیاییم، باید منتظر تحرک اجتماعی طبقه اجتماعی کارگر باشیم.وی افزود: مجموعه‌ای که در آن قرار داریم متعلق به جامعه کارگری است، این اموال حیثیت، حریت و آزادگی شما است و باید حفظ شود. چرا عده‌ای زمین خوار و فاسد اقتصادی باید زیر چتر افرادی بروند و زمینی را که برای ساخت آن هزینه‌های کلانی داده‌ایم را قولنامه سوری ببنند و سند بگیرند و دستگاه قضا هم بر آن صحه گذاشته است، اگر امروز نتوانیم از داشته‌های خود دفاع کنیم، فردا هم بقیه به این وضعیت دچار خواهد شد.

معاون دبیرکل خانه کارگر اظهار کرد: ما در حوزه دستمزد با کسی شوخی نداریم، اینکه رئیس بانک مرکزی موضوعی را مطرح می‌کند، درست نیست. ایشان اگر می‌تواند باید اقتصاد کشور را سر و سامان دهد. ارزش پول ملی ناموس و حیثیت یک ملت است، ما تورم ۲۷ درصدی را به ۴۰۰ درصد رساندیم، اقتصاد ما ترمز بریده و در سرازیری افتاده است.رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری عنوان کرد: به نسبت تورم واقعی سیاست‌های غلط باعث شده ظرف سه ماه، تاثیر افزایش حقوق به صفر برسد و قدرت خرید به صفر رسید. در اقتصاد غلطی که فقرا را فقیرتر و غنی را غنی‌تر می‌کند، پایه پول ملی را تنزل داد اما هنوز به به غلط حقوق کارگر را عامل تورم می‌دانند.صادقی در پایان تاکید کرد: به جای اینکه به ما فشار بیاورید، بگویید ما در تورم و سست کردن پایه پول ملی چقدر سهم داریم که به دولت پرداخت کنیم. تاکید می‌کنیم که ما در دولت‌های قبل هم فعال بودیم و اتفاقا بیشترین تحرکات من در دولت قبل بود.
برچسب ها: حسن صادقی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها