به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۸ ساعت ۲۰:۳۹
کد مطلب : ۳۷۸۲۳۷

موج جدید موشک‌پرانی روسیه در اوکراین

موج جدید موشک‌پرانی روسیه در اوکراین
گروه بین الملل: با آغاز  موج جدید موشک‌پرانی روسیه به سوی شهرهای بزرگ اوکراین، در این کشور هشدار سراسری حمله هوایی صادر شد.
میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین گفته است که بیش از ۱۲۰ موشک به سوی مراکز پرجمعیت و زیرساخت‌های غیرنظامی شلیک شد.ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، پایتخت، هم گفت که در اثر حملات موشکی به  این شهر، دست‌کم  سه نفر - از جمله یک دختر ۱۴ ساله - زخمی و به بیمارستان منتقل شدند.صدای انفجار در شهرهای خارکیف، اودسا، لویو و ژیتومیر نیز شنیده شد.ماکسیم مارچنکو، فرماندار منطقه اودسا در جنوب، از "حملات سنگین موشکی به اوکراین" سخن گفت.
نیروی هوایی اوکراین گفته است که  روسیه از جهت‌های مختلف و از هوا و دریا با موشک‌های کروز اوکراین را هدف قرار می‌دهد و تعدادی پهپاد کامیکازه نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
صبج پنجشنبه، هشدار حملات هوایی در تمام مناطق اوکراین به صدا درآمد.الکسی آرستویچ، مشاور رئیس جمهور از غیرنظامیان خواست تا پناهگاه بروند و گفت که پدافند هوایی در حال عملیات است.به گفته فرمانداری نظامی کی‌یف، دو خانه در اثر اصابت قطعات موشک‌های رهگیری شده آسیب دید. کلیچکو گفته است  ۱۶ فروند موشک توسط پدافند هوایی بر فراز پایتخت منهدم شد.
ویتالی کیم، فرماندار منطقه میکولایف در جنوب، نوشت که پنج موشک توسط پدافند هوایی رهگیری و منهدم شده است.مارچنکو گفته است که ۲۱ فروند موشک در منطقه اودسا سرنگون شده است.
وی افزود: «قطعات موشک به یک ساختمان مسکونی اصابت کرد  اما تلفات جانی گزارش نشده است».در شهر لویو در غرب اوکراین، آندری سادووی، شهردار، وقوع چندین انفجار را گزارش کرده است. پودولیاک مسکو را متهم کرده است که به دنبال «ویران کردن زیرساخت‌های حیاتی و کشتار دسته‌جمعی غیرنظامیان» است. در هفته‌های اخیر، روسیه شهرهای مختلف اوکراین را هدف ده‌ها حمله موشکی قرار داده و باعث قطع مکرر برق در سراسر این کشور شده است.
 شهردار لویو  گفت: ۹۰ درصد این شهر بدون برق است، در حالیکه آقای کلیچکو هشدار داد ممکن است برق و آب در پایتخت قطع شود.پیشتر، قطع برق در اودسا و دنیپروپتروفسک گزارش شده است. شرکت دی‌ای‌ئی‌کی، تامین‌کننده برق در این مناطق گفته است که «به منظور جلوگیری از آسیب قابل توجه در نتیجه حملات موشکی دشمن، ناگزیر شدیم برق این مناطق را قطع کنیم».
الکساندر ویلکول، فرمانده نظامی شهر کریوی‌ریح در مرکز اوکراین، گفته است که موشک‌های شلیک شده به این شهر از «کشتی‌ها و هواپیماهای روسی در دریای سیاه» پرتاب شده است. او افزود که برق شهر به عنوان یک «اقدام احتیاطی»  قطع شده است.فرماندهی منطقه جنوب اوکراین قبلا هشدار داده بود که نیروهای روسیه برای پرتاب تا ۲۰ فروند موشک از مواضع خود در دریای سیاه آماده می‌شوند.
در جریان موشک‌پرانی اوایل ماه جاری، پدافند ضدموشکی اوکراین ۶۰ فروند از بیش از ۷۰ فروند موشک شلیک شده توسط نیروهای روسی را منهدم کرد.
مسکو بارها هدف قرار دادن غیرنظامیان در حملات موشکی را تکذیب کرده است اما اخیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، اذعان کرد که ارتش او به تاسیسات حیاتی برق اوکراین ضربه می‌زند.این اعتراف پس از آن صورت گرفت که برخی از رهبران خارجی، از جمله امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفتند که هدف قرار دادن عمدی تاسیسات برق می‌تواند مصداق جنایت جنگی باشد.
دولت اوکراین از رهبران کشورهای غربی خواسته است امکانات دفاع ضدهوایی بیشتری در اختیار این کشور بگذارند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اخیرا با ارسال سیستم دفاع ضدموشکی پاتریوت در اوکراین موافقت کرد. 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها