به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۶ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۳۷۹۶۰۸
قیمت سکه از ابتدای سال حدود 64 درصد افزایش یافته است

منتظر افزایش قیمت سکه باشیم؟

منتظر افزایش قیمت سکه باشیم؟
گروه اقتصادی: قیمت سکه امامی از ابتدای سال تاکنون حدود 64 درصد افزایش یافته است. پایان اسفند ماه سال گذشته قیمت این سکه 12 میلیون و 400 هزار تومان بود، اما در بازار امروز با نرخی بیش از 20 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش شد.

به گزارش تجارت نیوز، در 9 ماه و نیمی که از سال 1401 می‌گذرد، سکه 9 مرتبه در یک کانال نوسان کرده است. اولین بار 29 فروردین ماه روند قیمت سکه امامی نزولی شد و تا 19 اردیبهشت ماه در همان کانال نزولی خود نوسان کرد. اما بعد به فاصله یک هفته با رشد قیمتی که در پیش گرفت، از کانال 13 میلیون تومان به کانال 14 میلیون تومان رفت.از روز 25 اردیبهشت تا هفتم خرداد ماه نیز سکه برای بار دوم وارد فاز نوسان محدود شد. اما روند صعودی را در روز هشتم خرداد ماه در پیش گرفت و پس از یک هفته کانال 15 میلیون تومان را نیز فتح کرد.
مرتبه سوم که سکه در یک کانال نوسان کرد هفته آخر خرداد تا هفته اول تیر ماه بود. اما این نوسان رشدی به همراه نداشت و سکه تا روز 20 مرداد ماه یک پله به عقب برگشت و وارد نرخ 14 میلیون تومان شد.

اخبار مذاکرات بازارها را در تابستان سوزاند
اگرچه آن زمان معامله‌گران بازار انتظار رشد را داشتند، چرا که سکه دو مرتبه کاهش قیمت را تجربه کرد. اما اخبار مذاکرات در دو هفته پایانی مرداد چنان بازار را تحت تاثیر قرار داد که سکه را تا روز 20 شهریور ماه به کانال 13 میلیون تومان کشاند.

اواخر شهریور ماه اخبار مثبتی از وین مخابره نشد. بازارها نیز به کف قیمتی خود رسیده بودند. قیمت دلار آن زمان 28 هزار و 200 تومان بود که برای بسیاری از بازاری‌ها رقم غیرقابل باوری به حساب می‌آمد.اگرچه بازارها در تابستان حسابی آب رفته بودند، اما نتیجه بخش نبودن مذاکرات موتور رشد قیمت را از روز 20 شهریور ماه شارژ کرد. قیمت سکه امامی ظرف 3 روز از کانال 13 میلیون تومان، وارد کانال 14 میلیون تومان شد.پس از یک وقفه حدود 2 هفته‌ای سکه دوباره جان گرفت و 3 روزه خود را به نرخ 15 میلیون تومان رساند. اما از هفه اول مهر تا هفته اول آبان ماه بازار سکه امامی به نوعی فریز شده بود و قیمت این فلز گران‌بها روی مرز 15 میلیون تومان نوسان کرد.

آبان‌ماه اما شروع طوفانی برای سکه بود. رشد قیمت سکه از روز نهم آبان شروع شد و حدود 2 ماه ادامه داشت. قیمت سکه از 15 میلیون تومان تا 22 میلیون تومان رفت. اگرچه در این مسیر 2 ماهه سکه چند مرتبه توقف کرد، اما به معنای ایستادن نبود، بلکه نفسی تازه کرد و پرقدرت ادامه دارد.در یک هفته اخیر اما بازارها کم نوسان ظاهر شده‌اند. از ابتدای هفته سکه امامی در کانال 20 میلیون تومان نوسان می‌کند و نتوانسته خود را به بالای مرز 21 میلیون تومان نزدیک کند. تحلیل‌گران و معامله‌گران بازار علت توقف روند صعودی بازارها را سیاست‌های امنیتی بانک مرکزی در بازار دلار می‌دانند.

در پایان هفته اول دی‌ماه، وقتی دلار بازار آزاد نرخ‌های عجیبی را به خود می‌گرفت، رئیس کل بانک مرکزی عوض شد. صالح آبادی رفت و فرزین بر کرسی مهم‌ترین نهاد پولی و مالی کشور نشست. آمدن فرزین همراه با خط و نشان بود. برخی از معامله‌گران بازار ارز نیز در همان روزها دستگیر شدند.

قیمت سکه رشد می‌کند؟
جو امنیتی و نرخ ثابت 28 هزار و 500 تومانی برای دلار نیمایی کار خودش را کرد و حالا یک هفته‌ای می‌شود که بازارها آرام گرفته‌اند. آیا این توقف یک هفته‌ای بازارها ادامه‌دار است؟ یا باید منتظر رشد باشیم؟نمودار زیر (برگرفته از سایت رهاورد) روند قیمت سکه را از ابتدای امسال نشان می‌دهد. براساس رفتار سکه در این نمودار، روند قیمتی این فلز ارزشمند معمولا پس از یک توقف یک هفته تا 10 روز، وارد فاز صعودی می‌شود. فقط در تابستان به دلیل عامل سیاسی، الگوی «توقف – رشد» تکرار نشده است.


در واقع در تابستان اخبار برجامی مهمترین عامل اثرگذار بازار بوده است. در این مدت وقتی بازار افت کرده نتوانسته به روند صعودی برگردد. اما در مابقی مسیر سکه بعد از یک رشد، کمی عقب نشسته، دوباره رشد کرده است.
در حال حاضر نیز سکه یک هفته‌ای می‌شود که در موضع عقب نشینی قرار دارد. به نظر می‌رسد برای افت قیمت سکه به اخبار قوی از توافق یا اقدام مثبت دیگری نیاز هست. البته احتمال نوسان در همین محدوده برای حدود 2 هفته نیز دور از ذهن نیست.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: قیمت سکه و طلا

۱۴۰۱/۱۰/۱۶ ۱۰:۲۹
این فنر ارز داره دوباره جمع میشه بعد که رها بشه دلار بالای شصت هزار تومنه، ارز جهانگیری رو گرونش کردن کردنش ارز رییسی، روش همون روش غلطه، سور رانت خوارها دوباره محیا شد (413785)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها