به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۳۸۲۱۱۴
از آغاز پروژه تا آبگیری سد چمشیر

زور چینی‌ها به محیط زیست ایران چربید

زور چینی‌ها به محیط زیست ایران چربید
گروه اقتصادی: پس از حدود 10 سال، آبگیری سد چمشیر صبح دیروز آغاز شد. پروژه‌ای که گفته می‌شود پای چینی‌ها برای اجرای آن در میان است.
به گزارش تجارت نیوز، اگرچه روز گذشته رئیس سازمان محیط زیست آبگیری این سد را تکذیب کرد و گفت اجازه آبگیری نمی‌دهیم، اما طولی نکشید که کارشناسان و برخی از محلی‌ها این ادعا را رد کردند. محمد درویش، فعال محیط زیست هم در توییتی نوشت که سد چمشیر آبگیری شده است. اجازه دهید واقعیت‌ها فاش شود اگر صادق هستید.

سلاجقه بار دیگر درباره سد چمشیر واکنش نشان داد، این بار اما گفت اطلاعی نداریم که اکنون این سد آبگیری شده است یا خیر! اظهاراتی متناقض از رئیس سازمان محیط زیست درباره آنچه که کارشناسان منتقد فاجعه محیط زیستی می‌دانند.پیش از این وزارت نیرو از آبگیری این سد در دی ماه خبر داده بود. شمارش معکوسی که از ابتدای آذر شروع شد و دیروز به سرانجام رسید.

پروژه‌ای که بعدها رسانه‌ها نقش چین برای اجرای آن را فاش کردند. اواخر آذرماه سال جاری میثم فاضلی، مدير امور مطالعات سد چم‌شير و کارشناس فنی شرکت توسعه منابع آب و نيروی وزارت نيرو درباره حضور و سهم چینی‌ها در این پروژه توضیحاتی داد.فاضلی گفت: «در پروژه چمشیر، حدود 30 ميليارد دلار پول بلوکه‌شده ايران در چين وجود داشت که دولت چين به ايران باز نمی‌گرداند. در نهایت برای زنده شدن اين پول توافق شد که چين از اين پول به ايران وام دهد. یعنی از پول خودمان به خودمان! پولي که از بخشی از آن در چمشير استفاده شد. البته به شرط آن‌که در اين زمينه چين نيز يک طرف از پروژه باشد»

حمله استاندار کهگیلویه و بویراحمد به مخالفان
کارشناسان بارها از خطرات آبگیری این سد گفته‌اند اما نه‌تنها صدای مخالفان به جایی نرسید بلکه استاندار کهگیلویه و بویراحمد آن را جنجال الکی خواند.اخیرا علی احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: «یک عده‌ای بیمار و یک عده‌ای هم معاند نظام و یک عده‌ای دیگر حقوق‌بگیر برای تخریب نظام و کارهای بزرگ صورت‌گرفته در آن هستند.»او همچنین مخالفت‌ها را مربوط به افراد غیرعلمی و بدون تخصص دانست.

4 ایراد زمین‌شناسی به سد چمشیر
در همین مورد علی بیت‌اللهی، دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی به اظهارات استاندار و خطرات آبگیری سد چمشیر پاسخ داد. آنچه در ادامه می‌خوانید، بخشی از ایراداتی است که به این پروژه از سوی بیت‌اللهی وارد شد.
*وجود گسل‌های فعال و احتمال خطر گسلش در محدوده سد چمشیر: آیا مطالعات ویژه‌ای با هدف تهیه مقاطع عمود بر گسل‌های عبوری از محور سد انجام گرفت؟ آیا امکان گذردهی آب دریاچه پس از آبگیری توسط زون‌های تراوای گسیلیده، بررسی شده است؟ لازم به ذکر است که گزارش‌های در دسترس نشان می‌دهد که چنین مطالعاتی صورت نگرفته است.
* احتمال توسعه فرسایش تونلی و تخریب‌های ناشی از آن: در سمت مخزن فرعی دریاچه، نهشته‌های تبخیری گچی با پتانسیل انحلال بالا، پوشش سطحی منطقه و دامنه ارتفاعات را تشکیل می‌دهند. این نهشته امکان فروریزش‌های سطحی و از آن مهم‌تر گسترش فرسایش تونلی و فرار آب و فروریزش‌های طولی سطحی را به وضوح دارند.
در شکل زیر برشی ارتفاعی از مدل پرشده دریاچه در مخزن فرعی گچ حاجی نشان داده شده است.

برش ارتفاعی طولی به موازات رودخانه زهره در محدوده مخزن فرعی سد چمشیر
* خطر زمین لغزش در دامنه‌های مشرف به دریاچه سد: در محدوده مشرف به دریاچه سد، فرم‌های خاصی از توالی نهشته‌ها، امکان رخداد پدیده زمین لغزش و ریزش نهشته‌ها به دریاچه سد را متصور می‌سازد.
آیا با هدف پایداری چنین دامنه‌های بالقوه خطرناک در صورت آبگیری سد، اقدام ویژه‌ای صورت گرفته است؟ آیا امکان دسترسی منتقدان به این اسناد وجود دارد؟
* خطر شوری آب و وجود نهشته‌های نمکی و شوری بیش از حد آب به مرور زمان و آثار زیان بار آن: در مقطع زمین‌شناسی ارائه‌شده توسط کارشناسان شرکت ملی نفت‌خیز جنوب، ممبر 4 گچساران، در محل خرابه‌های چمشیر، در مجاورت سطح زمین نشان داده شده است.
شورابه‌ها، EC بالای آب و به‌طور کلی خصوصیات زمین‌شناختی گچساران احتمال وجود لایه‌های‌های زیر سطحی نمک را تقویت می‌کنند. نهشته‌های نمکی به دلیل وزن مخصوص کم خود تمایل به مهاجرت به بالا و تماس با آب دریاچه را خواهند داشت.
آیا مطالعات ویژه شناسایی عمقی نهشته‌های نمکی در بستر دریاچه سد چمشیر از محود سد تا دلوار بابامنیر در محدوده خرابه‌های چمشیر صورت گرفته است؟ اطلاعات من نشان می‌دهد که چنین مطالعاتی به‌رغم ضروری و مهم بودن آن صورت نگرفت.

وضعیت آب رو دخانه زهره ( سمت راست، عکس پس از بارندگی زمان بازدید 5 بهمن ماه 1400 ) و مقدار EC آب در همان زمان به میزان 3600 میکروموس بر سانتیمتر
موارد بالا تنها بخشی از ایرادات وارد بر آبگیری سد چمشیر بود. سدی که گفته می‌شود نتیجه‌ای جز ویرانی ندارد و همان پروژه گتوند است در شکل و شمایلی دیگر.

غرق شدن بخشی از تاریخ با آبگیری سد چمشیر
نه‌تنها اثرات محیط زیستی، بلکه به گفته برخی از کارشناسان میراث فرهنگی، آبگیری چمشیر باعث می‌شود بخشی از تاریخ ساسانی از بین رود. روز گذشته نیز ایسنا در گزارشی از پیدا شدن 2 سکه مسی آبش‌خاتون در محوطه 075 سد چمشیر خبر داد. جایی در پای کوه «چم‌چرو» که آبگیری سد آن را زیر آب می‌برد.
علی هژبری، باستان‌شناس درباره سکه‌های پیدا شده، گفت: «این 2 سکه در دوره آبش‌خاتون از آخرین اتابکان لر ضرب شد که از استقرار دوم در دوره ایلخانی کشف شده است. درحالی که استقرار اصلی دوره سلجوقی است، اما در زلزله تخریب شد.»البته باستان‌شناسان می‌گویند تعداد محوطه‌های تاریخی که در محوطه چمشیر شناسایی شده، بیش از این است.

پیش‌تر عقیل عقیلی، کارشناس ارشد باستان‌شناسی دوران تاریخی در این مورد گفت: «تعداد 110 محوطه طی بررسی‌های اولیه در سال 1390 شناسایی شد. بعد از آن نیز طی مطالعاتی که توسط محمدتقی عطایی از دانشگاه «لودویگ ماکسیمیلیان» مونیخ در سال 1395 انجام شد، علاوه بر بازبینی یافته‌ها، بیش از 30 محوطه جدید شناسایی شد.»

به گفته عقیلی در مجموع، آثار شناسایی‌شده در محدوده این سد به 143 اثر و محوطه رسید.او ادامه داد: «نه‌تنها داده‌های دیرینه‌شناختی و مطالعات مربوط به فسیل که قدمت آنان به حدود 70 الی 150 میلیون سال پیش بازمی‌گردد، در این مکان پیدا شده، بلکه ابزارهای سنگی و پراکنده‌ پیش از تاریخی که احتمالاً متعلق به 6000 الی 5000 سال قبل از میلاد مسیح بوده، نیز کشف شده است.»سد چمشیر بر روی رودخانه زهره احداث شده است. رودخانه زهره در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد و شرق استان فارس واقع است. عملیات اجرایی سد چمشیر نیز از سال 91 شروع شد و روز گذشته آبگیری شد.
برچسب ها: سد سازی محیط زیست

۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۱۷:۵۱
میخوایم خوزستان رو خالی از سکنه کنیم واسه چین عزیز (415823)
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۰۹:۵۷
قرار نیست همه آب‌های استان‌های برای گاومیش های خوزستان باشند (415883)
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۱۸:۴۸
چین در هر چیزی در اقتصاد برتر باشه در خارج کشور بین غربی ها به بدترین کشور در مورد استانداردهای محیط زیست و ایمنی شغلی مشهور هست (415830)
مریم رهنورد
United Kingdom
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۱۹:۲۵
لعنت خدا بر دشمنان محیط زیست ایران (415838)
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۱۹:۳۷
وقتی مملکت رو فروختند به چین و روسیه چه انتظاری دارید!!!؟ (415839)
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۱۹:۴۰
مرگ بر انها که بر جهالت اصرار میورزند اخه چه دشمنی با این سرزمین دارن (415840)
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۲۰:۵۴
آیا در ایران نیرویی قدرتمند وجود دارد که چینی ها را مجبور کند تضمین کنند این پروژه فاجعه به بار نیاورد و در غیر اینصورت خسارت های وارده را جبران کنند؟ دست اندر کاران و طرفداران سینه چاک داخلی پروژه چطور؟ به اندازه کافی اطمینان و جرأت و شهامت دارند که روی ادعای خودشان شرط بندی کنند؟ مردم ایران اگر پیش بینی مخالفین، صحیح از آب در آمد شکایت شان را باید یکراست پیش خدا ببرند یا در ایران کسی هست که دادخواهی آنان را به سرانجام برساند؟ (415846)
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۲۱:۰۴
باید به خاطر دو تا رای حق وتو تمام ایران بدیم به چین روسیه . (415849)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۲۱:۳۲
چطور یهو همه دانشمندشدن و طرفدار محیط زیست؟
عامو این خزعبلات چیه به خورد مردم میدین؟
هیچم این داستانها نیست بنده کارشناس عمران هستم و ۶سال درمنطقه ی پازنان دژسلیمان و بینک و بی بی حکیمه حضورداشتم و چندین بارشخصا ازاین منطقه بازدید کردم دقیق نمیدونم ولی برخلاف خاک اطراف گچساران این سد که حدودا ۵۰کیلومتراز گچساران دورهست وخاک بستر این سد کاملا آبرفتی است وسنگهاش رسوبی هستن وبین دورشته کوه احداث شده وهمچنین مخزن این سد به اندازه ی سد گتوند و کارون ۴ و ۳ نیست
یه سد درحد سد کوثر که آبش آشامیدنی هست (415850)
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۲۲:۲۴
منظور شما این است که اطلاعات جنابعالی از سازمان محیط زیست بیشتراست؟
در تین مورد سازمان محیط زیست مخالفت کرده ، در اندازه خودت اظهار نظر کن (415854)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۲۲:۴۲
سالی که نکوست از بهارش پیداست این هم عاقبت مهندسی عمران (415855)
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۰۹:۲۲
معمولاً مطالعات سد، کار تیم های کارشناسی با تخصص های مختلف است نه کار یک نفر. کارشناسی که با چند بازدید از محل احداث سد، اطلاعات دقیق و کامل بدست آورده است، حیف است در ایران بماند و عمرش را با نوشتن کامنت تلف نماید. (415880)
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۱۰:۱۷
مثلاً سواد داری ؟!!!معلومه خودت چی گفتی؟!مثلا علمی توضیح دادی؟! (415885)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۱۲:۳۵
اگه پنجاه هزار سال هم مهندس عمران باشی نمی تونی درباره مسایل زیست محیطی حرف بزنی (415894)
فریاد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۲۱:۵۱
درود ،مرحبا به شما دوست عزیز...عزیزان سد چمشیر از نظر زمین شناسی سازند گچساران هستش دقیقاً بمانند سد کوثر... پس لطفاً همه چیز را با هم قاطی نکنید... مشکل زیست محیطی نیست ،ایراد از جایی است که حقابه سد چم شیر بعد از یکسری اتفاقات خوب و بواسطه ی مدیریت قوی ی وقت به کهگیلویه و بویراحمد و گچساران در نهایت قدرت رسید و این موضوع باعث رنجش عده ای شد که الان دوست ندارند خیری که بمردم میرسه رو نبینند... بدرود (415961)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۲۱:۵۶
حالا پروژه سرتونو بخوره
کلی بودجه رو خوردیم وهدر رفت دیگه ولش کنین
جلوی ضرر رو هرجا بگیریم منافع است
مثل گتوند نشه
آثار تاریخی هم درک
محیط زیست و خراب نکنین شمارو سرجدتون قسم (415852)
ستاره
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۲۳:۳۷
چرا چین ۳۰ میلیارد دلار بلوکه شده را پس نمیده؟؟؟
(415859)
H
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۰۲:۴۴
لعنت بر چین و روسیه و حامیانشان... (415867)
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۰۶:۲۱
عجب تیتر بیشرفانه ای
دوباره چین
دوباره روسیه
چطور وقتی چین می‌ره سمت عربستان به به چه چه
اونوقت بیاد سمت ایران اه اه
این خزعبلاتی که به عنوان خبر تحویل مردم می‌دین غیر از خیانت به کشور چیز دیگری نیست
یه عده ساده هم حرف‌های شما را باور میکن (415869)
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۱۲:۱۰
آخه آی کیو چرا خودت رو زدی به اون راه. عربستان بخاطر اینکه راه تعامل با آمریکا و اروپا رو نبسته چینی ها و روس ها نمی تونند هرچی دلشون بخواد بهشون تحمیل کنند. اگه بخوان تحمیل کنند دگمه اخراجشون رو عربستان میزنه. ولی چینی ها و روسی ها عملا ایران رو تبدیل کردند به مستعمره خودشون. (415890)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۱۶:۱۶
اولا ادب داشته باش
دوما..مردم ساده با چشم
خود دیدن وتجربه کردن
از سد گتوند
تا طرح ناقص پل های غیرهم سطح درمشهد
ازاین گندکاریها زیاده (415921)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۱۶:۱۷
روح احمدی نژاد احساس میشه

برا همونم ساکته (415922)
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۰۹:۵۴
هر چی ارباب دستور بده همونه (415882)
عبدالحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۱۶:۵۴
حالا که این همه پول خرج کردن ساخته شده رفته این حرفارو باید قبل از هزینه میگفتن نه الان که مایه رفته رو آب
اره چین میخواد تمام مملکت ایران باهام یکسان بشه
یکذره شعور لطفا (415925)
dayani
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۱۷:۴۵
یک نفر نوشته میخواهند خوزستان را برای پینی ها خالی از سکنخه کنند، یادمان باشد که این منطقه مدعی دیگری بنام عراق دارد و عاری از سکنه شدن آن قند شیرینی برای عراقیهاست > (415929)
۱۴۰۱/۱۰/۲۹ ۲۳:۵۵
آن چیزی که باعث تعجب است،اینکه تمام این جر و بحث‌هایی که وجود دارد ،چرا قبل از مرحله کلنگ زنی سد چمشیر انجام نشده؟،چه دست هايي در کار بوده وهست خدا میداند، (415970)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها