به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۰۱:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۲ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۳۸۲۶۹۱

مقاومت در برابر قانون منع دخانیات در مکزیک

مقاومت در برابر قانون منع دخانیات در مکزیک
گروه بین الملل: از اواسط ژانویه سیگار کشیدن در اماکن عمومی در مکزیک قانونی نیست؛ حتی در هوای آزاد. تبلیغ تنباکو به هر شکل ممنوع شده و مغازه‌ها اجازه ندارند محصولات را در معرض دید بگذارند. مخالفان اما در تکاپوی شکایت به دیوان‌عالی هستند.
یک چهارم فروش کیوسک‌های متعددی که در مکزیکوسیتی وجود دارند، از فروش سیگار و توتون و تنباکو ارتزاق می‌کنند. حالا و طبق قانون جدید، آنها باید سیگارها را زیر پیشخوان بگذارند و تنها قیمت و فهرست محصولات را در معرض دید قرار دهند.
قانون سختگیرانه جدید، تبلیغ دخانیات به هر شکل اعم از پوستر و تصویر و آگهی در سینما، تلویزیون و اینترنت را ممنوع کرده است. دود کردن در دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز خرید، استادیوم‌‌ها و ادارات، پارک‌ها و خیابان‌های شلوع هم  قدغن شده و تخطی از قانون جریمه دارد؛ مبالغ سنگین نقدی و یا ۳۶ ساعت حبس. تشخیص تخلف و تعیین جریمه نیز بر عهده پلیس گذاشته شده که در مکزیک بسیار بدنام است و عامل سرکیسه کردن مردم تلقی می‌شود.
رئیس کمیسیون ملی اعتیاد در مکزیک در توضیح نیاز به قانون جدید گفت: «منافع و مصلحت دولت این است که از سلامتی شهروندان به ویژه جوانانی که هدف صنعت دخانیات قرار دارند، محافظت کند.»
مخالفان قانون می‌گویند دور نگاهداشتن جوانان و نوجوانان از مضرات سیگار خوب است اما ممنوعیت دخانیات در رستوران‌ها، کافه‌ها و فضاهای باز به کسادی کسب و کار آنها می‌انجامد و به پرسنلی هم نیاز دارد که مراقب حفظ مقررات باشند. این همه به بالا رفتن هزینه‌ها و سرشکن کردن آن روی مشتری می‌انجامد.
در مکزیکوسیتی باغچه‌های آبجوخوری زیادی وجود دارند که خصوصا در روزهای آخر هفته مملو از مشتری هستند. موزیک زنده، باده‌نوشی، گپ و گفت‌وگو و سیگار کشیدن بخش لاینفک این کافه‌هاست. صاحب یکی از این کافه‌باغ‌ها می‌گوید: «الان مشتری‌ها باید برای سیگار کشیدن به محل مخصوص در پیاده‌رو بروند و دوباره وارد شوند. ما به جای سرویس دادن، درگیر هرج و مرج ورود و خروج آنها شده‌ایم.»
اماکنی که دود کردن در آنها هنوز مجاز است، بسیار محدود شده‌اند؛ پیاده‌‌رو‌های خلوت و ایستگاه‌های مخصوص.
سیگاری‌ها قانون تازه را مستمسک مطرود شدن خود خوانده‌اند. آنها می‌گویند ممنوعیت سیگار کشیدن در فضای باز، یعنی حذف کردن بخشی از جامعه. آنها بخصوص جریمه نقدی و عادت پلیس مکزیک برای تیغ زدن مردم را به چالش کشیده‌اند.صنعت دخانیات و دست‌اندرکاران توزیع سیگار و توتون در مکزیک هم در تکاپو هستند تا قانون جدید را به دیوان‌عالی بکشند و مغایر قانون اساسی معرفی کنند. هم‌زمان اما سازمان جهانی بهداشت از این گام استقبال کرده و آن را الگویی برای سایر کشورها در مراقبت از تندرستی جامعه دانسته است.
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سالانه هشت میلیون نفر بر اثر  پیامدهای مصرف سیگار  می‌میرند و برخی از قربانیان کسانی هستند که هیچگاه سیگار نکشیده‌اند.

 
برچسب ها: مکزیک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها