به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۳۸۳۱۱۳

وقتی مردم در فقر هستند، حوزه‌ها از بودجه عمومی تغذیه نکنند

وقتی مردم در فقر هستند، حوزه‌ها از بودجه عمومی تغذیه نکنند
گروه سیاسی: روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود به قلم مسیح مهاجری از بودجه‌های دولتی برای حوزه‌های علمیه انتقاد کرد و پیشنهاداتی را مطرح کرد.
در این مطلب آمده است: هر ساله در فصل مطرح شدن بودجه کل کشور در مجلس شورای اسلامی فهرستی از ردیف‌های بودجه دستگاه‌های مختلف فرهنگی از جمله حوزه علمیه و بعضی نهاد‌های مرتبط با آنان به رسانه‌ها و به ویژه فضای مجازی راه می‌یابد که عملاً به آن شایعات و تبلیغات منفی کمک می‌کند این فهرست بقدری تأثیرگذار است که هرکس آن را می‌بیند تصوری غیر از آنچه با هدف شایعه سازان و دست اندرکاران آن تبلیغات منفی منطبق باشد به ذهنش خطور نمی‌کند. طبیعی است که در کوران این تبلیغات پرحجم، واقعیت تلخی مانند روزگار بسیار سخت طلاب حوزه‌های علمیه و روحانیون مناطق مختلف کشور و تنگنا‌های معیشتی آن‌ها کاملاً به فراموشی سپرده می‌شود و کسی به آن فکر نمی‌کند. نکته تأسف‌آور اینکه این قشر تنگدست و بشدت فقیر، اکثریت قشر روحانی کشور را تشکیل می‌دهند و تأسف بالاتر اینکه تصور عمومی شکل گرفته از آن شایعات و تبلیغات منفی، درست عکس این واقعیت را باور دارد!
درباره آن فهرست کذائی که واقعیت هم دارد، توجه به این نکته رنج‌آور ضرورت دارد که یکی از کارکردهایش دامن زدن به همان شایعات و تبلیغات منفی است. افکار عمومی با دیدن این فهرست به این تصور نادرست می‌رسد که این پول به طلاب داده می‌شود و هر روحانی در هرجا که باشد از آن سهمی دارد، غافل از اینکه این پول بودجه دستگاه‌های بی‌خاصیتی است که به رسم بوروکراسی امروزی به جیب عده‌ای کارمند پشت میز نشین می‌رود. روشن‌ترین دلیل بی‌خاصیت بودن این دستگاه‌ها هم اینست که حوزه‌های علمیه قبل از به وجود آمدن این دستگاه‌های عریض و طویل، بدون وجود آن‌ها اداره می‌شدند و خروجی بسیار بهتری هم داشتند. این پول، بود و نبودش تفاوتی برای طلاب حوزه‌های علمیه و روحانیون مناطق مختلف کشور ندارد. البته وجود این ردیف بودجه این خاصیت را دارد که حوزه را به دولت‌ها وابسته می‌کند و از مستقل بودن محروم می‌نماید. اکنون که در لایحه بودجه سال آینده (۱۴۰۲) ۶۰ درصد افزایش پیش‌بینی شده، ۶۰ درصد هم به وابستگی اضافه خواهد شد.
امام خمینی که زیر بار پول گرفتن حوزه علمیه از دولت نرفت به همین دلیل بود که می‌خواست استقلال حوزه حفظ شود. مرحومان حضرات آیات فاضل لنکرانی و صافی گلپایگانی هم بشدت با وابسته شدن حوزه از طریق دریافت پول از دولت مخالفت می‌کردند و در میان مراجع کنونی هم کم نیستند بزرگانی که بر همین اعتقادند و داشتن ردیف بودجه در بودجه کل کشور را برای حوزه زیانبار و منافی استقلال روحانیت می‌دانند. آنچه مهم‌تر است افکار عمومی است که حرفش اینست که وقتی مردم در فقر دست و پا می‌زنند، حوزه‌های علمیه نباید از بودجه عمومی کشور تغذیه کنند. حوزه‌های علمیه باید به شیوه همیشگی با پول و امکاناتی که مردم در اختیارشان قرار می‌دهند اداره شوند تا از یکطرف استقلال خود را حفظ کنند و از طرف دیگر مردمی بودن که در طول تاریخ ویژگی اصلی روحانیت بوده را از دست ندهند.
بهترین اقدام اینست که بزرگان حوزه علمیه پیشقدم شوند و با نگارش نامه‌ای به دولت و مجلس، نسبت به ردیف بودجه‌ای که برای دستگاه‌های مختلف حوزه‌های علمیه در نظر گرفته شده اعلام بی‌نیازی کنند. این اقدام، اعتقاد و اعتماد مردم به روحانیت را صد چندان خواهد کرد و توده مردم با هدایا و وجوه شرعیه خود هزینه‌های حوزه‌های علمیه را همچون گذشته تأمین خواهند نمود. این اقدام، هم اسلامی است، هم انقلابی، هم مردمی و هم شجاعانه. آیا بزرگان حوزه از چنان شجاعتی برخوردار هستند که به این پیشنهاد عمل کنند؟
برچسب ها: حوزه‌های علمیه

۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ۱۸:۳۴
کاملا درست هست (416553)
۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ۱۹:۰۷
این آقایان بودجه را به گروگان میگیرند تا بودجه‌شان دولت بیشتر کنند (416557)
۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ۱۹:۵۶
به طلبه ها که چیزیش رو نمی دهند اون هم بین خواص خودشان پخش می کنند (416561)
صفورا
United States
۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ۲۰:۰۱
تا آنجائيکه من اطلاع دارم بيش از 40 ارگان مذهبى از بودجه عمومى دولت پول دريافت مى کنند و هيچ گزارشى نيز از عملکردشان در رسانه ها منتشر نمى شود (416562)
۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ۲۰:۲۹
دولتی که مادر خرج همه هست و این همه ناکارامدی به بار اورده شما بگزاریید همه چیز مستقل شود از حوزه وفرهنگ تا ورزش واقتصاد انوقت است که کارامدی می شود (416580)
۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ۲۰:۳۲
دولت باید به جژء وزارت بهداشت و اموزش وپروش بقیه چیزها را واگذار کند به اهلش بالاخص در زمینه فرهنگ و رسانه حوزه علمیه تا ورزش تا بقیه چیزها (416581)
بودجه برای از مردم بهترونه
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ۲۰:۵۵
شهریه طلبه ها هیچ ربطی به بودجه دولت ندارد بلکه از طریق خمس هست که مردم می دهند بالاترین و اوج شهریه طلبه ها در حوزه با 20 سال درس خواندن و مدرک معادل دکتری زیر 3 میلیون هست البته ما هم با نگرفتن بودجه موافق هستیم همیشه استقلال خوبه هم مالی هم فکری همانطور که شعار انقلاب بود استقلال ازادی جمهوری اسلامی ایران (416586)
۱۴۰۱/۱۱/۰۳ ۲۲:۰۲
به قطع بگویم شکست قطعی است دلیلش این هست که اگر امریکا وغرب بخواهد امتیازی بدهد ان را به روسیه می دهد که یه کشور ابر قدرت هسته ای است وبا ان امتیاز ایران وجه المصالحه قدرتها خواهد شد و اگر بخواهد به ایران امتیاز بدهد یه شکست برای غرب است وایران نمی تواند روسیه را وجه المصالحه کند وبعدش غرب باید به روسیه هم امتیاز بدهد وهمین طور عربستان و بقیه کشورها هم ادامه این دومینو خواهند شد پس اگر قرار به امتیاز به ایران باشد تنها راه گفتگو مستقیم با امریکا هست حداقل به ظاهر ما تسلیم می شویم تا هیمنه ام (416648)
۱۴۰۱/۱۱/۰۵ ۰۸:۴۲
دادچ الان این کامنت چه ربطی به خبر داشت؟؟؟ خبر راجع به بودجه حوزه علمیه ها بود الان شما خودت فهمیدی چی نوشتی؟؟؟؟؟؟؟ یه چیزی می زنی ها؟ (416835)
وروجک
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۱/۰۴ ۰۸:۱۴
چرا روزنامه های مخالف کشور که با دریافت یارانه از دولت همچنا بر علیه منافع ملی کشور نه نظام و نه دولت وقت مطلب مینویسند و در فضای مجازی جولان میدهند برای استقلال خویش حاظر نیستند از یارانه ها و کمک ها دست بکشند ؟؟؟؟ چرا؟؟؟ بهتره یه سوزن به خودتون بزنید (416689)
عادل
United Arab Emirates
۱۴۰۱/۱۱/۰۴ ۱۲:۵۷
فعلا بودجه دولت
بودجه نیست
درحال باج دادن به لایه های قدرته
از صداسیما تا
حوزه و روحانیت (416719)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها