به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۳۸۴۲۹۸
بازاری که قرار بود منصفانه باشد!

قیمت عجیب ربع سکه در بورس

قیمت عجیب ربع سکه در بورس
گروه اقتصادی:خرید سکه از بورس از ۲۴ دی ماه ۱۴۰۱ در بورس کالا استارت خورد. بر این اساس ربع سکه بهار آزادی، ضرب سال ۱۳۸۶ به وزن ۲.۰۳۳ گرم و عیار ۹۰۰ در هزار به خریداران سکه بورسی عرضه و تحویل داده می‌شود. عرضه دوم سکه در بورس از ۴ بهمن آغاز شد  که در دومین روز این عرضه اتفاقی عجیب را شاهد بودیم.

به گزارش گسترش نیوز، روز گذشته ربع سکه در بورس کالا با قیمت‌های عجیبی به فروش رفت. براساس آمار منتشر شده ۴۰ ربع سکه به قیمت ۱۶ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان به فروش رفته است. در صورتی‌که همین سکه در بازار آزاد به قیمت ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. بنابراین طبق گزارش بورس کالا ۵۰۱۲ قطعه ربع سکه بهار آزادی از بازه قیمتی ۸ میلیون و ۲۰۱ هزار تومان تا ۱۶ میلیون و ۷۶۳ هزار تومان به خریداران فروخته شده است. حال باید دید که چرا این اختلاف قیمت در بازاری که قرار بوده است حباب را کاهش دهد و قیمت را منصفانه کند، مشاهده می‌شود. در این گزارش همراه ما باشید تا نگاهی به جزئیات و حواشی عرضه سکه در بورس داشته باشیم.

نحوه خرید ربع سکه از بورس کالا
در اولین قدم برای خرید سکه از بورس باید کد بورسی داشته باشید. برای دریافت کد بورسی اول مراحل احراز هویت را در سجام انجام داده و بعد از آن با مراجعه به یک کارگزاری، کد معاملاتی مخصوص به خود را دریافت کنید. با در دست داشتن کد بورسی، پس از ورود به پنل کاربری خود در همان کارگزاری که ثبت نام کرده‌اید، در قسمت جستجوی نماد «ربع سکه» را جستجو کنید. مرحله بعد نماد «سکه۰۳۱۲ن۰۶» نمایش داده خواهد شد. این نماد را انتخاب کرده و همچون دیگر نمادهای بورسی ثبت سفارش خود را انجام دهید.

باید توجه داشته باشید که نمادهای ربع سکه بر اساس بانک صادرکننده آن می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال نماد (سکه۰۰۱۲-۰۱) برای تمام سکه طرح جدید ۰۰۱۲ رفاه و نماد (سکه۰۰۱۱پ۰۲) برای تمام سکه طرح جدید ۰۰۱۱ ملت در نظر گرفته شده است. البته در حال حاضر فقط یک نماد بورسی برای ربع سکه یعنی «سکه۰۳۱۲ن۰۶» قابل استفاده است.

شرایط ویژه‌ای برای خریداران ربع سکه از بورس کالا در نظر گرفته شده است. اولین مورد این است که خریدار سکه، گواهی سپرده خود را نمی‌تواند بفروشد و فقط باید از انبار تحویل بگیرد. مورد دوم این است که فقط افراد حقیقی امکان خرید ربع سکه از بورس کالا را دارند و هنوز اجازه خرید به شرکت‌های حقوقی داده نشده است. به دلیل اینکه معاملات گواهی سپرده به شکل حراج تک قیمتی انجام می‌شود، پیش گشایش این معاملات از ساعت ۹ تا ۱۳ صورت می‌گیرد. در این بازه زمانی هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود و در این مدت متقاضیان قادر خواهند بود درخواست خود را حذف، ثبت یا ویرایش کنند. کشف قیمت نهایی ربع سکه بر اساس قیمت کشف شده توسط خریدار و فروشنده است و به همین خاطر فضایی شکل می‌گیرد که هر دو طرف معامله رضایت داشته باشند.

شرایط تحویل ربع سکه از بورس کالا
بعد از ثبت سفارش موفقیت‌آمیز برای خرید ربع سکه از بورس کالا، یک حواله یا قبض از سمت سازمان بورس برای خریدار صادر می‌شود و با ارائه این قبض به خزانه، ربع سکه خود را می‌توانید تحویل بگیرید. برای انجام مراحل آن، ابتدا به درگاه یکپارچه ذینفعان وارد شده و پس از ورود به حساب کاربری، اسناد حواله‌های ربع سکه خریداری شده در دسترس خواهند بود و بعد می‌توانید پرینت بگیرید. تحویل فیزیکی ربع سکه حداقل ۵ روز کاری زمان می‌برد و زودتر از این مدت تحویل ربع سکه انجام نخواهد شد. خریداران توجه داشته باشند که ربع سکه بدون وکیوم به آن‌ها تحویل داده می‌شود و بابت هر روزی که در انبارداری مانده است، ۱۰۰۰ ریال هزینه در نظر گرفته شده است.

جزئیات معاملات گواهی سپرده ربع سکه در بورس کالا
بورس کالا نیز از ۴ بهمن ماه عرضه ۴۵۰ هزار ربع سکه را در بازه زمانی ۱۰ روز کاری آغاز کرد. طبق اطلاعیه بانک مرکزی، عرضه ربع سکه در این مرحله به صورت گواهی سپرده ناپیوسته انجام می‌شود. کشف قیمت جدید در این مرحله به شیوه سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است.

عرضه ربع سکه بانک مرکزی در چهارمین روز از عرضه آن در بهمن ماه، از ساعت ۹ آغاز شده و در ساعت ۱۳ خاتمه یافت. به خریداران ربع سکه بورسی توصیه شد به قیمت معامله در سفارش خرید دقت نمایند چرا که اختصاص گواهی سپرده کالایی به مشتری مطابق با همان قیمت درخواست انجام می‌شود. قیمت ربع سکه عرضه شده در سومین روز به ارزش ۸ میلیون و ۹۰ هزار تومان به خریداران فروخته شد. خریداران باید به قیمت درخواستی خرید سکه توجه کنند. حداکثر قیمت برای ربع سکه ۱۶ میلیون تومان است و متقاضیان نباید بیش از ارزش ذاتی طلا و نرخ ارز قیمت درج کنند که اگر این اتفاق بی‌افتد متاقضیان خرید سکه بورسی ضرر خواهند کرد.

مزایای خرید گواهی سپرده کالایی
با توجه به تجربه‌های گذشته بورس کالا در عرضه گواهی سپرده کالایی، مزایای مختلفی برای این روش مطرح است. عرضه گواهی سپرده کالایی مثل زعفران یا برنج باعث شده است مدیریت خرید و فروش در کالاهای پایه محفوظ بماند. همچنین در هزینه‌های انبارداری و جابه جایی کالا کاهش چشمگیری مشاهده شده است و به همین دلیل بازار متعادل‌تر از قبل پیش رفته است. در خصوص گواهی سپرده سکه بیشترین تاثیر را در کاهش قیمت ربع سکه و حباب قیمت می‌توان مشاهده کرد. این اتفاق دست دلالان بازار سکه را به میزان قابل توجهی کوتاه خواهد کرد. همچنین احتمال خرید سکه تقلبی از بورس کالا صفر است و مدیران بورس کالا مدعی هستند که خریدار ربع سکه را نسبت به صرافی‌ها و طلافروشی‌ها به قیمت بسیار مناسب‌تری خریداری می‌کند.
برچسب ها: بورس کالا سکه

۱۴۰۱/۱۱/۱۰ ۱۸:۵۳
مردم اگرخانه ندارندبروندتا دیرنشده اطراف شهرها باسندجعلی خانه بسازند (417448)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها