به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۴:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۲ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۳۸۴۷۵۴

تحریم‌های تازه آمریکا و اتحادیه اروپا

تحریم‌های تازه آمریکا و اتحادیه اروپا
گروه بین الملل: وزارت بازرگانی آمریکا و اتحادیه اروپا چندین نهاد ایرانی را به دلیل تولید و تحویل پهپاد به روسیه علیه اوکراین هدف تحریم قرار دادند. استرالیا نیز ۱۶ فرد و یک شرکت را به دلایل حقوق بشری در ایران تحریم کرد.
وزارت بازرگانی آمریکا  از تحریم هفت شرکت ایرانی و قرار دادن آن‌ها در لیست سیاه تجاری خبر داد. دلیل تحریم مشارکت در تلاش‌های نظامی روسیه از طریق کمک به تولید پهپاد برای استفاده در اوکراین عنوان شده است.
 این تحریم شامل شرکت‌های زیر می‌شوند: «شرکت طراحی و ساخت موتور هواپیما، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه، شرکت "اوج پرواز مادو نفر"، شرکت "پروار پارس"، صنعت هوانوردی قدس و صنایع هوانوردی شاهد.»
در اطلاعیه وزارت بازرگانی آمریکا آمده است که پهپادهای ایرانی تولید شده برای استفاده در اوکراین به روسیه منتقل می‌شوند و این فعالیت مغایر با امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات متحده است.
اتحادیه اروپا نیز  "شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)" را به دلیل مشارکت در تولید و تحویل پهپادهای ایران به روسیه به فهرست تحریم‌های خود علیه ایران افزود.در پی آن شورای اتحادیه اروپا مقررات اجرایی این تحریم جدید خود را تدوین و منتشر کرد.
شرکت "هسا" در ژوئیه ۲۰۱۰ در چارچوب گسترش برنامه هسته‌ای ایران مورد تحریم قرار گرفته بود. این شرکت همچنین در فهرست سیاه تحریمی بریتانیا، آمریکا، استرالیا و کانادا نیز قرار دارد.
دولت استرالیا نیز  مجموعه‌ای از تحریم‌های جدید از جمله چهره‌های ایرانی  و صادرات پهپادها برای استفاده روسیه در جنگ علیه اوکراین را اعلام کرد.
این تحریم‌ها شامل ۱۶ شخص حقیقی و یک نهاد مرتبط با  حقوق بشر  از جمله فرمانده کل ارتش، سید عبدالرحیم موسوی و شخصیت های ارشد نیروی مقاومت بسیج می‌شود. ورود این افراد به استرالیا ممنوع اعلام شده و دارایی‌های آن‌ها و نهاد حقوقی مسدود شده‌اند.
این سومین بسته تحریمی استرالیا علیه مسئولان جمهوری اسلامی است که بر اساس قوانین تحریمی جدید استرالیا موسوم به "ماگنیتسکی" اجرا می‌شوند که در اواخر سال ۲۰۲۱ به تصویب پارلمان این کشور رسید.

 
برچسب ها: تحریم‌ها
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها