به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۳۸۵۴۸۱

آمریکا بالن چینی را ساقط کرد

آمریکا بالن چینی را  ساقط کرد
گروه بین الملل: آمریکا یک بالن عظیم چینی که می‌گوید مشغول تجسس بر سایت‌های مهم نظامی این کشور بود را ساقط کرد. وزارت دفاع تایید کرد که جنگنده‌های این کشور بالن را در آب‌های سرزمینی آمریکا سرنگون کردند.
در جریان این عملیات  سه فرودگاه تعطیل شد و آسمان دو ایالت کارولینای شمالی و جنوبی بسته شد. تصاویری که رسانه‌های آمریکایی پخش کرده‌اند بالن را درحال سقوط به دریا بعد از یک انفجار کوچک نشان می‌دهد.
در بیانیه پنتاگون آمده است که  بایدن  طرح سرنگونی این «بالن تجسسی در اولین زمان ممکن بدون آنکه خطری را متوجه جان مردم در مسیر حرکت بالن کند» تایید کرد.مقام‌ها به او توصیه کرده بودند که بالن را زمانی که هنوز بر فراز خشکی است ساقط نکند چون خطر برخورد قطعات آن به مناطق مسکونی وجود دارد. بایدن پیشتر  در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت این بالن گفت که «این مشکل را حل خواهد کرد.»
وزارت خارجه چین در بیانیه ای «نارضایتی شدید خود و اعتراضش علیه استفاده آمریکا از زور برای حمله به یک دستگاه پرنده غیرنظامی و بی‌سرنشین» بیان کرده است.
یک مقام وزارت دفاع آمریکا  گفت که یک جنگنده اف-۲۲ این بالن که در ارتفاع بالا پرواز می کرد را با یک موشک - ای آی ام-۹اکس سایدویندر - هدف گرفت و این بالن در ساعت در فاصله شش مایل دریایی از ساحل به آب افتاد.
مقام‌های پنتاگون گفتند که قطعات این شی در نزدیکی ساحل مرتیل بیچ در کارولینای جنوبی سقوط کرد.ارتش آمریکا اکنون تلاش دارد بقایای این دستگاه را که در ناحیه‌ای ۱۱ کیلومتری پخش شده از آب خارج کند. دو کشتی نیروی دریایی از جمله یک کشتی مجهز به جرثقیل در ناحیه هستند.
جو بایدن بعد از سرنگونی این بالن گفت: «با موفقیت ساقط شد، و من می خواهم به هوانوردی که این عملیات را انجام داد آفرین بگویم.»
وزارت خارجه چین ساعاتی بعد گفت: «چین بعد از تایید، مکررا آمریکا را از این موضوع آگاه کرده بود که این دستگاه پرنده مقاصد غیرنظامی دارد و به دلیل عوامل بیرونی وارد آمریکا شد که کاملا تصادفی بود.»
ورود این بالن به آسمان آمریکا باعث افزایش تنش میان دو کشور شده است و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، سفر خود به پکن را به همین دلیل لغو کرد.
اما چین که می‌گوید این یک ابزار هواشناسی است که در اثر وزش باد منحرف شده، خواستار «آرامش» آمریکا شد.
وزارت خارجه چین در بیانیه ای گفت که پکن «نظریه بافی یا بزرگنمایی را نخواهد پذیرفت» و همچنین سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی را متهم کرد که از این موضوع به عنوان بهانه‌ای برای انگ زدن به چین استفاده می‌کنند.
چین گفت وانگ یی رئیس روابط خارجی این کشور و با آنتونی بلینکن در تماسی تلفنی در مورد چگونگی برخورد با حوادث تصادفی به شیوه‌ای آرام و حرفه‌ای صحبت کرده اند.
وزارت امور خارجه چین هم  در بیانیه‌ای اعلام کرد پکن «هرگز قلمرو و حریم هوایی هیچ کشور مستقلی را نقض نکرده است».
به گفته مقام های آمریکایی این بالن پیش از ورود به آسمان مونتانا – محل استقرار برخی از سایت‌های دربردارنده موشک‌های اتمی – از آلاسکا و کانادا گذر کرده بود.
این حادثه باعث خشم مقام‌های آمریکایی شد و  بلینکن به پکن گفت که حضور بالن «نقض فاحش حاکمیت ملی آمریکا و قوانین بین المللی» و یک «عمل غیرمسئولانه» است.
او قرار بود روزهای پنجم و ششم فوریه برای بحث درباره مسائل مختلف از جمله مسائل امنیتی مثل تایوان و کووید-۱۹ به پکن سفر کند. این اولین سفر یک مقام بلندپایه آمریکایی به چین بعد از سالها می‌بود.
پیش‌تر تصاویری از آن چه که ممکن است دومین بالن تجسسی چینی باشد که بر فراز بخش‌هایی از آمریکای لاتین در حال پرواز است، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.
تصاویری از کاستاریکا، کلمبیا و ونزوئلا منتشر شده که در آن‌ها شی شبیه به آن چیزی که بر فراز آمریکا دیده شده را نشان می‌دهد. سخنگوی پنتاگون هم گفت که یک بالن دیگر چینی نیز در حال عبور از آمریکای لاتین گزارش شده است.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها