به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب : ۳۸۵۱۵۹

شی جینپینگ «خطرناک‌تر» از پوتین است

شی جینپینگ «خطرناک‌تر» از پوتین است
گروه بین الملل: وزیر خارجه سابق آمریکا گفت، رئیس‌جمهوری چین نسبت به رئیس‌جمهوری روسیه "تهدید بزرگتری" برای جهان محسوب می‌شود.
 مایک پامپئو،  در گفت‌وگو با اسکای نیوز عنوان داشت: شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین قصد "سلطه بر جهان" را دارد. او می‌خواهد شما را "تصاحب" کند. شی جینپینگ از طریق دیدگاه مارکسیستی- لنینیستی خود و سلطه اقتصادی و سیاسی چین در هر گوشه از جهان، می‌خواهد هژمونی خود را در جهان پیاده کند. این "هدف خبیث و شرورآمیز" او است. ما در قبال نسل آینده وظیفه داریم تا با آن مقابله کنیم.
مایک پامپئو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رئیس‌جمهوری چین "خطرناک‌تر" از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است، گفت: «قطعا.»
وی ادامه داد: ولادیمیر پوتین برنامه قدرتمند هسته‌ای دارد و اقتصادش فقط به یک تجارت وابسته است. اگر ما در آمریکا تولید انرژی کنیم، آن صنعت برای پوتین "بسیار ارزشمند" خواهد شد؛ اما شی جینپینگ "موجود متفاوتی" است. جهان به لحاظ اقتصادی به او وابسته است و کشورش ۱.۴ میلیارد شهروند دارد. شی اقتصادی دارد که در مقیاس با ایالات متحده آمریکا رقابت می‌کند.
 وزیر خارجه  دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در ادامه مقایسه‌اش میان شی و پوتین گفت: آقای پوتین خواستار توسعه روسیه است و هیچ "وهمی" درباره سلطه بر جهان ندارد؛ اما این درحالیست که شی جینپینگ قصد "سلطه بر جهان" را دارد. البته هر دو آن‌ها اساسا "تهدیدهای متفاوتی" برای سبک زندگی اروپا، برای آمریکا، آسیا، خاورمیانه و هر جای دنیا محسوب می‌شوند.
مایک پامپئو در ادامه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا را به "ضعف" و اینکه اجازه داده جنگ میان روسیه و اوکراین ایجاد شود، متهم کرد.
وی تصریح کرد: چه اتفاقی در دهه اخیر رخ داد؟ در سال ۲۰۱۴ باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا به پوتین اجازه داد تا کریمه – یک پنجم اوکراین – را تصرف کند. یادمان باشد که این جنگ هم سال گذشته میلادی آغاز شد؛ اما پوتین در دوران ریاست ما به اروپا حمله نکرد و به خود اجازه نداد حتی یک وجب از خاکی را تصرف کند؛ اما به محض اینکه ما کاخ سفید را ترک کردیم، این مسائل مجدد آغاز شد. در نهایت معتقدم که این‌ها تصادفی نیست.
پامپئو با اشاره به جنگ روسیه-اوکراین گفت: غرب در این خصوص ضعیف و دیر عمل کرده است و از تنش می‌ترسد. در واقع اشتباه همین جاست. ما امروز باید نهایت تلاش خود را برای حل‌وفصل آن انجام دهیم. ما باید اوکراین و غرب را در نقطه‌ای قرار دهیم که برای ولادیمیر پوتین تاریک خواهد بود. این تنها راهی است که می‌توان انجام داد.
وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکرات می‌تواند راهی برای این درگیری باشد، گفت: ابتدا آمریکا و اروپا هر آنچه را اوکراین برای مبارزه و دفاع از خود نیاز دارد، باید در اختیارشان قرار دهند. سپس باید ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و دیگر مردم این کشور را در نقطه‌ای قرار دهند که پوتین از روی ضعف وارد مذاکره شود. این تنها راهی است که می‌توانند به جنگ خاتمه دهند.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها