به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۳ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب : ۳۸۶۸۹۸
میانگین حقوق کادر بهداشت و درمان 2.8 برابر افزایش داشت

وضعیت مطلوب سرانه پرستاری کشور

وضعیت مطلوب سرانه پرستاری کشور
گروه جامعه:سازمان برنامه و بودجه در واکنش به گزارش بهار نیوز در خصوص مهاجرت سالانه 2500 پرستار از کشور که در مورخ 11/11/1401 در این پایگاه خبری و تحلیلی منتشرشده توضیحی فرستاد که در ادامه می خوانید:
مقایسه سرانه پرستاری کشور با برخی از کشورهای منطقه بر اساس آخرین یافته‌ای جهانی حکایت از وضعیت مطلوب سرانه پرستار در کشور دارد همچنین  حقوق کادر بهداشت و درمان به طور میانگین با ترمیم صورت‌گرفته، در سال 1401 نسبت به حقوق سال 1398، 8 ‌/2 برابر شده است؛ لذا اعداد و ارقام ذکر شده در گزارش فوق کارشناسی نیست.
در حال حاضر 215000 نفر در گروه پرستاری بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی (به‌جز واحدهای درمانی نیروهای مسلح) مشغول به ارائه خدمات درمانی هستند؛ بنابراین به ازاء هر هزار نفر جمعیت 7‏/2 پرستار در کشور مشغول فعالیت می‌باشند. از سوی دیگر با توجه به وجود حدود 150000 تخت فعال بیمارستانی در کشور، سرانه پرستار به ازاء هر تخت حدود 4‏/1 نفر است. شایان‌ذکر است سرانه پرستار به هزار نفر در منطقه بر اساس آخرین یافته­های سازمان جهانی بهداشت در کشورهای عراق، افغانستان، لبنان، ترکیه و مصر به ترتیب برابر با 8‏/1، 4‏/0، 7‏/1، 7‏/2 و 9‏/1 است که حکایت از وضع مطلوب کشور را دارد.
با شیوع بیماری کرونا در اسفند سال 1398، کارکنان خدوم و زحمتکش بخش بهداشت و درمان و به‌ویژه پرستاران عزیز متحمل زحمات و از خودگذشتگی زیادی شدند. به‌منظور قدردانی از تلاش‌های بی‌وقفه و خالصانه این عزیزان، تلاش شد تا حمایت‌های لازم در حد امکانات و مقدورات از همه عزیزان کادر بهداشت و درمان به عمل آید. در این خصوص به گونه‌ای عمل شد که حقوق کادر بهداشت و درمان به طور میانگین علاوه بر افزایش سنواتی کلیه کارکنان دولت، با افزایش فوق‌العاده امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین فوق­ العاده ویژه موضوع بند (12) ماده (54) آیین‌نامه اداری استخدامی کارکنان دانشگاه­های علوم پزشکی ترمیم گردید که در سال 1401 نسبت به حقوق سال 1398، 8‏/2 برابر شده است.
از ابتدای شیوع بیماری کرونا در اسفندماه سال 1398 تا پایان سال 1400 بالغ بر 52000 نفر نیروی انسانی ماهر متخصص در بخش بهداشت و درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی استخدام گردیدند. از این میان بیش از 31000 نفر از مستخدمین اخیر، کادر پرستاری بوده‌اند. همچنین بالغ بر 68000 نفر نیروی انسانی در راستای تحقق بند (و) تبصره (20) قانون بودجه سنواتی تبدیل وضع شده‌اند که بخش عمده‌ای از این افراد نیز،‌نیروهای شرکتی و طرحی کادر پرستاری بوده‌اند.
نظر به اینکه مطابق قانون طرح نیروی انسانی، فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پزشکی به‌منظور تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص در اقصی‌نقاط کشور و دسترسی عادلانه مردم همه مناطق به خدمات بهداشتی و درمانی، موظف به گذراندن دوره دوساله اجباری خدمت در هر منطقه‌ای که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین نمایند هستند، لذا این دوره اجباری و دارای مدت مشخص و صرفاً برای اخذ مدرک تحصیلی می‌باشد و لزوماً به معنای اشتغال دائم و ایجاد تعهد در دستگاه‌های اجرایی برای نگهداشت و ادامه فعالیت افراد مذکور نیست. به‌علاوه فارغ‌التحصیلان دوره بعدی می‌بایست با خروج افرادی که دورة طرح آنها به پایان رسیده، جایگزین و مشغول به فعالیت گردند. بدین معنی که با ادامة فعالیت نیروهای طرحی برای سنوات متوالی، گذراندن طرح برای فارغ‌التحصیلان سنوات جدید امکان‌پذیر نخواهد بود و روند مستمر که از زمان تصویب قانون شروع شده است دچار وقفه و چالش جدی می‌گردد.
بنابراین، همان گونه که ملاحظه می‌گردد اعداد و ارقام ذکر شده در گزارش فوق کارشناسی نبوده و نیازمند بررسی دقیق و جامع‌تر می‌باشد.
 
                                   
 
برچسب ها: پرستاران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها