به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۲ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۳۸۸۵۹۴

اهمیت ترکیبات «نوتراسوتیکال» در سلامت ما

اهمیت ترکیبات «نوتراسوتیکال» در سلامت ما
گروه علمی: ترکیبات نوتراسوتیکال «Nutraceutical» از ترکیب دو واژه Nutrient به معنی ماده مغذی و Pharmaceutical به معنی دارو، استخراج شده است. ترکیبات نوتراسوتیکال علاوه بر داشتن خواص تغذیه ای پایه، دارای فعالیت بیولوژیکی ارزشمند و سلامتی بخش است.
 
به گزارش بهداشت نیوز، ترکیبات نوتراسوتیکال گروه های مختلفی از ترکیبات را شامل می شود که از جمله آنها می توان به پپتیدهای زیست فعال، ترکیبات فنولیک، کارتنوئیدها، فلاوونوئید ها، فیتواسترول ها و آنتی اکسیدان ها اشاره کرد.این ترکیبات که در سالیان اخیر، مطالعات مختلفی در خصوص شناسایی و استخراج آن از منابع مختلف غذایی و ارزیابی خصوصیات ایمنی و سلامتی بخش آنها صورت پذیرفته است، مزایای فیزیولوژیکی را در بدن ایجاد می کند و اثرات محافظتی در مقابل بیماری ها نشان می دهد.

مطالعات مختلفی خصوصیات سلامتی بخش ترکیبات نوتراسوتیکال را در بیماری های اعصاب، سرطان و بیماری های قلبی عروقی تایید کرده است.اثرات محافظتی بر ارگان های مختلف بدن، تقویت سیستم ایمنی، تنظیم متابولیسم گلوکز، تنظیم متابولسیم چربی، تاثیرات مثبت بر کنترل چاقی و دیابت نیز در اثر مصرف این ترکیبات گزارش شده است.

سایر خصوصیات مثبت سلامتی بخش ترکیبات نوتراسوتیکال شامل اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، خصوصیات ضد آلرژی و فعالیت های ضد میکروبی است.ترکیبات نوتراسوتیکال از منابع مختلف غذایی (Foods/products) استخراج شده و قابلیت تبدیل به فرم های پودری و مایع را دارد. از موارد معروف این ترکیبات، «لیکوپن» و «بتاکاروتن» موجود در منابع گیاهی چون گوجه فرنگی و هویج است.
برچسب ها: سلامت بدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها