به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب : ۳۹۱۹۳۰

آمریکا نگران چه تهدیداتی است؟

آمریکا نگران چه تهدیداتی است؟
گروه بین الملل: ارزیابی سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا از تهدیدات پیش روی این کشور برای سال ۲۰۲۳، به صحبت درباره "چالش‌های بی سابقه" برای این کشور از ناحیه چین، روسیه و تغییرات آب‌وهوایی پرداخته است.
به گزارش ایسنا، پایگاه "یاهو نیوز" در گزارشی به بازتاب جوانب ارزیابی سالانه جامعه اطلاعاتی آمریکا از تهدیدات پیش روی این کشور در سال ۲۰۲۳ پرداخته است.
یاهو نیوز نوشته است:
«این ارزیابی این طور نتیجه گیری می‌کند که ایالات متحده "با یک محیط امنیتی پیچیده و اساسی بین‌المللی روبرو خواهد شد."
جامعه اطلاعاتی آمریکا در ارزیابی سالانه از تهدیدها که اخیرا منتشر ساخت نتیجه گرفت، واشنگتنی که از زمان پایان جنگ سرد به عنوان تنها ابرقدرت جهان مطرح بوده، حالا با چالش‌های بی سابقه‌ای علیه نفوذ جهانی خود مواجه است.
این تهدیدها در درجه اول شامل چینی که قدرت می‌گیرد و همچنین یک روسیه متخاصم است؛ روسیه‌ای که حمله‌اش به اوکراین می‌تواند بخشی از یک طرح منطقه‌ای گسترده تر باشد. پس از آنها، پیامدهای جهانی تغییرات آب‌وهوایی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی در حوزه هوش مصنوعی که نیاز به همکاری در مقیاسی بی‌سابقه دارند، هستند.
این ارزیابی این گونه نتیجه گیری می‌کند، همچنان که جنگ در شرق اوکراین در دومین سال خود ادامه یافته و شی جینپینگ، قدرتش را به عنوان رهبر چین در سومین دور ریاست جمهوری خود تثبیت می‌کند، ایالات متحده "با یک محیط امنیتی پیچیده و اساسی بین‌المللی روبرو خواهد شد."
چین
"آوریل هینس"، مدیر اطلاعات ملی آمریکا اخیرا به قانونگذاران کشورش گفت: حزب کمونیست چین "به مثابه هم پراهمیت‌ترین تهدید و هم یک تهدید پیشرو برای امنیت ملی و رهبری آمریکا در سطح جهان است."
 گزارش موسوم به ارزیابی تهدیدات سال ۲۰۲۳ که دفتر او تهیه کرده به این نتیجه رسیده است هر چند چین به دنبال رویارویی نظامی آشکار با آمریکا نیست، تعمیق رقابت میان دو کشور اجتناب‌ناپذیر است.
در این ارزیابی از تهدیدات پیش روی آمریکا نوشته شد: پکن روابط هر چه رقابتی‌تر فزاینده بین آمریکا و چین را بخشی از تغییر ژئوپلیتیک دوران می‌داند و تدابیر واشنگتن در حوزه‌های دیپلماتیک، اقتصادی، نظامی و فناوری علیه پکن را بخشی از تلاش گسترده‌تر آمریکا با هدف جلوگیری از ظهور چین و تضعیف حاکمیت حزب کمونیست چین می‌داند.
هم کاخ سفید و هم کنگره آمریکا در ماه‌های اخیر بر چین تمرکز کرده‌اند. کمیته‌هایی در این کنگره در حال تحقیق در مورد منشاء همه‌گیری ویروس کرونا هستند و گروه قانون‌گذاران آمریکایی به دنبال ممنوعیت رسانه اجتماعی تیک تاک هستند؛ گمان برده می‌شود شرکت مادر صاحب این رسانه اجتماعی یعنی شرکت Bytedance به شکل نامناسبی داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کند.
از سوی دیگر رخداد سرنگونی اخیر یک بالون تجسسی چینی هم تنها باعث تشدید سوظن‌ها بین واشنگتن و پکن شد در حالی که متعاقب آن آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه نیز به طور ناگهانی سفر خود به پایتخت چین را لغو کرد.
اما هیچ مشکلی بین چین و آمریکا به بزرگی تایوان نیست؛ جزیره‌ای که مناقشه بر سر وضعیتش ممکن است به یک کانون بحران نظامی تبدیل شود.
آیزاک استون فیش، کارشناس چینی، درباره گزارش سالانه ارزیابی از تهدیدات سال ۲۰۲۳ به یاهو نیوز گفت: آنها دارند تهدید و احتمال بسیار واقعی جنگ را دست کم می‌گیرند. واقعاً شاهد فقدان بحث در مورد اینکه در صورت حمله چین به تایوان چه اتفاقی می‌افتد هستیم. آیا این موجب جنگ جهانی سوم می‌شود؟
بر اساس تحلیلی تحت عنوان "پنجره دیویدسون"، تحلیلی که توسط فیلیپ دیویدسون، یک دریادار بازنشسته نیروی دریایی آمریکا تهیه شده است، چین احتمالا تا سال ۲۰۲۷ به تایوان حمله خواهد کرد. در حالی که بایدن تا کنون دو بار قول داده که از تایوان به صورت نظامی دفاع کند، برخی این قول بایدن را تحریک غیرمسئولانه چین ‌دانستند؛ چینی که همچون مسکو از مداخله غرب در آنچه که حوزه نفوذ خود می‌داند عصبانی می‌شود.
هینس  در شهادتش مقابل مجلس نمایندگان گفت، گستره و انسجام ائتلاف غربی در دفاع از اوکراین، شی جینپینگ را "هوشیار کرده است." اما فیش معتقد است که این مقایسه درست نیست.او گفت: "آنها شرایط کاملاً متفاوتی دارند. روسیه یک قدرت رو به زوال است. چین این طور نیست."
روسیه
دیوید پریس، افسر سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و استاد دانشگاه جورج میسون در توییتر نوشت: "بخش روسیه این ارزیابی با توجه به حجم آنچه که به صورت علنی مورد روسیه-اوکراین منتشر شده شگفتی‌های کمی دارد."او با این حال قسمتی از این ارزیابی را برجسته کرد که در آن پیش‌بینی شده است، روسیه "در ضمن سرو کار داشتن با آسیب گسترده وارد شده به نیروهای زمینی‌اش حتی بیش از پیش به قابلیت‌های هسته‌ای، سایبری و فضایی متکی خواهد شد."
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از زمان آغاز حمله به اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲، چندین بار تهدیدات هسته‌ای را مطرح کرده است، اما به اعتقاد اکثر تحلیلگران، این تهدیدها نشان دهنده قصدی واقعی برای تحریک کردن یک حمله هسته‌ای نیست.با این حال، همانطور که این ارزیابی اشاره کرد، پیش بینی انگیزه‌ها و تاکتیک‌های روسیه می‌تواند دشوار باشد در حالی که نارضایتی ضدغربی این کشور عمیق است.
در این گزارش آمده است: "روسیه احتمالاً خواستار درگیری نظامی مستقیم با نیروهای آمریکا و ناتو نیست، اما پتانسیل وقوع این درگیری وجود دارد. رهبران روسیه تاکنون از دست زدن به اقداماتی که درگیری اوکراین را به فراتر از مرزهای اوکراین گسترش ‌دهد اجتناب کرده‌اند، اما ریسک تشدید این درگیری همچنان قابل توجه است."
تندروها در داخل
در سال‌های اخیر، کارشناسان اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که افراط‌گرایان داخلی – به‌ویژه آنهایی که حامی ایدئولوژی راست افراطی قائل به برتری سفیدپوستان هستند – نسبت به گروه‌های تروریستی خارجی، تهدید بزرگ‌تری برای سرزمین اصلی آمریکا هستند.ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا از تهدیدات سال ۲۰۲۳ با تایید این یافته‌ها این تهدید را این گونه توصیف می‌کند: "یک جنبش غیرمتمرکز از حامیان یک ایدئولوژی که قائل به استفاده از خشونت برای پیشبرد برتری‌طلبی سفیدپوستان، نئونازیسم و سایر باورهای فرهنگی-ناسیونالیستی انحصارطلبانه هستند. این بازیگران به طور فزاینده‌ای به دنبال ایجاد اختلافات اجتماعی، حمایت از دولت‌هایی با سبک فاشیستی و حمله به نهادهای دولتی هستند."واکنش تام کاتن، سناتور جمهوریخواه آمریکایی به این یافته‌ها با ناباوری همراه بود.
او در جلسه استماعی با هینس در روز چهارشنبه در حالی که ظاهرا از وجود یک ارزیابی مشابه تهیه شده در دولت دونالد ترامپ از این تهدید داخلی آمریکا بی اطلاع بود، به مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفت: "جدی می‌گویید؟!"
روند فزاینده افزایش دما و دیجیتالی شدن سیاره زمین
هر چند در این ارزیابی، چین و روسیه بزرگترین تهدیدهای ژئوپلیتیکی نیازمند مدیریت شدن از سوی آمریکا در سال ۲۰۲۳ معرفی شده‌اند اما آنها تنها تهدیدات پیش روی واشنگتن نیستند.
بر اساس این ارزیابی، تغییرات آب‌وهوایی تعداد فزاینده‌ای از مردم را "در معرض تهدید ناشی از اتفاقات آب‌وهوایی شدید، ناامنی غذایی، و بلایای انسانی قرار می‌دهد، به جریان‌های مهاجرت دامن می‌زند و خطر همه‌گیری ها در آینده را همچنان که پاتوژنها از شرایط محیطی در حال تغییر سواستفاده می‌کنند افزایش می‌دهد."
در حالی که همه‌گیری کروناویروس ممکن است در حال فروکش باشد، شرایط برای شیوع یک بیماری دیگر مهیا می‌شود: "کشورهای جهان در برابر ظهور یا ورود یک پاتوژن بیماری‌زای جدید که می‌تواند یک بیماری همه‌گیر ویرانگر جدید را موجب شود، آسیب پذیر مانده‌اند."
همچنین خطرات تکنولوژیکی نیز وجود دارند. این ارزیابی تصریح می‌دارد، پیشرفت‌ها در حوزه هوش مصنوعی می‌تواند آمریکا را آسیب‌پذیر کند در حالی که "سرویس‌های اطلاعاتی خارجی از فناوری‌های پیشرفته - از ابزارهای سایبری پیشرفته گرفته تا سامانه‌های بدون سرنشین و تجهیزات فنی پیشرفته تجسس- که قابلیت‌های آنها را بهبود بخشیدهت و مواضع دفاعی آمریکا را به چالش می‌کشد، استفاده می‌کنند."»
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها