به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۹ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب : ۳۹۱۶۶۲
ایران اجازه دارد پول‌هایش را با نظارت آمریكا خرج كند

آزاد شدن  پول ‌ایران با اجازه آمریکا

آزاد شدن  پول ‌ایران با اجازه آمریکا
گروه اقتصادی: دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که در سفر اخیر وزیر امور خارجه عراق، آمریکا اجازه پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از پول‌های ایران در بانک‌های عراقی را داده است.
اشاره حمید حسینی به سفر فواد حسین، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر عراق به واشنگتن در اواخر بهمن‌ماه گذشته است. بر اساس گزارش‌ها، در جریان این سفر برای گسترش همکاری دو کشور در زمینه‌های تجاری، فرهنگی، بهداشت و سلامت و آموزش توافق‌های مهمی حاصل شد.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق همچنین با بیان اینکه عراق پول برق و گاز ایران را در حساب بانکی به نام شرکت ملی گاز و توانیز واریز می‌کند در عین حال افزود که ''این به‌معنی دسترسی ایران به این پول‌ها نیست.''
به گفته حمید حسینی، پول‌های ایران در بانکی تحت نظارت آمریکا قرار دارد که تنها اجازه واردات کالاهای غیرتحریمی را می‌دهد، به‌طوری که ''در اسفندماه سال گذشته یک میلیارد دلار کالا از این مسیر به ایران وارد و بدهی ایران به ترکمنستان نیز از این محل پرداخت شد.''
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، با اشاره به ''نظارت آمریکا بر بازار ارز عراق'' افزود که با این حال، همه فعالیت‌های بانکی عراق از طریق بانک‌ها انجام نمی‌شود و عملاً مسیر ورود ارز به ایران بسته نیست.
حمید حسینی از سرمایه‌گذاری در عراق به عنوان یکی از راه‌هایی نام برد که به گفته او، ایران می‌تواند با سرعت بیشتری پول‌های خود را آزاد کند.او می‌گوید که وزارت خارجه عراق میزان بدهی خود به ایران را حدود ۱۸ میلیارد دلار برآورد کرده اما رئیس‌کل بانک مرکزی ایران این رقم را تنها ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرده است.
حسینی درباره این اختلاف رقم حدودا ۸ میلیارد دلاری تصریح کرد که ''شاید به‌دلیل پول‌های برق و گازی جدیدی است که اضافه شده است.''
خبر آزاد شدن ۵۰۰ میلیون دلار از پول‌های ایران در بانک‌های عراقی در حالی اعلام شده که در هفته‌های گذشته، رسانه‌ها و مقام‌های ایرانی و بین المللی گزارش داده‌اند که دسترسی ایرانیان به دلار در بازار عراق محدود شده و روابط تجاری میان تهران و بغداد نیز کاهش یافته است.
از جمله، روزنامه ''شرق'' چاپ تهران اواخر بهمن‌ماه گذشته در گزارشی به نقل از شماری مسافر و تاجر ایرانی که برخی از اعضای اتاق بازرگانی مشترک دو کشور هستند، نوشت که آنها برای "تأمین میزان بسیار ناچیز دلار" هم در عراق دچار مشکل بوده‌اند.
خبرگزاری رویترز نیز پنجم بهمن گزارش داد که بانک مرکزی آمریکا از ماه نوامبر سال گذشته میلادی کنترل‌های شدیدتری را بر معاملات بین‌المللی دلار توسط بانک‌های تجاری عراق اعمال کرده تا جلوی انتقال دلار به ایران را بگیرد.
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال هم در روزهای پایانی تیرماه به نقل از مقام‌های آمریکایی و عراقی گزارش داده بود ایالات متحده برای مقابله با پولشویی در عراق و انتقال دلار به کشورهای تحت تحریم، از جمله جمهوری اسلامی و سوریه ارسال ارز به بغداد را محدود کرده است.
مجموعه این شرایط باعث شده تا مناسبات تجاری میان ایران و عراق به طرز محسوسی کاهش یابد.
خبرگزاری ایسنا در گزارشی در آبان امسال نوشت که در هفت ماهه نخست سال جاری صادرات ایران به عراق در حالی کاهش یافته که در این مدت، مجموع تجارت عراق به شکل جدی افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، ارزش واردات عراق در سال جاری به ۱۰۵ میلیارد دلار  می‌رسد که رشدی ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد. اما ایران در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ حدودا چهار میلیارد دلار کالا به عراق صادر کرده که "از نظر وزنی افت ۴۲ درصدی و از نظر ارزشی کاهش ۲۷ درصدی داشت.
برچسب ها: آمریکا

۱۴۰۱/۱۲/۱۹ ۱۹:۱۰
اون 8 میلیارد اختلاف ، حق المل دوستان
است . دارائی های ملت همینطئر هاپولی میشه (423096)
۱۴۰۱/۱۲/۱۹ ۲۰:۳۷
عجب عزت و سربلندی با شکوهی (423111)
۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۰۰:۱۳
به کوری چشم معاندین و طرفداران شان از جمله بهارنیوز در اسراییل علیه حکومت طغیان شده، آمریکا به خاطر کمک به اوکراین قادر به پشتیبانی اسراییل نیست، شورای حکام آژانس ترسید علیه ایران قطعنامه صادر کنه، عربستان هم داره به دامان ایران برمیگرده، دلار هم که بنا بود تا شب عید حداقل بشه هفتاد هزار تومن به کانال چهل هزار تومن برگشت و افق های روشنی در حال پدیدار شدن هست

تا کور شود آن که نتوان دیدن (423149)
۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۱۱:۳۲
اندکی صبر سحر نزدیک است. زیاد به خودت فشار نیار (423191)
۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۱۲:۱۳
داداش متوهم تند نرو
چشماتو باز کن اتفاقی نیفتاده
اینم صلح تحمیلی توسط بابا شی چین بود

دلارم برا تامین مواجه شماها بالا رفت
تامین که شدین برگردوندن

اسراییلم نابود بشه برا ماکه اتفاقی نمیفته
ما هم راضی به نابودی انسانی نیستیم (423195)
۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۱۳:۴۶
عربستان داره به دامان ایران برمیگرده ! ؟ !
آره اونم چه دامانی، از اون دامان های چین چینی. (423209)
۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۱۳:۴۷
الان کانال چهل افق روشنه ؟ (423211)
۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۰۰:۲۵
روغن ریخته نذر امامزاده
آمریکا همین امروز چند تحریم جدید علیه ایران وضع کرد چطور اجازه داده پول ایران آزاد بشه؟ (423151)
۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۱۱:۰۹
این 500 میلیون هم بشر دوستانه
بوده
ورنه
هزینه جیب آقازاده ها هم نمیشه (423186)
۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۱۳:۴۷
چون ما تو دامان چین رفتیم، اونا هم از ترس قالب تهی کردن . (423210)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها