به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۸ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۳۹۳۲۱۴

نوبت بعدی ثبت‌نام خودرو در ۱۴۰۲

نوبت بعدی ثبت‌نام خودرو در ۱۴۰۲
گروه اقتصادی:داستان ثبت‌نام برای خودرو‌های داخلی در قالب سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی "بدون قرعه‌کشی" که صرفا برای انتخاب مشتری و حذف تعدادی دیگر بود و تبدیل آن به قرعه‌کشی برای تعیین نوبت تخصیص از حدودا ابتدای اسفند ماه با اعلام مدیر کل دفتر صنایع خودرو و سپس توضیحات تکمیلی سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.
 
اعلام شد که دو خودروساز بزرگ در کنار خودروسازان بخش خصوصی، محصولات خود را در طرح فروش که بزرگترین طرح فروش خودرو‌های داخلی و بدون قرعه‌کشی است، عرضه می‌کنند. در این طرح، قرعه‌کشی برای تعیین مشتری نهایی وجود ندارد و چنانچه تقاضا برای خودرویی از میزان عرضه آن خودرو بیشتر باشد، لیست انتظار برای تعیین نوبت تحویل خودرو مشخص خواهد شد؛ همه ثبت‌نام‌کنندگان واجد شرایط، خودرو دریافت خواهند کرد، اما زمان تحویل خودرو‌ها بین سه ماه تا یک سال متفاوت خواهد بود.
 
پس از اعلام جزئیات این طرح، گام اول ثبت‌نام این طرح، با اقدام متقاضیان برای تعریف حساب وکالتی به نفع سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نزد بانک‌های عامل معرفی شده و مسدودن کردن وجه ١٠٠ میلیون تومانی در این حساب، از ٢٠ اسفند ماه لغایت ٢٣ اسفند ماه آغاز شد.

گفتنی است که با توجه به نزدیکی زمان ثبت‌نام اولیه (تعریف حساب وکالتی و واریز وجه) با طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو به مناسب نیمه شعبان و البته اینکه اعلام شد که متقاضیان می‌توانند با یک حساب وکالتی به شرط موجودی برای دو طرح (٢٣٠ میلیون تومان) و به نفع سازمان حمایت کردن حساب وکالتی خود، در این طرح شرکت کنند، برخی متقاضیان باز هم علیرغم همه اطلاع‌رسانی‌ها اشتباه کرده و حساب خود را به نفع سازمان حمایت نکردند و تصور کردند که همان حساب وکالتی به نفع ایران‌خودرو کفایت می‌کند، اما این افراد از لیست واجدان شرایط حذف شده و نتوانستند به مرحله دوم دسترسی پیدا کنند.

گفتنی است که مرحله دوم از میان متقاضیان دارای شرایط عمومی و تایید بانک مرکزی از جهت تعریف حساب وکالتی برای سازمان حمایت و مسدود کردن ١٠٠ میلیون تومان از روز جمعه ٢۶ اسفند ماه آغاز شد.
سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعیت افرادی که حساب وکالتی خود را به نفع سازمان حمایت نکردند، گفت: با توجه به اینکه زمان فروش ایران خودرو به طرح تخصیص یکپارچه خودرو نزدیک بود، عده‌ای فکر کردند با همان حساب وکالتی می‌توانند ثبت نام کنند و آن را به نفع سازمان حمایت تغییر ندادند. این موضوع مشکل ایجاد کرده و این افراد حذف شدند.

گفتنی است که علاوه بر آنکه تعدادی از متقاضیان از جهت اشکال در حساب وکالتی خود دچار مشکل شده و موفق به ثبت‌نام نشدند، برخی دیگر هم به دلایل بار ترافیکی بالای سایت سامانه، با پیام‌های مختلف و ارور‌هایی نظیر عدم تطابق کد ملی و شماره تلفن، عدم یافتن حساب وکالتی و... نتوانسته‌اند تا صبح روز شنبه هم ثبت‌نام کنند.

امکان ثبت‌نام برخی متقاضیان برای خودرو‌های کم تقاضا در پایان خرداد ١۴٠٢
در رابطه با این دست از افراد؛ امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- اعلام کرد: افرادی که نتوانستند در طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کنند، در پایان خرداد ماه سال آینده می‌توانند یک بار دیگر شانس خود را برای خودرو‌هایی که در این دوره اول عرضه خودروها، تقاضای بالایی نداشتند، امتحان کنند.
به گفته وی، در حال حاضر ۹۰۰ هزار نفر در لیست ۵۱ مدل خودرو قرار می‌گیرند که برای بعضی خودرو‌ها تقاضا بیشتر است؛ بنابراین اواخر بهار سال آینده برای خودرو‌های با تقاضای کمتر، دوباره ثبت‌نام در سامانه یکپارچه انجام خواهد شد.

وی همچنین ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص دلایل اختلال در سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی، ضمن عذرخواهی از افرادی که مراجعه کردند، اما نتوانستند ثبت‌نام خود را انجام دهند، عذرخواهی و تاکید کرد: قول می‌دهیم تا نفر آخری که حساب وکالتی تعریف و ۱۰۰ میلیون تومان را مسدود کرده باشد، ثبت‌نلم انجام خواهد شد؛ بنابراین زمان ثبت‌نام در سامانه برای خرید خودرو‌های داخلی فعلا حداقل یک روز، یعنی تا ۲۹ اسفند تمدید شد.

گفتی است که بلافاصله پس از پایان ثبت‌نام، علاوه براینکه اولویت‌بندی متقاضیان انجام می‌شود، با توجه به برنامه تولید، نسبت به زمانبندی خودروی درخواستی به متقاضی اقدام می‌شود. این مرحله حداکثر تا پایان فروردین طول خواهد کشید و لیست نوبت متقاضیان تایید شده در مرحله اول، در فروردین ماه ۱۴۰۲ اطلاع‌رسانی و مشخص خواهد شد؛ طی این مدت مبلغ مسدود شده باید در حساب وکالتی خریدار باقی بماند.
برچسب ها: ثبت نام خودرو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها