به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۰۹ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۳۹۴۶۵۳
شکست دولت رئیسی در کنترل قیمت میوه نوروز ۱۴۰۲

خرید میوه به نصف رسید

خرید میوه به نصف رسید
گروه اقتصادی:  سالی که نکوست از بهارش پیداست. طبق وعده دولت قرار بود از ابتدای سال جاری قیمت‌ها در مسیر ثابت قرار بگیرد و فشار تورم به ویژه مواد خوراکی به مردم و دهک‌های پایین و متوسط کمتر شود، اما از همان ابتدای سال قیمت میوه نگرانی جدیدی را برای مردم مصرف کننده رقم زده است.

به گزارش اقتصاد24، دولت رئیسی در دومین سال خود نتوانست بازار میوه را در ایام نوروز بدون تنش قیمت نگه دارد.از آخرین روز‌های اسفند ۱۴۰۱ تا امروز که در فروردین ۱۴۰۲ بسر می‌بریم، قیمت اقلام پر‌مصرف میوه همچنان در حال افزایش است تا حدی که پس از گذشت حدود ۱۰ روز از نوروز بیشتر خانوار‌ها نگران تهیه و افزایش قیمت میوه هستند.

بررسی‌های خبرنگار اقتصاد ۲۴ از میادین میوه و تره‌بار تهران و سایر واحد‌های صنفی فعال در سطح شهر حکایت از رشد قیمت میوه در بازار دارد. طبق سنوات گذشته در ایام نوروز تقاضای میوه بالا می‌رود و محصولات این بازار با نوسان قیمت مواجه می‌شود، اما به نظر می‌رسد قیمت میوه در نوروز ۱۴۰۲ بسیار متفاوت‌تر از سال‌های گذشته بوده و تنها نقش دولت در کنترل قیمت ها، وعده از پشت تریبون است.

برای بازار میوه نوروز ۱۴۰۲ برخلاف سال‌های گذشته وزارت جهاد کشاورزی مدیریت بازار میوه را به بخش خصوصی و اتحادیه‌ها واگذار کرده و سازمان تعاون روستایی بر عملکرد آن‌ها نظارت دارد؛ اما با توجه به تغییر رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در تعیین قیمت میوه نوروزی، حساسیت‌ها در مورد قیمت میوه افزایش یافته و نظارت دقیق را می‌طلبد.

از این رو کمیته ملی راهبری تنظیم بازار میوه، قیمت میوه عید را اعلام کرد که برای تهران پرتقال تامسون کیلویی ۱۷ هزار تومان، سیب قرمز ۲۷ هزار و ۵۰۰ و سیب زرد ۲۹ هزار تومان تعیین شده است.اما بررسی خبرنگار اقتصاد ۲۴ از میادین میوه و تره بار تهران نشان می‌دهد که خبری از عرضه محصولات با قیمت‌های اعلام شده نیست و قیمت پرتقال و سیب در بازارچه‌های نوروزی مستقر در میادین میوه و تره بار بسیار متفاوت با نرخ مصوب اعلام شده از سوی کمیته ملی راهبری تنظیم بازار میوه است!

بازار گران میوه در نوروز ۱۴۰۲
در حال حاضر در سطح شهر تهران میانگین قیمت هر کیلو سیب زرد ۵۸ هزار و ۵۰۰، سیب قرمز ۴۳ هزار و پرتقال تامسون ۳۵ تا ۴۶ هزار تومان است.به گفته فعالان این بازار، خرید میوه نوروز مردم نسبت به سال گذشته به نصف رسیده و این موضوع باعث تشدید بحران رکود در بازار میوه شده است.

گرانی میوه نه تنها در واحد‌های صنفی سطح شهر به حد نگران کننده رسیده بلکه در میادین میوه و تره بار نیز قیمت‌ها چنان بالا رفته که کمتر مردم به سراغ خرید میوه می‌روند. در حال حاضر در میادین میوه و تره بار شهر تهران میانگین قیمت هر کیلو سیب زرد ۵۰ تا ۵۲ هزار، سیب قرمز ۳۰ تا ۳۴ هزار و پرتقال تامسون ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است.با چنین قیمت‌هایی این سوال مطرح می‌شود که خانواده ۴ نفره با حقوق‌های ثابت چطور می‌توانند میوه موردنیاز خود را تهیه کنند؟

پیرو
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۱/۰۹ ۲۲:۳۴
تنظیم میوه شب عید امسال ۱۴۰۲ بسیار بی نظم وکار بسیار نسنجیده واشتباهی بود، و بسیار گران (425082)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها