به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۷:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۲۱ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۳۹۶۷۷۳

سوغات ناتو برای روسیه

سوغات ناتو برای روسیه
گروه بین الملل:پیوستن به ناتو پرسش‌های بسیاری درباره چشم انداز امنیتی اروپا مطرح می‌کند. جان هنلی، یکی از تحلیلگران گاردین، اخیرا یادداشت جالبی به این مضمون نوشته است: الحاق فنلاند نشان دهنده پایان یک‌روند شتاب یافته است که در ماه مه گذشته آغاز شد؛ زمانی که فنلاند و سوئد دهه‌ها عدم‌تعهد نظامی را به منظور جست‌وجوی امنیت به عنوان اعضای ناتو پس از حمله روسیه به اوکراین، کنار گذاشتند.
به گزارش دنیای اقتصاد، ترکیه آخرین کشور از ۳۰کشور عضو این ائتلاف شد که درخواست فنلاند را تصویب کرد، اما این کشور همراه با مجارستان همچنان از تصویب پیشنهاد سوئد خودداری کردند. استکهلم گفت مطمئن نیست به موقع به نشست برنامه ریزی شده ناتو در ماه ژوئیه بپیوندد. استولتنبرگ روز دوشنبه ۱۴فروردین ماه در بروکسل گفت: «فردا از فنلاند به عنوان سی و یکمین عضو ناتو استقبال خواهیم کرد و فنلاند را امن‌تر و اتحاد خود را قوی‌تر می‌کنیم. ما برای اولین بار پرچم فنلاند را اینجا در مقر ناتو به اهتزاز درخواهیم آورد.» در مسکو، «الکساندر گروشکو»، معاون وزیر خارجه روسیه، در واکنش به خبر الحاق فنلاند گفت که روسیه در صورت لزوم نیرو‌های خود را در مناطق غربی و شمال غربی خود افزایش خواهد داد.
گروشکو گفت، اگر «نیرو‌ها و منابع دیگر اعضای ناتو در فنلاند مستقر شوند، ما گام‌های بیشتری برای تضمین امنیت نظامی روسیه» با «تقویت پتانسیل نظامی خود در غرب و شمال غرب» برمی داریم. بااین حال، مقام‌ها مایلند که سوئد را قبل از دیدار جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و دیگر رهبران ائتلاف در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، در ۱۱ و ۱۲ژوئیه وارد ائتلاف کنند.
استولتنبرگ گفت: «سوئد تنها نمی‌ماند.» سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، سال گذشته گفت که روسیه با توجه به درخواست‌های عضویت فنلاند و سوئد در ناتو «اقدامات متقابل کافی» را انجام می‌دهد و ۱۲واحد و لشکر را در منطقه نظامی غربی خود تشکیل خواهد داد.
چهارم آوریل یعنی در هفتاد و چهارمین سالروز تاسیس ناتو، شاهد الحاق فنلاند بودیم. این ائتلاف نظامی چهارسال بعد از جنگ‌جهانی دوم در تاریخ ۴ آوریل ۱۹۴۹ میلادی (۱۵ فروردین ۱۳۲۸) پایه گذاری شد. الحاق فنلاند به ناتو ارتباط تنگاتنگی با بحران اوکراین دارد. از آغاز بحران اوکراین، ۲۸ کشور از ۳۰عضو ناتو با الحاق فنلاند و سوئد به ناتو موافقت کرده بودند و با رأی مثبت دوعضو باقی مانده یعنی مجارستان و ترکیه پازل الحاق آن‌ها به پیمان آتلانتیک شمالی تکمیل می‌شد که الحاق رسمی فنلاند به ناتو نشان داد برخلاف سوئد، مقامات هلسینکی در این زمینه بهتر عمل کردند.
اگر اوکراین در این برهه به ناتو ملحق می‌شد، به استناد بند ۵ اساسنامه ناتو که تاکید می‌کند، حمله به یکی از اعضا به منزله حمله به تمامی اعضاست، ناتو چاره‌ای جز ورود مستقیم به جنگ نداشت؛ موضوعی که باعث شده تاکنون کی‌یف به رغم تبدیل شدن به زمین جنگ نیابتی، پشت در‌های ناتو و حتی اتحادیه اروپا به انتظار بنشیند. در این مدت اوکراین به نیابت از ناتو با روسیه جنگیده است. پیوستن فنلاند به ناتو، اولین گسترش مرز‌های این ائتلاف دفاعی از زمان پیوستن مقدونیه شمالی در سال ۲۰۲۰ است. در پرونده امروز باشگاه اقتصاددانان به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته شده است.
برچسب ها: ناتو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها