به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب : ۳۹۸۵۷۹

اعلام سیاست گروه هفت در قبال ایران 

اعلام سیاست گروه هفت در قبال ایران 
گروه بین الملل: وزیر امورخارجه آمریکا گفت که سیاست گروه هفت درقبال ایران، دیپلماسی همراه با بازدارندگی است.
 آنتونی بلینکن، همزمان با برگزاری نشست گروه هفت در ژاپن در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر توضیحاتی درباره این نشست ارائه داد.
وی در پیام خود نوشت: گروه هفت در قبال ایران با اتفاق نظر پیش می‌رود؛ شامل تنش‌زدایی و دیپلماسی همراه با بازدارندگی. بلینکن افزود: ما همچنین توافق کردیم که عادی‌سازی روابط با جامعه جهانی که طالبان به دنبال آن است، منوط به اقدامات آنهاست. در آسیای مرکزی نیز ما کماکان متعهد به رسیدگی به نگرانی‌های مشترک هستیم.
همچنین وزیران خارجه هفت کشور صنعتی، موسوم به گروه هفت (جی۷) که در سه روز اخیر در ژاپن گرد هم آمده بودند، در بیانیه پایانی این نشست تأکید کردند که ایران «هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد».این گروه از تهران خواست به تعهدات خود در زمینه پیمان عدم انتشار هسته‌ای عمل کند.
آمریکا، کانادا، ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا، ایران را فراخواندند تا برای کاهش تنش، تفاهمی را که ماه گذشته در سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران به‌دست آمد، به‌صورت کامل و بی‌قیدوشرط اجرا کند.اشاره وزیران خارجه گروه هفت به تعهدی است که ایران به  گروسی داد تا درباره جزئیات مبهم باقی‌مانده مربوط به فعالیت‌های گذشته در برنامه هسته‌ای ایران، با آژانس همکاری کند.
بیانیه پایانی نشست گروه هفت در همین حال بر راهکار دیپلماتیک در قبال برنامه اتمی ایران تأکید کرد.این هفت کشور صنعتی همچنین از جمهوری اسلامی خواستند تا تجهیز نظامی روسیه را که درگیر جنگ در اوکراین است، متوقف کند.وزیران خارجه هفت کشور صنعتی در جمع‌بندی اظهارات خود در نشست سه‌روزه در ژاپن، از توافق ایران و عربستان استقبال کردند.
این بیانیه نوشته است که این گروه از «ابتکارات برای بهبود مناسبات دوجانبه کشورها و تنش‌زدایی در منطقه، از جمله توافق اخیر ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط استقبال می‌کند».استقبال گروه هفت از توافق تهران- ریاض که شش هفته پیش با میانجی‌گری چین به‌دست آمد، در حالی است که وزیران خارجه این گروه چین را به دلیل «تهدیدهای فزاینده» در شمال شرق آسیا نکوهش کرده و نوشتند که رزمایش چین در اطراف تایوان در دوره اخیر عامل بی‌ثباتی این بخش از جهان شده ولی گروه هفت در برابر آن، در کنار هم‌پیمانان خود خواهد ایستاد.
اعضای گروه هفت همچنین نشستی با موضوع «ایران و خاورمیانه» برگزار کردند و در آن با تکیه بر ادعاها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردند که تهران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.در همین حال معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا  گفت که دولت آمریکا حل‌وفصل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران را ترجیح می‌دهد.کالین کال، در گفت‌وگویی با نشریه فارین پالیسی گفت: زمانی که برجام اجرا می‌شد، زمان گریز هسته‌ای ایران حدود یک سال بود. اکنون می‌توان این گریز هسته‌ای را در حدود چند هفته تخمین زد.
کال در ادامه گفت‌وگو با فارین پالیسی تصریح کرد: بنابراین ما درموقعیت خوبی قرار نداریم. جو بایدن، رییس جمهور آمریکا به صراحت گفته است که ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را نخواهد داشت.معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی با ادعای این که توافق هسته‌ای در وضعیت «تنفس مصنوعی قرار دارد»، تاکید کرد: ترجیح بایدن بر راه حل دیپلماتیک برای این مشکل است.او در عین حال گفت: اما ما جایگزین‌های دیگری نیز در اختیار داریم.
در سال ۲۰۲۱، اندکی قبل از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن، آمریکا و ایران تلاش کردند تا با میانجیگری اتحادیه اروپا به یک توافق موقت دست یابند. با این حال، دستیابی به توافق ممکن نشد و طرفین تصمیم گرفتند برای احیای کامل برجام تلاش کنند.در وین با میانجیگری بریتانیا، آلمان، چین، فرانسه، روسیه و اتحادیه اروپا چندین دور مذاکره غیرمستقیم بین ایران و آمریکا درباره شرایط احیای برجام برگزار شد. اما در این مذاکرات به دلیل برخی مسائل حل‌نشده مکثی صورت گرفت که هنوز به پایان نرسیده است.
دولت آمریکا در چند ماه اخیر با ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین و در پیش گرفتن رویکردی مداخله‌جویانه نسبت به امور داخی ایران در ناآرامی‌های اخیری که در آن بروز کرد، گفته بود که تمرکزی روی نهایی کردن توافق در وین ندارد.این در حالی است که مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که شرکای غربی توافق هسته‌ای، ویژه آمریکا اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی «خوب» در وین هستند که در راستای منافع ملت ایران باشد.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها