به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۹:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۳۰ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۳۹۸۶۹۹

بازداشت پلیس مخفی‌های چین درآمریکا

بازداشت پلیس مخفی‌های چین درآمریکا
گروه بین الملل: وزارت دادگستری آمریکا دو شهروند نیویورکی را به اتهام کمک به دولت چین در ایجاد یک ایستگاه «پلیس مخفی» در منهتن و تلاش برای «مخفی کردن شواهد» مربوط به آن از اف‌بی‌آی، دستگیر کرد.
 دولت ایالات متحده همچنین ۴۴ شهروند چینی را به «توطئه‌چینی سرکوب» که آمریکایی‌ها را به صورت آنلاین هدف قرار می‌دهد، متهم کرد.
وزارت دادگستری آمریکا گفت که «لو جیان وانگ» ۶۱ ساله معروف به «هری» و «چن جینپینگ» ۵۹ ساله  در خانه‌هایشان در برانکس و منهتن دستگیر شدند. آنها به توطئه برای ایفای نقش به عنوان ماموران دولت چین و ممانعت از اجرای عدالت متهم شده‌اند و در صورت محکومیت تا ۲۵ سال زندان در انتظار آنهاست.
به ادعای دادستان‌های فدرال آمریکا، این دو مرد «روابط دیرینه‌ای» با وزارت امنیت عمومی چین داشتند و «برای گشایش و عملیاتی‌ کردن یک ایستگاه پلیس مرتبط با این وزارتخانه در خاک آمریکا کمک کردند.» این ایستگاه پلیس مخفی ادعایی ظاهرا از دفتری در چایناتاون (محله چینی‌ها) منهتن اداره می‌شد، تا اینکه نهایتا هدف حمله قرار گرفت و اف‌بی‌آی در اکتبر ۲۰۲۲ آنجا را تعطیل کرد.
ماتئو اولسن، دستیار دادستان کل آمریکا در بیانیه‌ای گفت: جمهوری خلق چین از طریق این دستگاه امنیتی سرکوبگر خود، یک حضور فیزیکی مخفی در شهر نیویورک برای نظارت و ارعاب علیه مخالفان و منتقدان دولتش ایجاد کرد. این اقدامات بسیار فراتر از محدوده رفتار قابل قبول از سمت چین است.
ایالات متحده «لو جیان وانگ» را به «فعالیت‌های سرکوبگرانه» در خاک ایالات متحده از طرف چین متهم کرده است، مانند رهبری یک اعتراض در سال ۲۰۱۵ علیه «اعضای یک فرقه ممنوعه» درجریان دیدار شی جینپینگ؛ آزار و اذیت ادعایی در سال ۲۰۱۸ علیه یک «فراری» برای بازگشت به چین؛ و شناسایی یک «فعال دموکراسی‌خواه» در کالیفرنیا در سال ۲۰۲۲.
وزارت دادگستری آمریکا همچنین دو پرونده علیه مجموعا ۴۴ تبعه چینی را اعلام و آنها را به استفاده از اینترنت برای تهدید و آزار و اذیت «مخالفان چینی در سراسر جهان از جمله آمریکا» متهم کرده است.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها