به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۹:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۸ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب : ۴۰۰۴۵۲

ضرر هفتگی نفت از سیگنال‌های اقتصادی منفی

ضرر هفتگی نفت از سیگنال‌های اقتصادی منفی
گروه اقتصادی:قیمت نفت در معاملات روز جمعه رشد ملایمی پیدا کرد اما تحت تاثیر آمار اقتصادی نامطلوب آمریکا و ابهامات نسبت به افزایش بیشتر نرخ بهره که دورنمای تقاضا برای سوخت را تیره کرد، به سوی کاهش هفتگی پیش می رود.به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن، با ۴۴ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، به ۷۸ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه رسید. قرارداد تحویل ژوییه با ۴۷ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، ۷۸ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه معامله شد.
 
بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۷۵ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه رسید.هر دو شاخص از ابتدای هفته جاری تاکنون، حدود ۳.۵ درصد کاهش پیدا کرده اند.تحلیلگران گروه ANZ در این باره اظهار کردند: قیمت نفت پس از دو روز ریزش سنگین در بحبوحه سیگنال‌های اقتصادی مختلفی که وجود داشت، رشد اندکی پیدا کرد.

آمار نشان داد رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه نخست، بیش از حد انتظار کاهش پیدا کرد. با این حال، شمار متقاضیان بیمه بیکاری در هفته منتهی به ۲۲ آوریل، کاهش یافت.سرمایه گذاران نگران این هستند که ممکن است افزایش جدید نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی بزرگ جهان که با هدف مقابله با تورم سرسام آور صورت خواهد گرفت، رشد اقتصادی را کند کرده و به تقاضا برای انرژی در آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا ضربه بزند. انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا، بانک مرکزی انگلیس و بانک مرکزی اروپا در نشست سیاستگذاری آتی خود، نرخ بهره را افزایش دهند.

ساتورو یوشیدا، تحلیلگر کالای شرکت راکوتن سکیوریتیز گفت: سرمایه گذاران نفت، منتظر تصمیمات هفته آینده فدرال رزرو آمریکا و بانکهای مرکزی دیگر برای راهنمایی درباره جهت آینده نرخهای بهره و اقتصاد جهانی هستند. وی با اشاره به بهبود اندک قیمت نفت در روز پنج شنبه، افزود: بازار کاملا نگران ترکیبی از آمار اقتصادی مثبت و منفی است و بهبود بازار سهام جهانی، آسودگی برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است.

در بخش عرضه، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد با وجود تقاضای کمتر از حد انتظار چین، دلیلی برای کاهش بیشتر تولید توسط گروه اوپک پلاس نمی بیند. گروه اوپک پلاس، ابزار موثری برای هماهنگی در بازارهای نفت جهانی مانده است.سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان بزرگ دیگر نفت شامل روسیه، از سال ۲۰۱۶، اقداماتشان در بازارهای نفت جهان را هماهنگ کرده اند. عربستان سعودی و تولیدکنندگان دیگر اوپک پلاس، اوایل آوریل، دور جدید کاهش تولید به میزان بیش از یک میلیون بشکه در روز را اعلام کردند. این تصمیم در پی سقوط قیمت نفت در مارس به پایین‌ترین رکورد ۱۵ ماهه گرفته شد.

معاون نخست وزیر روسیه، در رویدادی در مسکو گفت: اوپک پلاس قیمت نفت را تنظیم نمی‌کند اما به دقت توازن عرضه و تقاضا را زیر نظر دارد. ما نمی‌گوییم که قیمت‌ها را تنظیم می‌کنیم. خیلی مهم است که درباره ضرورت توازن منافع میان صادرکنندگان و مصرف کنندگان، صحبت می‌کنیم. وی در ادامه افزود: اگر اوپک پلاس به دنبال افزایش قیمت نفت بود، به نفع تولیدکنندگانی می‌بود که نفت ارزان‌تر عرضه می‌کردند. بنابراین، این مسئله رقابت است، مسئله نحوه کارکرد بازار، توازن بین منابع انرژی رقابتی دیگر و تضمین فعالیت باثبات صنعت است.

قیمت نفت پس از اعلام تصمیم اوپک پلاس، صعود چشمگیری کرد اما در واکنش به نگرانیها نسبت به بروز رکود و تاثیر آن بر تقاضا برای سوخت، تقریبا همه رشدی که پس از تصمیم این گروه پیدا کرده بود را از دست داد.
بر اساس گزارش رویترز، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت و بنزین آمریکا، هفته گذشته با اوج گرفتن تقاضای مصرف کنندگان در آستانه اوج فصل رانندگی تابستانی در این کشور، بیش از حد انتظار کاهش پیدا کرد.
برچسب ها: قیمت نفت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها