به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۸:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۰ ساعت ۱۷:۱۶
کد مطلب : ۴۰۰۹۲۳

ابداع یک سوپرفوم که باکتری و نفت می‌مکد!

ابداع یک سوپرفوم که باکتری و نفت می‌مکد!
گروه علمی: دانشمندان دانشگاه «جورجیا» موفق به ابداع یک سوپرفوم شده‌اند که می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد و همچنین نفت‌های نشت کرده به دریاها را به خود جذب کند و از آن می‌توان در بلایای زیست محیطی و وسایل پزشکی قابل کاشت استفاده کرد.
 
به گزارش ایسنا، پژوهشگران دانشگاه «جورجیا» ماده‌ای اختراع کرده‌اند که آن را «سوپرفوم» می‌نامند، ماده‌ای که هم می‌تواند عفونت‌های ناشی از وسایل پزشکی ایمپلنت شده را کاهش دهد و هم به تلاش‌های پاکسازی پس از بلایای زیست‌محیطی مانند نشت نفت در آب‌های آزاد کمک کند.دانشمندان این ماده جدید را با یک چاقوی سوئیسی همه کاره مقایسه می‌کنند و می‌گویند این ماده دافع آب نیز هست.

هیتش هاندا دانشیار دانشکده مهندسی شیمی، مواد و زیست‌پزشکی دانشگاه جورجیا می‌گوید: ساخت یک سطح چند منظوره و همه کاره یک کار بسیار چالش برانگیز است. شما می‌توانید سطحی را پیدا کنید که فقط ضد میکروبی باشد یا می‌توانید سطحی را بیابید که فقط می‌تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند، اما توانایی ساخت مواد ضد لخته شدن، ضد میکروبی و ضد رسوب، پیشرفت قابل توجهی در استانداردهای فعلی است.پژوهشگران برای مهندسی این ماده، یک فوم درشت برداشتند و پرکننده‌های زیر را به آن اضافه کردند: نانوپلاکت‌های گرافن رسانای الکتریکی آبگریز یا دافع آب و میکروذرات مس باکتری‌کش آبگریز.

نتایج مثبت آزمایش‌ها
پژوهشگران در آزمایش‌هایی با استفاده از باکتری E. coli به عنوان یک باکتری آزمایشی دریافتند که این ماده منجر به کاهش ۹۹.۹ درصدی باکتری نسبت به یک پلیمر ساده شد. این بدان معناست که پتانسیل بهبود نتایج بهداشتی را برای بیش از ۵۰۰ هزار بیمار که هر ساله از عفونت‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی ناشی از ایمپلنت‌های پزشکی رنج می‌برند، داراست.

هاندا گفت: دستگاه‌های پزشکی فعلی مستعد آلودگی هستند. وقتی هر وسیله پزشکی را در بدن قرار می‌دهید، پروتئین‌ها اولین چیزی هستند که به یک سطح می‌چسبند و مانند چسبی عمل می‌کنند که اجازه می‌دهد خون یا باکتری‌ها به آن بچسبند. بنابراین اگر بتوانیم جذب پروتئین را متوقف کنیم، نیمی از راه را رفته‌ایم.
آزمایش‌های بیشتر که در آن فوم در انواع مخلوط‌های آب قرار می‌گرفت، توانایی آن را در جذب و حذف آلاینده‌های آلی از آب نشان داد، در حالی که باکتری‌های موجود در خود آب را نیز از بین می‌برد.

مارک گارن یکی از نویسندگان این پژوهش و دانشجوی دکترا در آزمایشگاه هاندا گفت: تطبیق پذیری کلید این مطالعه است. ویژگی‌های چند منظوره همان چیزی است که الهام‌بخش این کار است، سپس آن را توسعه می‌دهیم و همه توانایی‌های آن را به نمایش می‌گذاریم.

در حال حاضر هدف اصلی پژوهشگران استفاده از این سوپرفوم روی دستگاه‌های پزشکی و نشان دادن اثربخشی آن قبل از حرکت به سمت آزمایش‌های حیوانی و در نهایت آزمایش بر روی انسان است.در عین حال، این ماده می‌تواند در موارد استفاده پاکسازی محیطی نیز مورد استفاده قرار گیرد.این مطالعه در مجله ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شده است.
برچسب ها: فوم باکتری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها