به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۱:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۴۰۲۸۹۹

اروپا باید بیش از پیش اصلاح‌پذیر باشد

اروپا باید بیش از پیش اصلاح‌پذیر باشد
گروه بین الملل: صدراعظم آلمان در نطق خود به مناسبت "روز اروپا" در استراسبورگ خواستار یک اتحادیه اروپای اصلاح‌پذیر و آینده‌گرا شد. او در پاسخ به نطق پوتین به مناسبت ۹ مه در مسکو گفت: "گذشته بر آینده پیروز نخواهد شد".
اولاف شولتس، در پارلمان اتحادیه اروپا به مناسبت "روز اروپا" نطقی راهبردی ایراد کرد.   شولتس در استراسبورگ خواستار آن شد که اتحادیه اروپا بیش از پیش اصلاح‌پذیر و "رو به جهان داشته باشد". او در این رابطه به ضرورت انعقاد قراردادهای جدید تجارت آزاد از جمله با هند، اندونزی و کشورهای عضو مرکوسور (بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی) اشاره کرد.
صدراعظم آلمان در نطق راهبردی خود متعهد شد که برای پیوستن کشورهای بالکان غربی، گرجستان، مولداوی و اوکراین به اتحادیه اروپا تلاش کند. او در عین حال تاکید کرد که چنین اقدامی نیازمند اصلاحات در نهادها و ساختار این کشورها است. 
این دومین سخنرانی راهبردی اولاف شولتس در باره اتحادیه اروپا پس از حضور او در پراگ در اوت ۲۰۲۲ بود.
شولتس در نطق خود در استراسبورگ پیشنهاد پایبندی بیش از پیش به ارزش‌های بنیادین اروپایی را داد و گفت: «چرا ما از بحث آتی در مورد اصلاحات اتحادیه اروپا استفاده نمی‌کنیم، تا کمیسیون اروپا را برای رسیدگی به تخلفات در زمانی که ارزش‌های اساسی ما نقض می‌شود، تقویت کنیم؛ ارزش‌هایی چون آزادی، دموکراسی، برابری، حاکمیت قانون و احترام به حقوق بشر؟»
کمیسیون اتحادیه اروپا تا کنون در دو مورد سازوکارهایی را برای بازبینی حاکمیت قانون در لهستان و مجارستان فعال کرده که به دلیل الزام به کسب رأی اکثریت کشورهای عضو اتحادیه اروپا شکست خورده و بی‌تأثیر بوده‌اند.
شولتس به تأکید خواستار اصلاح قانون پناهندگی اتحادیه اروپا پیش از انتخابات بعدی اروپا در ژوئن ۲۰۲۴ شد. این یکی از اقدامات بسیار دشواری است که در آن، منافع کشورهای عضو اتحادیه در تلاقی با یکدیگر قرار می‌گیرند.او گفت: «ما در این زمینه وحدت نظر داریم که باید مهاجرت را بهتر مدیریت کرد، بی آن‌که به ارزش‌هایمان خیانت شود.»
او از یک سو خواستار "حفاظت موثر از مرزهای بیرونی" قلمرو اتحادیه اروپا شد و در این رابطه مصوبه رؤسای دولت‌ها در مورد تأمین مالی زیرساخت‌های مرزی از محل بودجه مشترک را یادآور شد. از سوی دیگر، شولتس خاطرنشان کرد که در بسیاری از نقاط اروپا به نیروی کار از کشورهای ثالث نیاز است.
صدراعظم آلمان در بخش دیگری از سخنانش به حوزه خارج از قلمرو اتحادیه اروپا پرداخت و گفت: «اروپا مسئولیت جهانی بر عهده دارد زیرا رفاه اروپا را نمی‌توان از رفاه بقیه جهان جدا کرد.» او خواستار همکاری بیشتر و برابرحقوق اتحادیه با کشورهای آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین شد، به گونه‌ای که بتواند بر پیامدهای دوران استعمار غلبه کند.
شولتس تصریح کرد، دنیای سده بیست‌ویکم مدت‌هاست که "چند قطبی" است و خواهد ماند. او گفت: «گشودگی بیشتر و همکاری بیشتر سرلوحه این دوران است.»
سیاستمدار سوسیال دموکرات در این رابطه تأکید کرد، وقتی سال‌ها مذاکرات بی‌فرجام در مورد توافق‌نامه‌های تجارت آزاد ادامه یابند، آنگاه دیگرانی هستند که در آینده قواعدی را با استانداردهای زیست‌محیطی و اجتماعی نازل‌تر دیکته خواهند کرد.به گفته روزنامه "فرانکفورتر الگماینه"، این سخنان صدراعظم آلمان به ویژه خطاب به سوسیال‌دموکرات‌ها، سبزها و چپ‌ها بود که می‌خواهند با سیاست‌های تجاری معیارهای اروپایی را در جهان اجرایی کنند.
شولتس در نطق راهبردی خود، در مورد چین عبارات استاندارد را تکرار کرد، از جمله این که این کشور همزمان هم شریک است و هم رقیب تجاری و رقیب سیاسی. به گفته او، رقابت‌ها با چین افزایش یافته است. شولتس یک جمله اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا را تأیید کرد که گفته بود، اتحادیه اروپا نباید خود را از چین جدا کند، بلکه باید وابستگی‌های خود به این کشور را کاهش دهد.در "روز اروپا" وحدت اروپا پس از جنگ جهانی دوم یادآوری می‌شود. شولتس نطق خود را به جنگ روسیه علیه اوکراین پیوند زد. او گفت، در حالی که رویای بنیانگذاران وحدت اروپایی به حقیقت پیوست و جنگ میان کشورهای عضو این اتحادیه غیرقابل تصور شد، اوکراین امروز مجبور است هر روز در برابر تجاوز روسیه از خود دفاع کند.
صدراعظم آلمان گفت، آینده "از آن رویزیونیست‌ها نیست که رویای شکوه ملی را در خواب می‌بینند یا تشنه قدرت امپریالیستی هستند".
اولاف شولتس ضمن بیان این که نباید از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ترسید، اظهار داشت، پیام روز نهم ماه مه که در روسیه با رژه نظامی در مسکو گرامی داشته می‌شود، این است: «گذشته بر آینده پیروز نخواهد شد».
به گفته ناظران، این بخش از سخنان شولتس پاسخ به سخنرانی پوتین به مناسبت نهم مه در مسکو بوده است.
برچسب ها: اتحادیه اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها