به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۹:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۴۰۲۹۲۳

قیمت آیفون 13 دست‌دوم 120 میلیون تومان شد؟

قیمت آیفون 13 دست‌دوم 120 میلیون تومان شد؟
گروه اقتصادی: اخیرا حسین روزبه، عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، از واردات آیفون دست‌ دوم به قیمت 120 میلیون تومان خبر داد و به ایسنا گفت: با توجه به ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و توقف تولید آیفون ۱۳، صادرکنندگان موبایل‌های گوشی‌های دست دوم را از امارات و کشورهای دیگر جمع می‌کنند و همین آیفون ۱۳ را به قیمت حدود ۱۲۰ میلیون تومان عرضه می‌کنند.

به گزارش تجارت نیوز، به دنبال این موضوع تجارت‌نیوز اقدام به بررسی قیمت آیفون کرد؛ در حال حاضر قیمت موبایل نو آیفون 13 پرومکس تک سیم‌کارت و با ظرفیت 512 گیگابایت حدود 88 میلیون تومان است. قیمت همین موبایل با مدل «Not Active» با ظرفیت 256 گیگابایت حدود 86 میلیون تومان در بازار قیمت دارد.

ماجرای واردات آیفون 120 میلیون تومانی
به طورکلی باید عنوان کرد که قیمت آیفون 13 به علت ممنوعیت واردات تجاری آیفون 14 افزایش پیدا کرده است، اما به معنای آن نیست که قیمت دست‌ دوم این گوشی‌ها در حال حاضر 120 میلیون تومان باشد.نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که ممنوعیت واردات آیفون 14 به‌معنای عدم ورود این گوشی به بازار ایران نیست؛ از آنجایی‌که گوشی آیفون، جزو کالاهایی است که نقدشوندگی بسیار بالایی دارد حدود 600 هزار آیفون 14 تاکنون به صورت رویه مسافری و قاچاق وارد کشور شده است.

یکی از وارکنندگان موبایل  درباره نوع گوشی‌های آیفون دست دومی که عنوان می‌شود قیمت آن‌ها به 120 میلیون تومان نیز رسیده است، توضیح داد: این گوشی‌ها آیفون‌های 13 پرومکس ZAA نات‌اکتیو هستند که دیگر در بازارهای جهانی موجود نیست.

او گفت: ممکن است تعدادی از این گوشی‌ها وارد بازار ایران شده باشد و از آنجایی که تعداد آن بسیار اندک است با قیمت به‌مراتب بالاتری به فروش برود؛ در واقع علت گرانی این گوشی‌ها در پی عرضه‌وتقاضا شکل گرفته است. اما به طورکلی قیمت آیفون 13 پرومکس نو در بازار بین 84 میلیون تا 86 میلیون تومان است.بنا به گفته این واردکننده موبایل، تمامی گوشی‌های فوق از نوع گوشی خاص ZAA است که دو سیم‌کارت هستند از همین رو در ایران محبوبیت بیشتر دارد، اما در بازار جهانی موجود نیست؛ طبیعی است کالایی که در بازار موجود نباشد افزایش شدیدی پیدا کند و به 120 میلیون تومان نیز برسد.

تفاوت گوشی‌های آیفون اکتیو و نات‌اکتیو چیست؟
آیفون اکتیو به موبایل‌هایی می‌گویند که از هنگ‌کنگ به امارات ارسال می‌شود و در این کشور برچسب پشت آن باز و به شبکه اینترنت امارات متصل می‌شود و موبایل را خاموش و روشن می‌کنند. اما علت آن چیست؟ در واقع با این اقدام میزان فروش موبایل توسط واردکنندگان مشخص می‌شود و می‌توانند سهم بیشتری برای واردات آیفون از هنگ‌کنگ بگیرند.اما گوشی‌های نات‌اکتیو، مستقیم از هنگ‌کنگ به دبی می‌آید و بدون آن باز شود از این کشور خریداری و مستقیم به ایران وارد می‌شود.

هزینه واردات آیفون 13 به کشور چقدر تمام می‌شود؟
یکی از واردکنندگان موبایل در پاسخ به این سوال توضیح می‌دهد: در حال حاضر خرید گوشی آیفون 13 معمولی حدود 750 یورو فاکتور می‌خورد و با قیمت 42 میلیون تومان عمده‌فروشی می‌شود و با یک سود دو میلیون تومانی به بازار عرضه می‌شود. در حال حاضر قیمت آیفون 13 در بازار حدود 44 میلیون تا 45 میلیون تومان در بازار است.
او بیان کرد: تعرفه واردات گوشی‌های بالای 600 دلار در سال جاری از 12 درصد به 15 درصد افزایش یافت از همین رو باید گفت که عوامل تاثیرگذار روی قیمت نهایی گوشی‌های آیفون در کنار سایر هزینه‌ها از جمله حمل‌ونقل، هزینه خدمات، هزینه بازرگانی، گارانتی و … حدود 10 درصد خواهد بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها