به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۲ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۴۰۳۳۱۴

طرف‌های درگیر یمن به دنبال صلح 

طرف‌های درگیر یمن به دنبال صلح 
گروه بین الملل:فرستاده عربستان سعودی پس از دیدار با رهبران حوثی‌‌ها گفت: طرف‌های متخاصم در مورد پایان دادن به درگیری ویرانگر هشت‌ساله یمن "جدی" هستند، اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه زمانی مذاکرات میان یمنی‌ها بتواند صورت گیرد.
محمد بن سعید آل جابر، سفیر عربستان سعودی در یمن در اولین اظهارات مبسوط خود پس از دیدار با رهبران حوثی‌ها در صنعا در ماه گذشته گفت: «همه طرف‌ها جدی هستند. منظور از جدی یعنی اینکه همه به دنبال صلح هستند.» او اما افزود: «روشن شدن مراحل بعدی کار آسانی نیست.»
عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ پس از تصرف صنعا توسط حوثی‌های مورد حمایت ایران، ائتلافی را در پشتیبانی از دولت یمن که از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته می‌‌شود، بسیج کرد.
به گفته سازمان ملل، در پی حملات هوایی بعدی این ائتلاف نظامی ده‌ها هزار نفر کشته و مجروح شدند، اما این حملات به عقب‌نشینی حوثی‌ها نینجامید. با این حال پس از اعلام آتش‌بس در آوریل ۲۰۲۲، شدت جنگ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
 آل جابر، سفیر ریاض در یمن، در ماه آوریل سال جاری در چارچوب طرحی برای "تثبیت" آتش‌بس که در ماه اکتبر سال گذشته رسماً منقضی شد، به صنعا سفر کرد.در این سفر اما هیچ توافقی حاصل نشد و جابر گفت که هیچ برنامه مشخصی برای پیشبرد تثبیت روند آتش‌بس وجود ندارد.
سفیر ریاض در یمن افزود: «هیچ چیز مشخص نیست، اما من خوشبین هستم و امیدواریم که یمنی‌ها انشاالله بتوانند هر چه زودتر راهی پیدا کنند.»
در حالی که حوثی‌های یمن عربستان سعودی را یکی از طرف‌های درگیری می‌دانند، آل جابر اشاره کرد که ریاض بیشتر خود را یک میانجی می‌بیند که تلاش می‌کند توافق میان حوثی ها و دولت به رسمیت‌ شناخته‌شده یمن را امکان‌پذیر سازد.
آل جابر  گفت: «به دلیل مناسبات عربستان سعودی با همه مردم یمن، از جمله حوثی‌ها، ما از نفوذ خود برای متقاعد کردن همه یمنی‌ها برای نشستن بر سر میز مذاکره و گفتگو در مورد مسائل استفاده کردیم.»آل جابر در سفر خود به عدن پروژه مدرنیزه کردن بیمارستان اصلی و فرودگاه مرکزی را با بودجه عربستان افتتاح کرد.
سفیر ریاض گفت که "در نهایت این مسئله خود یمنی‌ها است" و افزود که در حال حاضر دو طرف "از نشستن سر یک میز امتناع می‌ورزند".
رشاد محمد العلیمی، رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری یمن در مصاحبه‌ای جداگانه در کاخ ریاست جمهوری در عدن نیز  گفت که ریاض به عنوان یک میانجی عمل می‌کند.
برچسب ها: یمن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها