به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۳۱ ساعت ۱۹:۰۵
کد مطلب : ۴۰۴۹۹۵

طالبان موجوداتی منطقی و نرمال نیستند

طالبان موجوداتی منطقی و نرمال نیستند
گروه سیاسی: معاون وزیر امور خارجه پیشین کشورمان گفت: احساسی برخورد کردن با دولت ناکارآمد و غیرقانونی طالبان زیبنده ایران نیست. الان هم معتقدم که از بیرون کمک می‌گیرد؛ اصلا کلید مساله در همین موضوع است.
ابراهیم رحیم‌پور،  با اشاره به موضوع حق‌آبه هیرمند و اختلاف نظر میان ایران و افغانستان با بیان اینکه مساله آب به ویژه آب‌راه‌ها و رودخانه‌های مرزی در بسیاری از کشورها وجود دارد، گفت: ما در کردستان خودمان رودخانه‌ها به طرف عراق جاری می شوند و خود ما هم به دلیل نیازهایی که داریم سدهایی را بر روی این روخانه‌ها ایجاد کردیم و آب را تا حدودی به سمت خودمان منحرف کردیم و این هم در مقاطعی مورد اعتراض عراقی‌ها قرار گرفته است یا در ترکیه سد آتاتورک که گفته می‌شود یکی از بزرگترین سدهای دنیاست آب رود دجله و فرات که از رودخانه‌های قدیمی و بزرگ است و در نزدیکی مرز ایران به هم می پیوندند و اروندرود را ایجاد می‌کند به شدت کاهش داده است و عراق و سوریه و ایران از این بابت متضرر شده‌اند.از این رو این مساله عجیب و غریبی نیست به خصوص که مساله آب شرب در دنیا موضوعی جدی است و با افزایش جمعیت دنیا و مصارف جدیدی که وجود دارد این مساله به قوت از سوی کشورها دنبال می‌شود.
طبیعی است در این شرایط قیمت آب هم بالا می‌رود حتی بعضی مواضع را از سوی مقامات پیشین افغانستان و در مقاطعی از سوی اردوغان داشتیم که گفتند آب را در مقابل نفت می‌دهیم.
قرارداد 1351 بین ایران و افغانستان از سوی ایران هویدا و افغانستان شفیق نخست وزیر وقت امضا شد. اما این مساله آن‌قدر برای طرف افغان حیاتی، سیاسی و حیثیتی شد تا جایی که به ترور شفیق منجر شد البته گفته می‌شد برخی واکنش‌ها به امضای این قرار داد را از بیرون هدایت می‌کنند.متاسفانه سیمان ساخت سد کمال خان در زابل تامین شد به شکلی که کارخانه سیمان سازی تقریبا به این منظور و مشارکت در بازار افغانستان تاسیس شد از این رو ما خودمان در شکل‌گیری این فضا بی‌تاثیر نیستیم.
وی افزود: مشکل خود ماست که بر مسایل راهبردی خود تسلطی نداریم. هدف از ساخت سد کمال‌خان بیشتر ایران بود و مقدار کمی پاکستان.بر اساس آن قرارداد حق‌آبه روشن است اما در مواردی با توجه به سیلاب‌هایی که در بهار از سمت افغانستان است و آب زیادی به سمت ایران جریان پیدا می‌کند اختلاف نظر داریم. افغانستان می گوید که این سیلاب‌ها هم شامل حق‌آبه می شود اما ایران با آن موافق نیست.به علاوه این آب مربوط به زابل و هامون است اما بخش قابل توجهی از آن برای شرب زاهدان استفاده می‌شود.
مساله آب و کمبود آن در کشور به ویژه در شهرهای کم آب باید جدی گرفته شود. باید برای تامین آب به روش‌هایی که کشورهای منطقه استفاده کردند برویم. استفاده از آب شیرین کن در این شهرها باید مورد توجه جدی باشد.ما باید برای تامین آب مورد نیاز به سراغ روش‌های مناسب برویم و از بکارگیری زور در هر دو طرف ایران و افغانستان اجتناب کنیم. ما در دهه‌های گذشته در رابطه با تامین آب مورد نیاز خطاهایی داشتیم و الان نمود پیدا می‌کند.
این كارشناس سیاسی خاطر نشان كرد: احساسی برخورد کردن با دولت ناکارآمد و غیرقانونی طالبان زیبنده ایران نیست. الان هم معتقدم که از بیرون کمک می‌گیرد؛ اصلا کلید مساله در همین موضوع است. به نظر من هم‌چنان طالبان در حال ساخت و پاخت با کشورهای موثر فرامنطقه‌ای و منطقه است. منافع طالبان ایجاب می‌کند که هم‌چنان با آمریکا در تماس و ارتباط باشد و الان هم دارند کار می کنند.طالبان موجودی منطقی و نرمال نیست و با گروه‌های مقاومت و جهاد اسلامی متفاوت است. این یک گروه مقاومت جاهلانه است که برخی مواقع موثر و برخی مواقع غیرمنطقی رفتار می‌کند و مثل داعش مورد طمع رهبران و کشورهای جهان و منطقه است.طالبان درآمدی ندارد و باید به نحوی اداره شوند و الان هم فقط می‌توانند پروژه بگیرند؛ پروژه هایی که بیشتر تخریب و ترور را شامل می‌شود و آنها در آن متخصص هستند و موضوع آب هیرمند هم می‌تواند از این پروژه‌ها باشد.
مرجع : خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: طالبان

۱۴۰۲/۰۲/۳۱ ۱۹:۳۷
واقعا در شان
ایران نیست که بخوادسوژه
طالبان بشه
ولی تطهیر کنندگان مسئولن (430243)
۱۴۰۲/۰۲/۳۱ ۱۹:۵۸
تحلیل درستی بود. اما متاسفانه هم دیر شده و هم خیلی دیر شده. تنها راه حل دیپورت کردن آرام آرام و به دور از فضاسازی رسانه ای افعانستان های مقیم ایران به کشور خودشونه. چرا که هم سالانه مقدار زیادی از پول مملکتو مصرف میکنن و هم با بازگشتشون به کشورشون به طالب ها فشار میاد. به علاوه افغانستان از نظر منابع نفت و گاز میتونیم بهشون فشار بیاریم. به علاوه قرارداد های بزرگ اقتصادی با طالبان میتونه راه را برای راه حل های دیپلماتیک باز کنه. (430244)
۱۴۰۲/۰۳/۰۱ ۰۸:۰۱
7 میلیون افغان تو ایران زندگی میکنن، 7 میلیون ایرانی تو بیرون ایران. اینکه تونستیم واسه خروجی ها، ورودی معادل داشته باشیم خیلی عالیه. (430274)
۱۴۰۲/۰۳/۰۱ ۱۰:۰۴
اینا از طالبان می ترسند جرات عرض اندام ندارن طبل توخالی اند (430285)
۱۴۰۲/۰۳/۰۲ ۱۴:۴۹
دوست من صحبت ترس نیس
همینطور که تفکرطالبانی در ایران
فک میکنه که دنیا ازشون میترسن
طالب افغان هم همین فکرروداره
ورنه نه کسی از حاکمان ایران میترسه
نه از طالبان افغان
همینطور که زیبنده ایران نیست
زیبنده دنیا هم نیست که برای
هربی تعهدی باحاکمان ایران
درگیر بشن تعهد (430399)
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۰۵ ۱۴:۴۳
طالبان حتما تاریخ حمله اشرف و محمود افغان به ایران را بخوانند و از سرکوب و تنبیه و قلمع و قمع ارتش متجاوز افاغنه به دست نادر افشار و ارتش و سربازان رشید ایرانی درس عبرت بگیرند. (430667)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها