به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۱:۴۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۷ ساعت ۲۲:۱۶
کد مطلب : ۴۰۶۴۹۴
 مشارکت  ۸۴درصدی شهروندان تركیه در دور دوم انتخابات

 اردوغان اعلام پیروزی کرد

 اردوغان اعلام پیروزی کرد
گروه بین الملل: شمارش آرا در ترکیه به پایان رسید و اردوغان با کسب۴۱/ ۵۵ درصد آرا اعلام پیروزی کرد. هواداران حزب "عدالت و توسعه" پیشاپیش و پس از انتشار آرای مقدماتی به خیابان‌ها ریخته و جشن گرفته بودند.
رای‌گیری در ترکیه ساعت ۱۷ به وقت محلی پایان گرفت و شمارش آرا بلافاصله شروع شد. ستاد انتخابات میزان مشارکت شهروندان در دور دوم را ۸۴درصد اعلام کرد.
بر اساس نتایج ۵۰درصد آرای شمارش شده، رجب طیب اردوغان با کسب ۵۴درصد آرا پیشتاز بود و قلیچدار اوغلو ۴۵ درصد رای داشت. در ادامه و پس از شمارش تقریبا همه آرا،  ۴۱/ ۵۵درصد برای اردوغان ثبت شد. او خود را برنده انتخابات خواند.
حامیان حزب عدالت و توسعه و هواداران اردوغان پیشاپیش با راه انداختن کاروان‌هایی در استانبول به پیشواز پیروزی او رفته بودند.در میانه رای‌گیری، آژانس خبری آنکا، نزدیک به اپوزیسیون، از یک رقابت شانه به شانه خبر می‌داد. آنکا قلیچداراوغلو را واجد ۴۹درصد آرا اعلام می‌کرد.صبح روز انتخابات، انتشار ویدئویی که اردوغان را در حال پخش پول بین هوادارانش نشان می‌داد جنجال‌آفرین شده بود. 
در دور اول رای‌گیری دو هفته پیش، اردوغان از رقیب خود کمال قلیچداراوغلو پیش بود، اما با کسب ۴۹.۵درصد آرا، اکثریت مطلق لازم را کسب نکرد. قلیچداراوغلو ۷۴ ساله، رئیس حزب جمهوری خلق، به ۴۴.۹درصد دست یافت.اردوغان پس از آن به عنوان کاندیدای دارای شانس پیروزی به دور دوم رفت. حدود ۶۱ میلیون نفر در ترکیه برای رای دادن فراخوانده شدند. رای دهندگان واجد شرایط در آلمان و سایر کشورها پیش از این آرای خود را به صندوق‌ها ریخته بودند.
کاندیدای اپوزیسیون کمال قلیچداراوغلو برای کسب آرا تا آخرین لحظات کارزار انتخاباتی جنگید. او هنگامی که رای خود را در آنکارا به صندوق می‌انداخت، از مردم خواست با رأی به او به حکومت "خودکانه" اردوغان پایان دهند.قلیچداراوغلو گفت: «برای اینکه دموکراسی و آزادی واقعی بتواند راه خود را به اینجا باز کند و ما بتوانیم خود را از یک حکومت خودکامه رها کنیم، از شهروندان می‌خواهم که رای دهند.»
قلیچداراوغلو همچنین از مردم خواست که حتی پس از بسته شدن حوزه‌های اخذ رأی، صندوق‌های رای را زیر نظر داشته باشند. هر چه باشد، انتخابات ریاست جمهوری "در شرایط سختی برگزار شده است".
قلیچداراوغلو در برابر حوزه رأی‌گیری خود در میان گروهی از حامیان خود گفت: «در این کشور قطعاً دموکراسی در راه است، آزادی خواهد آمد.»
رئیس‌جمهور ترکیه در یک سخنرانی در میان هواداران خود در استانبول اعلام پیروزی کرد.او با قدردانی از مردم ترکیه برای شرکت در انتخابات گفت که آن‌ها به ما مسئولیت دادند برای پنج سال دیگر در قدرت باشیم.او با تمسخر رقیب انتخاباتی خود گفت: «خداحافظ، خداحافظ، خداحافظ کمال». هواداران اردوغان هم کمال قلیچداراوغلو را هو کردند.
اردوغان افزود: «ترکیه تنها برنده امروز است».
آمار رسمی هنوز اعلام نشده است، اما رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که اردوغان با کسب بیش از ۲۶ میلیون رای، را از آن خود کرده و کمال قلیچداراوغلو نیز با  ۲۳.۸ میلیون رای،  به دست آورده است.
در صورت عدم شکایت رقیب انتخاباتی اردوغان و تایید نتایج رای‌گیری توسط شورای عالی انتخابات ترکیه، او تا سال ۲۰۲۸ رئیس‌جمهور باقی خواهد ماند.
 اردوغان که ۶۹ سال دارد، در بیست سال گذشته رهبری ترکیه را در دو مقام نخست‌وزیری و ریاست‌جمهوری در دست داشته است و  قلیچدار اوغلو انتخابات این دوره را همه‌پرسی برای آینده ترکیه توصیف کرده بود.سیاست پایین نگه‌داشتن نرخ بهره بانکی او منجر به افت شدید ارزش لیر، تورم ۸۵ درصدی و صرف ده‌ها میلیارد دلار از ذخایر ارزی برای حمایت از ارزش پول ملی کشور شده است.
از سوی دیگر، در دو دهه رهبری او بر ترکیه، این کشور از لحاظ صنعتی، گردشگری و انرژی به شدت توسعه یافته و تولید ناخالص داخلی کشور بیش از چهار برابر شده است.
سیاست خارجی ترکیه نیز طی سال‌های گذشته همواره با انتقادات غرب مواجه بوده؛ خصوصا ورود نظامیان ترک به سوریه و لیبی، همچنین روابط نزدیک اردوغان با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه.با این‌حال، روابط او با پوتین منجر به اجازه روسیه برای صادرات غلات اوکراین با نظارت ترکیه به بازارهای جهانی شد و جلو اوج‌گیری قیمت غلات در جهان را گرفت.
در اولین واکنش‌ها به نتایج غیررسمی انتخابات ترکیه، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، «پیروزی» اردوغان را تبریک گفت.
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، نیز در پیامی «پیروزی» اردوغان را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید ریاست‌جمهوری او، «روابط دوستانه» جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بیش از پیش تقویت شود.



 
برچسب ها: ترکیه

۱۴۰۲/۰۳/۰۸ ۱۱:۵۲
زنده باد اردوغان . (430895)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها