به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۰۸:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۰۹ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب : ۴۰۶۸۷۸
روسیه اوکراین را به «حمله تروریستی» متهم کرد

جنگ اوکراین به پایتخت روسیه کشید

جنگ اوکراین به پایتخت روسیه کشید
گروه بین الملل: صبح روز سه‌شنبه مسکو هدف حمله پهپادی قرار گرفت. وزارت دفاع روسیه ضمن متهم کردن کی‌یف به انجام این حملات، اعلام کرد اکثر پهپادهای مهاجم را سرنگون کرده است.
وزارت دفاع روسیه کی‌یف را متهم به انجام این حمله کرد و آن را حمله تروریستی خواند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رژیم کی‌یف  حمله پهپادی تروریستی علیه شهر مسکو ترتیب داد. همه ۸ هواپیمای بدون سرنشین به کار گرفته شده در این حمله سرنگون شدند. سه‌ پهپاد به وسیله جنگ‌افزارهای الکترونیکی از مسیر هدف خود منحرف شده و سرنگون شدند و پنج پهپاد دیگر توسط سامانه ضد هوایی پانتسیر اس سام هدف قرار گرفتند.»کانال تلگرامی «بازا» نزدیک به نهاد‌های امنیتی روسیه، شمار پهپاد‌های شرکت کننده در این حمله را دست‌کم ۲۵ فروند اعلام کرده است.دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین در زمان وقوع حمله در کاخ کرملین بوده و از آن باخبر شده است. او همچنین افزود که به وضوح رژیم کی‌یف مسئول این حمله است.
میخائیل پودولیاک، مشاور ریاست جمهوری اوکراین با تکذیب نقش مستقیم این کشور در حملات پهپادی به مسکو گفت: «البته که ما از تماشای و پیش‌بینی افزایش حملات لذت می‌بریم و اما البته که ما مستقیماً با آن هیچ ارتباطی نداریم. روسیه با کارمای عمل خود مواجه است.»
وبسایت خبری «آر‌بی‌سی» از سرنگونی بیش از ده پهپاد توسط سیستم‌های ضدهوایی خبر داد.کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد: «افراد دخیل در این جنایت در حال شناسایی هستند.»
سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو گفت که این حملات به چند ساختمان خسارات ناچیزی وارد کرد و دو نفر هم تحت مراقبت پزشکی قرار گرفتند. آقای سوبیانین همچنین گفت ساکنین دو ساختمانی که در اثر این حمله آسیب دیدند، خانه‌هایشان را تخلیه کردند.الکساندر کینیشتین، عضو پارلمان روسیه هم اوکراین را به انجام این حملات متهم کرد و گفت: «بدون شک، خرابکاری‌ها و حملات تروریستی از سوی اوکراین رو به رشد خواهد بود. ما باید تدابیر دفاعی و امنیتی را به ویژه در زمینه مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین به شدت تقویت کنیم.»
سه سناریویی که محتمل به نظر می‌رسد اما هنوز هیچ منبع رسمی آن را تایید و یا رد نکرده است عبارتند:
پهپاد‌های دوربرد از خاک اوکراین
اگر چه مقامات روسیه بیشتر روی این مورد تاکید دارند اما با توجه به بعد مسافت و همچنین سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته روسیه در اطراف مسکو انجام چنین عملیاتی بسیار پیچیده می‌نماید.
نیروهای نفوذی اوکراین در خاک روسیه
سناریوی دوم که محتمل به نظر می‌رسد نیروهای اطلاعاتی و نفوذی اوکراین هستند که توانسته‌اند به نفوذ به خاک روسیه و حومه مسکو، حمله روز سه‌شنبه را سازماندهی و اجراء کنند. 
نیروهای روس مخالف دولت
روسیه  از دفع حمله‌ای به منطقه بلگرود در مرز اوکراین خبر داد. کی‌یف اعلام کرد که این حمله توسط شهروندان روس انجام شده و یک درگیری داخلی است. سپس دو گروه شبه‌نظامی روس مسئولیت این حمله را پذیرفتند و پس از آن فرمانده یکی از این گروه‌ها اعلام کرد که در حال تدارک حملات بیشتر به خاک روسیه است.
دنیس کاپوستین، فرمانده گروه شبه‌نظامی موسوم به «سپاه داوطلبان روس» پیشتر تهدید کرده بود که باز هم به خاک روسیه حمله می‌کند و گفته بود: «فکر می‌کنم دوباره ما را در آن‌ طرف مرز خواهید دید. نمی‌توانم نقشه‌های آینده را فاش کنم و حتی نمی‌توانم بگویم از کدام جهت چه اتفاقی قرار است بیفتد. اما مرز بسیار گسترده است و هر لحظه ممکن است در هر نقطه‌اش درگیری روی دهد.»
در همین حال به دنبال حمله موشکی و پهپادی روسیه به اوکراین، یک واحد ساختمان در کی‌یف در بامداد سه‌شنبه به آتش کشیده شد. ولودیمیر زلنسکی در پاسخ به این حملات از موفقیت صد درصدی سامانه ضدموشکی پاتریوت آمریکا در رهگیری موشک‌ها خبر داد. مسکو نیز روز دوشنبه هدف حمله پهپادی قرار گرفت.
مقامات اوکراین سقوط لاشه پهپادها را باعث آتش‌سوزی ساختما‌ن‌ها خواندند، چرا که می‌گویند پدافند هوایی اوکراین در آخرین موج حملات پهپادی بیش از۲۹ فروند از آن‌ها را از میان ۳۱ پهپاد رهگیری و منهدم کرده است. در آخرین دور از حملات حداقل یک نفر کشته و سه نفر زخمی شده‌اند.
ویتالی کلیچکو،شهردار کی‌یف که از آسیب دیدن یک ساختمان چند طبقه خبر داد از ساکنان پایتخت خواست تا به دلیل حملات گسترده در پناهگاه‌ها بمانند. به دلیل فرو ریختن آوار در دو طبقه فوقانی این ساختمان، ممکن است افرادی همچنان زیر آوار گرفتار باشند.آژیرهای هشدار حمله هوایی در طول شب در کی‌یف و نیز در مناطق چرکاسی (مرکز)، میکولایف و خرسون (جنوب) به صدا درآمدند.
 یک پایگاه هوایی اوکراین نیز روز دوشنبه هدف حمله روسیه قرار گرفته بود. مقامات اوکراین  گفتند که در منطقه خملنیتسکی غربی پنج هواپیما آسیب دیده‌اند. آن‌ها بدون ارائه جزئیات بیشتر افزودند که باند فرودگاه این منطقه در حال تعمیر است.نیروی هوایی اوکراین می گوید که در دو حمله شبانه قبلی به کی‌یف، موفق شده تا تمامی موشک‌ها و پهپادها را سرنگون کند. 
رئیس‌جمهوری اوکراین پس از حمله‌ شبانه‌ ۳۰ ماه مه از سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت آمریکا تمجید کرد و گفت که آن‌ها «رهگیری صد درصدی را تضمین می‌کنند.»
زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود گفت: «وقتی پاتریوت‌های در دست اوکراینی‌ها رهگیری صد درصدی موشک‌های روسی را تضمین کنند، ترور شکست خواهد خورد.»
 زلنسکی افزود: «روسیه می خواهد راه شر را تا انتها، یعنی تا شکست خود دنبال کند، زیرا شر هیچ پایانی جز شکست نمی تواند داشته باشد.»
تحلیلگران می گویند که مسکو به دنبال تخریب و آسیب رساندن به پدافند هوایی اوکراین قبل از حمله متقابل مورد انتظارش است، چرا که اوکراین ماه‌هاست که در حال برنامه ریزی یک ضد حمله است، اما برای آموزش نیروها و دریافت تجهیزات نظامی از متحدان غربی خود نیاز به زمان بیشتری دارد.

 تا زمانی که روسیه می‌جنگد، مذاکره نمی‌کند
 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید معتقد تا زمانی که روسیه برای پیروزی در جنگ اوکراین در تلاش است، تمایلی به مذاکره نخواهد داشت. او همچنین گفت که نسبت به آن‌چه در این درگیری در تابستان پیش رو رخ خواهد داد خوشبین نیست.
جوزپ بورل گفت: «من متوجه تمرکز نیروها در هر دو سوی میدان و اراده آشکار روسیه برای پیروزی در نبرد هستم. روسیه تا زمانی که برای پیروزی در این جنگ تلاش می‌کند، سر هیچ میز مذاکره‌ای نمی‌نشیند.»او همچنین افزود که روسیه بارها اعلام کرده است تا زمانی که به اهداف نظامی‌اش نرسد، این کارزار را متوقف نخواهد کرد.  
همزمان با اظهارات جوزپ بورل، نیروهای روسیه از هدف قرار دادن پایگاه هوایی اوکراین خبر دادند. همچنین نیروهای اوکراینی هم به تاسیسات صنعتی در خاک روسیه حمله کردند. هر دو طرف به وضوح می‌خواهند دست بالا را در نبرد داشته باشند و کی‌یف به تدارک یک ضد حمله قاطع امید بسته است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «به نظر من جنگ تا تابستان هم ادامه می‌یابد. پوتین بیش از ۳۰۰هزار سرباز را آن‌جا بسیج کرده است. این دوبرابر تعداد نیروهای روسیه در ابتدای تهاجم نظامی به اوکراین است.»او با اشاره به حضور پرتعداد نیروهای روسیه در نبرد و تداوم گلوله‌باران و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین افزود: «به نظر من آن‌ها این‌کار‌ها را بدون برنامه‌ریزی انجام نمی‌دهند. ما باید آماده باشیم، یعنی به کمک به اوکراین ادامه دهیم. چون اگر این کار را نکنیم، اوکراین توان ایستادگی نخواهد داشت.»
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها