به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۰۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۸ ساعت ۱۹:۴۹
کد مطلب : ۴۰۸۶۶۱

جابجایی خطرناک مین‌های جنگی در اوکراین

جابجایی خطرناک مین‌های جنگی در اوکراین
گروه بین الملل: صلیب سرخ هشدار داده است که شکستن سد بزرگ کاخوفکا در جنوب اوکراین «تاثیری فاجعه‌بار» بر مکان‌یابی مین‌های زمینی کار گذاشته شده در منطقه خواهد داشت.
در حال حاضر، هزاران نفر از ساکنان بخش‌هایی از منطقه خرسون تخلیه شده‌اند در حالیکه سیل ناشی از شکستن سد همچنان به سوی پایین رودخانه دنیپرو جریان دارد. بخشی از مناطق پایین‌دستی در اختیار اوکراین و بخشی در اشغال روس‌هاست.
سد کاخوفکا دو روز پیش در اثر انفجار شکست و اوکراین و روسیه یکدیگر را به منفجر کردن آن متهم کرده‌اند.
تا کنون کشته شدن سه نفر در اثر جاری شدن سیل در شهر اولشکی تحت اشغال روسیه تایید شده است.
یوهن ریشچوک، شهردار اوکراینی تبعیدی شهر، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که معتقد است این حادثه تلفات بیشتری خواهد داشت.
اریک تولفسن، سرپرست واحد آلودگی تسلیحاتی صلیب سرخ، هشدار داده است که مین‌های جابجا شده نه تنها برای ساکنان خرسون، بلکه برای امدادرسانانی که به منطقه اعزام می‌شوند هم خطرساز است.
او با اشاره به نقشه مناطق مین‌گذاری شده و جابجایی مین‌ها گفت «ما قبلا می‌دانستیم که خطر کجاست. حالا نمی‌دانیم.»
او افزود: «تنها چیزی که می‌دانیم این است که آنها احتمالا به مناطق پایین‌دست سد حرکت کرده‌اند»
ناتالیا هومنیوک، سخنگوی فرماندهی جنوبی ارتش اوکراین به تلویزیون اوکراین گفت: «بسیاری از مین‌های ضد نفر [در مناطق تحت تصرف روسیه] از محل کارگذاری خارج و به مین‌های شناور تبدیل شده است.»
او گفت که جابجایی مین‌ها خطر بزرگی ایجاد کرده و در صورت برخورد با آوار، احتمال انفجار آنها وجود دارد.
در ساعات اولیه روز سه‌شنبه، این سد در منطقه نوا کاخوفکا که در اشغال روسیه است شکست و خروج سریع مقادیر زیادی آب نواحی پایین‌دستی را دچار سیل‌گرفتگی کرد.
مقامات اوکراینی می‌گویند ۳۰ شهر و روستا در حاشیه رودخانه و نزدیک به ۲۰۰۰ خانه در شهر خرسون - مرکز منطقه تحت کنترل اوکراین - زیر آب رفته است.
یک زن که با یک قایق نجات از سمت شرقی رودخانه تحت اشغال روسیه به خرسون رسیده گفته است که با انتشار خبر شکستن سد در روز سه‌شنبه، ساکنان منطقه وحشت‌زده شدند.
کاترینا کروپیچ ۴۰ ساله به بی‌بی‌سی گفت: «ما موفق شدیم مقداری از وسایلمان را جمع کنیم اما آب همچنان بالا می‌آمد. من در حال پختن غذا بودم که متوجه شدم آب زیر پاهایم به سرعت بالا می‌آید.»
ایهور کلیمنکو، وزیر کشور اوکراین، گفته است که دولت در حال گسترش طرح کمک به ساکنان هر دو ساحل رودخانه است.
او گفت: «ما در حال اجرای عملیات نجات همه افراد در ساحل راست [در کنترل اوکراین] هستیم و طرحی را برای کمک به مردم در ساحل چپ [در کنترل روسیه] هم تهیه کرده‌ایم.»
وزیر کشور اوکراین گفت که از ۳۰ شهر و روستای سیل‌زده، ۲۰ شهر تحت کنترل اوکراین و ۱۰ شهر در اشغال روسیه است. کلیمنکو روس‌ها را متهم کرد که «مردم سیل‌زده را به حال خود رها کرده‌اند.»
انتظار می‌رفت سطح آب در اواخر روز چهارشنبه در خرسون به بالاترین سطح برسد اما مقامات محلی نگران تاثیر فاجعه بار شکستن سد بر کشاورزی منطقه هستند زیرا آب ذخیره شده در بالادست رودخانه به دریای سیاه می‌ریزد.
الکساندر پروکودین،فرماندار منطقه خرسون گفته است که تاکنون ۱۷۰۰ نفر تخلیه شده‌اند و مقامات منصوب روسیه در سوی دیگر رودخانه گفته‌اند که ۱۲۰۰ نفر به مکان امن منتقل کرده‌اند.
مقامات اوکراینی گفته‌اند که باید بیش از ۴۰,۰۰۰ نفر - ۱۷,۰۰۰ در قلمرو تحت کنترل اوکراین در ساحل غربی دنیپرو و ۲۵,۰۰۰ در ساحل شرقی تحت اشغال روسیه - تخلیه شوند.
دامیان رانس، نماینده صندوق کودکان سازمان ملل - یونیسف - گفته است شاهد ویرانی کامل صدها خانه بوده و در مورد ساکنان مناطق اطراف نیز نگرانی وجود دارد.
آب سالم در بسیاری از این مکان‌ها در دسترس نیست زیرا آب این مناطق از مخزن سد تامین می‌شده است. با تخریب تاسیسات برق هیدروالکتریک سد، برق برخی مناطق قطع شده است.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفت که صدها هزار نفر در منطقه خرسون به آب آشامیدنی دسترسی ندارند.
در عین حال، هر دو طرف جنگ یکدیگر را به تخریب سد متهم می‌کنند.
اوکراین می‌گوید که نیروهای روسی سد را مین گذاری کرده بودند و روسیه را متهم می‌کند که برای کمک به مردم سیل‌زده در ساحل شرقی رودخانه هیچ اقدامی نکرده است.
باب منندز، سناتور دموکرات که ریاست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا را برعهده دارد گفت که «هنوز مطمئن نیست» که روسیه مسئول انفجار سد بوده باشد.
وی افزود: «در عین حال، این واقعیت وجود دارد که روس‌ها همیشه حمله به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین را هم تکذیب کرده‌اند در حالیکه ما می‌دانیم مسئول این حملات بوده‌اند.»
روسیه می‌گوید که سد در نتیجه عملیات توپخانه اوکراین شکسته و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رهبر ترکیه، تخریب سد را «اقدامی وحشیانه» توصیف کرده است.
جاری شدن سیل جدیدترین مشکلی است که منطقه و شهر خرسون با آن مواجه بوده است.
این منطقه بلافاصله پس از آغاز جنگ در سال گذشته توسط نیروهای روسیه اشغال شد، اما ارتش اوکراین در ماه نوامبر آن را آزاد کرد و از آن زمان، این منطقه زیر آتش توپخانه روس‌ها بوده است.
ویکتوریا یرمنکو، ۵۷ ساله و ساکن خرسون،  گفت که خانه‌اش در ماه فوریه ویران شد و او به آپارتمان پسرش نقل مکان کرد و این آپارتمان حالا زیر آب رفته است.
او گفت: «ما موفق شدیم از آپارتمان خارج شویم، مجبور بودیم به سرعت محل را تخلیه کنیم و سگ ها را هم برداریم. برادر من هم نیمه فلج است.»
در سال‌های اخیر سد کاخوفکا به نمادی از اهرم فشار بین روسیه و اوکراین تبدیل شده بود.
زمانی که روسیه در سال ۲۰۱۴ کریمه را اشغال و به خاک خود منضم کرد، اوکراین دریچه سد به سوی این منطقه را بست و آب آن را قطع کرد.
سال گذشته، اوکراین نیروهای روسی را متهم کرد که روی سد مواد منفجره کار گذاشته‌اند اما روسیه این اتهام را رد کرد.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها