به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۹ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب : ۴۰۸۸۴۵

 ترامپ با اتهام‌های فدرال روبرو شد

 ترامپ با اتهام‌های فدرال روبرو شد
گروه بین الملل: دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در ارتباط با جابجایی اسناد محرمانه دولتی بعد از ترک کاخ سفید با اتهامات فدرال روبرو شده است.
ترامپ، ۷۶ ساله، با هفت اتهام از جمله حفظ بدون‌ مجوز فایل‌های محرمانه روبروست. این اتهام‌ها هنوز رسما اعلام نشده است.
این دومین بار است که ترامپ با ادعانامه روبرو می‌شود،؛ آن هم درحالی که بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است.
ترامپ اولین کسی بود که  در شبکه اجتماعی خود «تروت سوشیال» اعلام کرد که متهم شده و افزود «من بی‌گناهم.»
ترامپ، با اشاره به این که باید روز سه‌شنبه در دادگاهی فدرال در میامی حضور یابد، نوشت: «هرگز فکر نمی‌کردم ممکن باشد که چنین چیزی برای یک رئیس جمهور سابق ایالات متحده اتفاق بیفتد.»
ترامپ با تکرار شعار انتخاباتی خود اضافه کرد: «این واقعا روزی تاریک برای ایالات متحده آمریکاست. کشوری هستیم که به طور جدی و به‌سرعت در حال افول است، اما می‌توانیم با هم دوباره عظمت را به آمریکا بازگردانیم!»
سی‌ان‌ان و ای‌بی‌سی گزارش دادند که حداقل هفت مورد اتهام علیه رئیس جمهور سابق تنظیم شده است.
جیم تراستی، وکیل ترامپ، به شبکه سی‌ان‌ان گفت که رئیس جمهور سابق جزئیات اتهام‌ها را در برگه احضاریه دریافت کرده است.
او گفت که اتهام‌ها شامل توطئه، اظهارات کذب، ممانعت از اجرای عدالت، و نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه براساس «قانون جاسوسی» می‌شود.
وزارت دادگستری از اظهار نظر خودداری کرده و ادعانامه علیه ترامپ را علنی نکرده است. ادعانامه شامل جزئیات اتهام‌ها است و تنظیم آن به این معنی است که متهم از خلاف‌های ادعایی آگاه است.
این یک روز بعد از آن است که رسانه‌ها در آمریکا گزارش دادند که مقام‌های قضایی به دونالد ترامپ گفته‌اند در ارتباط با جابجایی فایل‌های محرمانه بعد از ترک کاخ سفید، با تحقیقات کیفری روبروست.
ویلای ساحلی او در ماه اوت سال پیش جست‌وجو و ۱۱هزار سند در آنجا ضبط شد که شامل حدود ۱۰۰ سند با مهر محرمانه بود. برخی از آنها مهر فوق‌سری داشت.
ماموران قضایی از پارسال مشغول بررسی انتقال اسناد محرمانه توسط ترامپ از کاخ سفید به ویلای شخصی‌اش، مارالاگو، در فلوریدا بوده‌اند.
هفته پیش گزارش شد که آنها به فایلی صوتی دست یافته‌اند که ترامپ در آن به نگهداری اسناد محرمانه بعد از ترک کاخ سفید اذعان می‌کند.
براساس قوانین آمریکا مقام‌های دولت فدرال، از جمله رئیس جمهور، نمی‌توانند اسناد محرمانه را بردارند یا در مکانی غیرمجاز نگهداری کنند.
مریک گارلند، وزیر دادگستری آمریکا، در ماه نوامبر دادستان ویژه، جک اسمیت، را برای بررسی شواهد مربوط به جابجایی این اسناد منصوب کرد.
اسمیت، که در گذشته دادستان جرایم جنگی بود، به سماجت در تحقیقات معروف است.
او همچنین بر تحقیقاتی جداگانه‌ درباره تلاش‌ها برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا نظارت دارد که ترامپ در آن بازنده شد.
ترامپ در ماه آوریل اولین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا شد که با اتهام رسمی روبرو می‌شود.
او در ارتباط با آن پرونده برای تفهیم اتهام در دادگاه حضور یافت و در برابر ۳۴ اتهام جعل رکوردهای کسب‌وکار بر سر پرداخت حق‌السکوت به یک ستاره فیلم‌های پورن اعلام بی‌گناهی کرد.
ترامپ سال آینده در ارتباط با آن پرونده در نیویورک محاکمه خواهد شد.
واکنش‌ها
کارشناسان حقوقی می‌گویند که طرح ادعانامه، ترامپ را از شرکت در انتخابات منع نخواهد کرد.دیوید سوپر، استاد مرکز حقوق دانشگاه جورج تاون، گفت: «او ممکن است به دفعات متهم شود اما این بر تلاشش برای رسیدن به قدرت اثر نمی‌گذارد.» سوپر اشاره کرد که ترامپ می‌تواند حتی در صورتی که گناهکار شناخته شود به مبارزات انتخاباتی خود ادامه دهد.
ترامپ هم اکنون در رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوری خواه برای کسب نامزدی حزب پیشتاز است.
او در ای‌میلی که در بخش سوژه آن نوشته شده بود «خبر فوری: اعلام جرم» خواستار دریافت کمک مالی برای کارزار انتخاباتی خود شد.
همزمان چندین چهره ارشد حزب جمهوری‌خواه از او حمایت کرده‌اند.
کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، گفت «بی‌وجدانی است که یک رئیس جمهور علیه نامزد ممتاز مخالف خود ادعانامه تنظیم کند.»
ویوک راماسوامی، از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، گفت که او «متعهد به بخشش فوری ترامپ» در صورت پیروزی در انتخابات است.
اما آسا هاچینسون، از دیگر نامزدهای این حزب، گفت که اقدامات ادعایی ترامپ «نباید معرف کشور ما و حزب جمهوری خواه باشد.»
برچسب ها: دونالد ترامپ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها