به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۰۱:۱۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۴۰۹۶۱۰
 هشدار دیوان محاسبات در مورد انتصاب عبدالملکی

چرا عبدالملکی با اشغال دو پُست غیرقانونی، برکنار نمی‌شود؟

چرا عبدالملکی با اشغال دو پُست غیرقانونی، برکنار نمی‌شود؟
گروه اقتصادی: انتصاب حجت الله عبدالملکی به عنوان دبیر شورایعالی مناطق آزاد و مشاور ابراهیم رئیسی ۱۴ آبان سال گذشته، تعجب همگان را برانگیخت، زیرا وی معروف به «مخالف سرسخت مناطق آزاد» بود.به گزارش اقتصاد 24، وی پیش از انتخاب به این سمت، در توییتی نوشته بود: «مناطق آزاد لطمه بزرگی به عملکرد و فرهنگ اقتصادی کشور بوده! انتظار می‌رفت مجلس در برابر خواسته غیرمنطقی افزایش هفت منطقه آزاد جدید مقاومت کند.»

تذکر جدی به معاون اول نسبت به انتصاب غیرقانونی عبدالملکی
اما حاشیه‌های انتصاب عبدالملکی به دبیری شورایعالی مناطق آزاد و مشاوری رئیس جمهور به همین جا ختم نشد و در آخرین پرده، علی کامیار، دادستان دیوان محاسبات کشور با ارسال نامه‌ای به محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور با برشمردن ایرادات متعدد قانونی به انتصاب حجت الله عبدالملکی اخطار داده و خواستار اصلاح فرایند صحیح انتصاب مشارالله با رعایت نظامات و مقررات حاکم و جاری کشور شده است.

 هشدار دیوان محاسبات در مورد انتصاب عبدالملکی
در بخشی از نامه مورخ ۲/۱۸ /۱۴۰۲ علی کامیار، دادستان دیوان محاسبات به معاون اول رئیس جمهور آمده است: «پیرو بخشنامه سازمان اداری و استخدامی با موضوع تعیین دستیار مشاور از طریق حکم انشایی و ابلاغ داخلی به موجب حکم دیوان عدالت اداری ابطال گردیده است.»

همچنین در بخش دیگری از این نامه آمده است که حجت الله عبدالملکی از دانشگاه امام صادق(ع) به عنوان دانشگاه غیر دولتی به دو مرجع دولتی (نهاد ریاست جمهوری و وزارت امور اقتصادی و دارایی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی مامور شده است، لذا ماموریت‌های مورد نظر و انجام مکاتبه با عناوین مشاور رئیس جمهور و دبیر آن شورا فاقد جایگاه قانونی است.

طبق این نامه، دیوان محاسبات کشور اذعان به غیر قانونی بودن احکام انشایی حجت الله عبدالملکی دارد، بنابراین در وهله نخست مشاغل وی غیرقانونی بشمار می‌آید و حقوق‌های دریافتی از سوی وی هم غیرقانونی بوده و مصداق تصرف غیرقانونی در اموال دولت است. همه این موارد، تخلفاتی است که دیوان محاسبات اگر بخواهد می‌تواند پیگیری کند. هرچند ورود سازمان بازرسی کل کشور به این پرونده نیز ممکن است!

بنابراین اگر عبدالملکی از سمت‌های ذکرشده برکنار نشوند تنها یک راه وجود دارد و آن اصلاح قانون است؛ چیزی که عملا ممکن نیست. آیا حجت الله عبدالملکی تنها راه باقیمانده یعنی تغییر احکام و سمت‌ها و برگرداندن حقوق‌هایی که غیر قانونی دریافت کرده را در پیش می‌گیرد؟

اقتصاد۲۴ در تماس تلفنی با دبیرخانه مناطق آزاد خواستار پاسخ به این موضوع شد، اما پاسخی دریافت نکرد.
اما دولت در این راستا چه اقدامی خواهد کرد؟ اگر اقدام مناسب صورت نگیرد دادستان دیوان محاسبات اعمال مقررات را با چه جدیتی پیگیری خواهد کرد؟اقتصاد ۲۴ این موضوع را با یک حقوقدان بررسی کرده است که در ادامه می‌خوانید:

پُست‌های غیرقانونی در دولت ابراهیم رئیسی!
محمدحسین زارعی، حقوقدان  گفت: طبق نظر درست و صحیح دادستان دیوان محاسبات، احراز پست سازمانی در دو نهاد مذکور در نامه منوط به کارمند دولت بودن است.وی ادامه داد: ضمن آنکه احراز دو پست مذکور (دبیری شورایعالی مناطق آزاد و مشاوری رئیس جمهور) مشروط به طی مراتب سازمانی است و آقای عبدالملکی که از دانشگاه غیر دولتی آمده، نمی‌توانسته از طریق ماموریت به این نهاد‌ها منتقل شود. ماموریت وضعیتی است که بین دو دستگاه اجرایی به وجود می‌آید نه بین نهاد غیر دولتی و دستگاه اجرایی!

تصرف غیرقانونی در اموال دولتی اولین اتهام عبدالملکی است
این حقوقدان در مورد حقوق‌هایی که طی بازه زمانی از آبان ۱۴۰۱ تاکنون، حجت الله عبدالملکی دریافت کرده، به اقتصاد ۲۴ گفت: نتیجه آنکه هر گونه پرداختِ به ایشان یا کسان دیگری مثل ایشان مصداق تصرف غیر قانونی در اموال دولت بوده و مشمول تعقیب کیفری است.به گفته زارعی، این نامه، اخطار و تذکری است به معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه حکم انشایی این فرد تخلف و باطل است و عبدالملکی نمی‌تواند دبیر شورایعالی مناطق آزاد و مشاور ابراهیم رئیسی باشد.

۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۱۲:۵۰
قانون برای من و شما مردم عادی هست. آقایان وابسته هرکاری میخواهند می توانند بکنند. (432128)
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۱۳:۵۰
عبدلمالکی سفارشی و نور چشمی عزیز دل برادره....زیاد مزاحمت براش ایجاد نکنید......نگاه به چهره اش نوعی عبادت هست (432135)
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۱۳:۵۴
«مناطق آزاد لطمه بزرگی به عملکرد و فرهنگ اقتصادی کشور بوده! انتظار می‌رفت مجلس در برابر خواسته غیرمنطقی افزایش هفت منطقه آزاد جدید مقاومت کند.» چه حرف خوب و درستی. (432137)
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۱۴:۱۶
گردنشون کلفته میتونن... (432142)
رام
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۱۵:۲۰
دسته گل هایی که درزمان وزارت آب دادن. هرجای دیگه بود ازکشورم باید می رفت چه رسد دولت ولی متاسفانه همیشه دردولت ها روابط برضوابط. ارجعیت داره
متاسفیم (432147)
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۱۹:۴۷
چون سهم خواهی است (432161)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۲۲:۵۵
ارتش چرا ندارد (432183)
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۱۰:۲۵
وقتی عدالت حاکم باشد همین است (432221)
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۱۱:۱۹
همه عمرمان را گذاشتیم برای لج به بهانه ی استقلال.پایمال کردیم ایران را.عرب قد کشید.زنان عریان شد برای نانی وفقر.درهابسته که شد به بادرفت دین تا مسکنی بسازیم ولقمه نانی ودلخوشی بیهوده.جانم فدای چین روسیه وعرب که نمیدانست زن گوهر زندگیست.چه راحت اقتدارمان رفت بی خزانه ایم به التماس دیده نشده ها سفر میکنیم تااقتدارشان راافزون کنیم تنها به بهانه ی اقتدار اسلام.ایران گریزی میکنیم. (432223)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۱۱:۲۵
مشکل بزرگ واصلی مملکت همین بی قانونی هاست.آن وضعیت بانکها که تورم را ایجاد کرده ومیکنند وآنهم بی قانونی در افزایش حقوق کارگران وِِِ...ِمتاسفانه نه مجلس ونه رئیس دولت که یک روحانی است نسبت به اینگونه مسلیل بیتفاوت هستند وهمه به نام اسلام وروحانیت تمام میشود (432224)
صادقزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۱۳:۱۸
حتما یک آقازاده باژن جهادی وبرتراست (432238)
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۱۸:۴۳
با حداقل رای رئیس جمهور شده حالا دلش میخاد عبدلی دوتا سمت داشته باشه، هرکی ناراحته بزاره بره (432264)
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۲۰:۱۵
ملیجک دستمال بدست هر جا رفته صدها داماد بیکار و فرزندان حضرات را مشغول به کار کرده (432269)
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۲۱:۱۴
یک نفر دو جا کار دولتی دارد یکی هیچ باید عدالت رعایت شود (432270)
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۲۱:۵۷
تعجب نداره این قوانین برای غیر خودی هاست خودی که اصلا هیچ منعی در جامعه نداره مثل آمبولانس وخودرو آتشنشانیه !!!!!!! (432273)
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۲۲:۰۰
قانون فقط برای مردم عادی چه انتظاری دارید (432274)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۲۳:۰۱
خودی باش قانون بی قانون هرچه هم دلت خواست بگو‌ .شعار دو اتشه بده به نفع دولت مهم نیست تجربه وسواد داشته باشی (432287)
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۲۳:۴۳
کدخدا ده که مرعا بی بوود .....ور در آن ده چه رسوایی بوود....... (432298)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۰۰:۲۰
مثل اینکه نمیدانی در کشور ایران قانون را زیر پا میگذارند و با سلیق خود کار میکنند . (432306)
ایرانی آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۰۲:۴۸
هیچی توش نیست آخرش اینه که هر چه حقوق گرفته میشه نوش جونش و تمام و دوباره یه جای دیگه بهش پست و مقام می‌دهند
بدبخت ملت ایران که گول وعده های این مسولین میخورند (432309)
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۰۵:۵۶
اگر توانستید بدون دعوا سر یک سفره بشینید
ایران مانند رستوران گردون ژاپنی است میز غذا می چرخد
و از شانستون یک غذای جلوی شماست
الان ایشون ریس مناطق آزاد
اون یکی ریس مجلس
اون یکی وزیر
اون یکی دبیر شورای....
اون یکی نماینده
فقط دعوای الکی نکنید
حالش را ببرید
در ضمن ازدواج فامیلی هم جهت واگذاری پست ریاست بانک
دلال نفتی و هلدینگ هم داریم (432310)
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۰۶:۵۷
ایشان در مکتب امام صادق تلمذ کردند ابدا بشود پست ها را از او گرفت (432311)
ایرانی
Japan
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۰۷:۱۵
از مناطق آزاد چقدر پول می گیرید مطلب می زنید؟
نرختون چنده؟ (432313)
کاربر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۰۸:۰۰
لازم نیست مسوولین کار بلد باشند... لازم غلام حلقه بگوش باشند.... (432314)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۰۸:۲۷
بنده بیکارم
منو مشاور رییس جمهور کنید (432322)
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۱۰:۲۹
پسر خواهر ریس جمهور محترم (432330)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۱۰:۵۵
میشه بفرمائید کدام یک از منصوبین کشور در جایگاه اصلی خود و در راستای علوم خود قرار دارند اگر این گونه بود که کشوری با این همه دارایی نمی‌بایست مردمانش اینگونه در فقر و فلاکت زندگی کنند همه منصوب شدگان از گروه خود و آشنایان و نزدیکان هستند و اینگونه است که فساد و رانت جولان می‌دهد و کسی توان مهارش را ندارد (432335)
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۱۱:۵۱
مثل اینکه شما در ایران زندگی نمیکنید. و نمی‌دانید که بند پ در قانون نانوشته بیشتر از قانون اساسی نوشته شده اثربخشی دارد. ایشان هم بعلت داشتن بند پ و پ و پ یعنی پول.پشتیبان. و پاچه خوارری کاملا برخوردار است.و هیچ قانونی در ایران نیست که توانایی مقابله با این سه بند را داشته باشد. پس بهتر است سرهمه به زندگی خودشان باشد و به این افراد کارنداشته باشند. سری که درد نمیکنه را چرا دندون فیل گرونه (432338)
قزنفر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۱۲:۲۵
بدبخت مردم بیچاره راه. برگشت ندارند... (432341)
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۱۴:۳۷
سلام اینجا ایران است؟؟؟؟؟؟ (432356)
ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ۱۴:۳۹
ای دادبیداد، مگه بار اوله،،،،، تا بوده همین بوده،،، مگه نشنیدیم که گفتن زمانه استانداری اهواز ایشون 2میلیون دولار یاشاید کمی بیشتر وام گرفتن تا راه آبها و زیر ساخت‌های جوی آب رو درست کنن ایشون معلوم نشد اون پولو چی کارکرد،،،، حالا هم که اینطور اینا همه جوانانه انقلابی هستن دیگه،، مابقی مثل منو شما ودیگران، یا منافق یا رعیت،،،،،، بدونه شرح،،،،،،،،،،، (432357)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها