به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۴۰۹۹۰۶

معمای ناپدید شدن امام موسی صدر 

معمای ناپدید شدن امام موسی صدر 
گروه بین الملل:کارولین رولانتز؛ خبرنگار بخش خاورمیانه روزنامه هلندی ان آر سی در گزارشی نوشت: اتفاقات زیادی در جهان رخ می‌دهند و در چنین بستری اعتصاب غذای "هانیبال قذافی" در یک سلول در زندانی در لبنان، صرفا موضوعی کوچک قلمداد می‌شود، اما این رخداد در نوع خود قابل‌توجه است؛ دست کم من این‌گونه فکر می‌کنم.
به گزارش فرارو، از دید من این موضوع به دلیل آن چه در پس زمینه آن در جریان اهمیت دارد؛ آن‌هم به دلیل خانواده هانیبال قذافی. هانیبال ۴۷ ساله یکی از هشت پسر معمر قذافی است. برخلاف پدرش و چندین برادرش که در سال ۲۰۱۱ میلادی در جریان تحولات انقلابی در لیبی کشته شدند، عکس‌های منتشر شده از هانیبال در سال‌های قبل از ۲۰۱۱ و بعد از آن نشان می‌دهند که حال‌ او مناسب است. 
هانیبال در جریان قیام به همراه برخی از اعضای دیگر خانواده قذافی به الجزایر گریختند. او سپس با مساعدت بشار اسد به سوریه رفت. با این وجود، در سال ۲۰۱۵ میلادی از آنجا ربوده شد و به لبنان انتقال یافت. این ربایش توسط خاندان «یعقوب» صورت گرفت. خاندان یعقوب به دنبال کسب اطلاعاتی در مورد شیخ "محمد یعقوب" و به طور خاص در مورد امام موسی صدر رهبر سیاسی و معنوی بسیار محبوب جامعه شیعیان لبنان تا به امروز بوده‌اند. امام موسی صدر فراتر از یک رهبر بود. او مردی بود که شیعیان فقیر لبنان را متحد کرد و موجب تثبیت جایگاه آن‌ها در نقشه سیاسی و اجتماعی این کشور شد. 
برخی چیز‌ها نمی‌خواهند فراموش شوند و ناپدید شدن موسی صدر متولد ۱۹۲۸ یکی از آن موارد است. او در آگوست ۱۹۷۸ میلادی به همراه یعقوب و "عباس بدرالدین" مدیر خبرگزاری لبنان به لیبی سفر کرد. ظاهرا هدف از آن سفر متقاعد کردن قذافی برای مهار گروه‌های رادیکال فلسطینی بود که شخص قذافی به آنان کمک مالی ارائه می‌داد. آن‌ها از جنوب لبنان، اسرائیل را هدف حمله نظامی قرار می‌دادند و در مقابل، جمعیت شیعه لبنان قربانی حملات تلافی‌جویانه و بمباران‌های اسرائیلی‌ها شدند. به حمله اسرائیل به لبنان در مارس ۱۹۷۸ میلادی فکر کنید: نتیجه آن برجای گذاشتن هزار تا دو هزار کشته و بیش از ۲۵۰ هزار نفر آواره بود.
امام موسی صدر آخرین بار اندکی پیش از صحبت با قذافی در هتلی در طرابلس دیده شد. مقام‌های لیبی گفتند که مشکلی وجود نداشته و او و همراهانش قرار بود با یک پرواز به رم بروند، اما این سفر هرگز انجام نشد. روایت دیگر آن است که او در جریان درگیری به طور تصادفی در میانه ضرب و شتم کشته شد. روایت دیگر آن است که قذافی دستور قتل او و یارانش را صادر کرده بود که قابل تصورترین سناریو محسوب می‌شود.
با این وجود، خانواده و حامیان امام موسی صدر کماکان امیدوار هستند که او در سلولی در لیبی زنده باشد. تا کنون چندین هواپیما برای استخراج اطلاعات در این باره ربوده شده‌اند و هانیبال قذافی ربوده شده و  برای تخلیه اطلاعاتی و کسب اسنادی در این باره، در یکی از زندان‌های لبنان به سر می‌برد. او هشت سال است که به اتهام پنهان کردن اطلاعات درباره سرنوشت موسی صدر در این زندان است.
او می‌گوید در زمان ناپدید شدن امام موسی صدر دو سال سن داشته و در این باره چیزی نمی‌داند. یکی از وکلای او گفته که هانیبال احساس می‌کند فردی فراموش شده بوده و به همین دلیل اکنون دست به اعتصاب غذا زده است. با تمام این مقدمات یک نکته مسلم است: «تمامی این تلاش‌ها موجب دست‌یابی به هیچ‌گونه قطعیتی در مورد سرنوشت موسی صدر نخواهد شد.»
از آنجایی که فکر می‌کنم شما می‌خواهید در مورد قذافی‌های بازمانده بدانید من در مورد وضعیت آنان جستجو کردم. پسر ارشد او محمد در عمان زندگی می‌کند. سیف الاسلام برادر هانیبال به لطف هدایای سخاوتمندانه پدرش دکترای خود را از دانشکده اقتصاد لندن گرفته و قصد دارد در صورت برگزاری انتخابات در لیبی رئیس جمهور شود.
سعدی ورزشکار است و به لطف سرمایه گذاری ایتالیایی پدرش و با حمایت برلوسکونی نخست وزیر سابق ایتالیا مدت کوتاهی در لیگ برتر باشگاه‌های آن کشور فوتبال بازی کرد و اکنون در نیجر زندگی می‌کند. طبیعی بود که او از یک لامبورگینی زرد برای حضور در جلسه تمرین استفاده می‌کرد، اما سبک زندگی‌اش و مصرف مواد مخدر رویای او برای تبدیل شدن به یک فوتبالیست مطرح را نابود کرد. سایر اعضای خانواده زنده نیستند.
برچسب ها: لیبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها