به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۹:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۴۰۹۹۵۲

هشدار اوپک نسبت به دورنمای اقتصادی

هشدار اوپک نسبت به دورنمای اقتصادی
گروه اقتصادی: اوپک پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۳ را برای چهارمین ماه متوالی بدون تغییر نگه داشت اما هشدار داد اقتصاد جهان با ابهامات رو به رشد و نرخ رشد آهسته‌تر در نیمه دوم سال روبروست.به گزارش ایسنا، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، در گزارش ماهانه بازار نفت اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۳، به میزان ۲.۳۵ میلیون بشکه در روز معادل ۲.۴ درصد رشد خواهد کرد. این رقم در مقایسه با رشد ۲.۳۳ میلیون بشکه در روز که ماه گذشته پیش بینی شد، تقریبا تغییری نداشت.
 
در گزارش اوپک آمده است: در بحبوحه تورم بالا، نرخ بهره بالاتر و بازارهای کار ضعیف، ابهامات رو به رشدی پیرامون رشد اقتصادی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ وجود دارد. بعلاوه هنوز معلوم نیست منازعه ژئوپلیتیکی در اروپایی شرقی، چطور می‌تواند حل شود.اوپک پلاس که شامل اعضای اوپک، روسیه و متحدان دیگر است، اقدامات بیشتری را برای حمایت از بازار نفت در سال ۲۰۲۳ انجام داده است.

این گروه در نشست اخیرش، دومین بسته کاهش تولید از آوریل را اعلام کرد. با این حال، قیمت نفت به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی و تقاضا برای سوخت، تحت فشارهای نزولی ماند.این گزارش نشان داد تولید نفت اوپک در ماه مه کاهش پیدا کرده که منعکس کننده توافق اعضای اوپک برای کاهش بیشتر تولید و همچنین وقوع اختلالات غیرمنتظره بوده است. اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تولید نفت این گروه در ماه مه، به میزان ۴۶۴ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۲۸.۰۶ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس گزارش رویترز، سال میلادی گذشته در پی کاهش قیمت‌ها، اوپک پلاس موافقت کرد هدف تولیدش را به میزان دو میلیون بشکه در روز نسبت به سطح تولید نوامبر کاهش دهد که بزرگترین کاهش تولید از زمان آغاز پاندمی کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ بود.
برچسب ها: اوپک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها