به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۲:۲۰

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۷ ساعت ۱۳:۱۱

علت و درمان یک نوع فشار خون بالا کشف شد

گروه علمی:دانشمندان نوعی ژن را یافته‌اند که باعث فشارخون بالا می‌شود؛ آن‌ها راه درمان این مشکل را نیز پیدا کرده‌اند.محققان یک دانشگاه تحقیقاتی مستقر در لندن کشف کردند که علت فشار خون بالا برای 5 تا 10 درصد از افراد، جهش ژنی در غدد فوق کلیوی آنها است. (این جهش منجر به تولید بیش از حد هورمونی به نام آلدوسترون می‌شود.)
تحقیقات جدید منتشر شده در مجله«Nature Genetics» نشان می دهد که پزشکان دانشگاه کوئین مری لندن و بیمارستان بارتز ژنی را شناسایی کرده‌اند که باعث نوعی رایج فشار خون (فشار خون بالا) و راهی برای درمان آن می‌شود. علت آن یک ندول خوش خیم کوچک است که از هر 20فرد در 1نفر مبتلا به فشار خون بالا وجود دارد. ندول، هورمونی به نام آلدوسترون تولید می‌کند که میزان نمک موجود در بدن را کنترل می کند. کشف جدید یک نوع ژن در برخی از این گره ها است که منجر به تولید بیش از حد اما متناوب این هورمون می‌شود. نوع ژنی که امروزه کشف شده مشکلات متعددی را ایجاد می کند که تشخیص برخی از بیماران مبتلا به فشار خون را برای پزشکان دشوار می کند. این ژن در مرحله اول، نوع پروتئینی به نام CADM1 را تحت تاثیر قرار می دهد و سلول های بدن را از توقف ساخت آلدوسترون باز می دارد. انتشار آلدوسترون در طول روز نیز برای پزشکان مشکلی است که در اوج خود باعث اضافه بار نمک و فشار خون می شود.
محققان همچنین دریافتند که این شکل از فشار خون بالا را می‌توان با برداشتن یکی از دو غده فوق کلیوی (برداشتن یکی از دو غده فوق کلیوی) درمان کرد. پس از اتفاق فشار خون شدید ناپدید شد و به هیچ داروی جدیدی برای درمان نیاز نداشت. کمتر از 1درصد از افراد مبتلا به فشار خون بالا ناشی از آلدوسترون شناسایی شده‌اند، زیرا آلدوسترون به طور معمول به عنوان یک علت احتمالی اندازه گیری نمی شود. محققان توصیه می‌کنند که آلدوسترون از طریق آزمایش ادرار 24 ساعته (به جای اندازه‌گیری خون) بررسی شود.
برچسب ها: فشارخون بالا