به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۷:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۹ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۴۱۰۸۸۴

مخدرهای پرمصرف جهان کدام است؟

مخدرهای پرمصرف جهان کدام است؟
گروه جامعه:قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از فوت سالانه ۵۰۰ هزار نفر در دنیا به دلیل سوء مصرف مواد مخدر خبر داد و گفت:روش‌هایی نوین درمان با همکاری شرکت‌های دانش بنیان در حال انجام است.به گزارش مهر،علیرضا کاظمی، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری اظهار داشت: اعتیاد ریشه همه آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود لذا پیشگیری از آن بسیار حائز اهمیت است.
 
جریان سود ۵۰۰ میلیارد دلاری پول‌ها کثیف در دنیا
وی افزود: قاچاق مواد مخدر جرم سازمان یافته است که در جهان با سود ۵۰۰ میلیارد دلار پول کثیف در جریان است. بیش از ۲۸۴ میلیون نفر در در دنیا حداقل یکبار مصرف را تجربه و برخی در حد اعتیاد گرفتار شده اند.

افزایش قاچاق و فروش اینترنتی مواد مخدر
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: ۵۰۰ هزار نفر سالانه به دلیل دوز بالا یا ناخالصی مواد مخدر فوت می‌کنند. افزایش اینترنتی مواد مخدر برای توزیع و قاچاق نیز حکایت از اتخاذ استراتژی‌های جدید دارد.
وی بیان داشت: ۱۱۲۷ ماده روان گردان داریم و الگوهای مصرف تغییر و همزمان و ترکیبی مصرف مواد مخدر صنعتی و سنتی هم صورت گرفته است. همچنین افزایش ۲۶ درصدی مواد مخدر نیز آسیب جدی در سطح دنیا است.

حشیش و تریاک در صدر مصرف مواد مخدر
کاظمی گفت: ترویج باورهای غلط سبب گرایش بیشتر جوانان در جهان شده همچنین حدود ۲۰۹ میلیون نفر مصرف حشیش دارند و رتبه نخست مصرف مواد مربوط به حشیش است. رتبه دوم در دنیا به لحاظ مصرف، تریاک است و ۳۴ میلیون نفر نیز شیشه مصرف و بعد کوکائین و بعد اکستازی مصرف دارند و این وضعیت مصرف در جهان است.

ایران، بزرگترین سپر جهانی مقابله با مواد مخدر
وی بیان داشت: ۳۲ درصد افزایش سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان در ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱ بوده است و ایران بزرگترین سپر جهانی مقابله با مواد را داشته است.قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: بیش از ۸۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود. همچنین این کشور مصرف کننده عمده شیشه و روانگردان است.

کاظمی ادامه داد: سالانه ۵ میلیون نفر آموزش پیشگیری از اعتیاد توسط ستاد فرا می‌گیرند و در ۵۰ هزار مدرسه کانون یاریگران زندگی را شکل دادیم و از شبکه شاد هم استفاده و ۵.۵ میلیون دانش آموز آموزش دیدند.وی اعلام کرد: افزایش ۶ برابری مرکز ماده ۱۶ در تهران طی دو سال اخیر در تهران شاهد بوده‌ایم. همچنین کمیته مقابله با اعتیاد و مواد مخدر در فضای مجازی تشکیل شده است و اقدام تحولی خوبی خواهد بود.

فعالیت ۸ هزار و ۹۰۰ مرکز درمانی اعتیاد
وی بیان داشت: همچنین حدود ۸ هزار و ۹۰۰ مرکز درمانی در سطح کشور داریم که سالانه ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات درمانی قرار می‌گیرند. دو هزار و ۷۴۰ سمن نیز در حوزه پیشگیری و ۸۴۹ سمن در حوزه توانمند سازی معتادان بهبود یافته فعالیت دارند.قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تشکیل مجمع خیرین یاریگران زندگی برای مردمی سازی حوزه آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد در ۱۵ استان شکل گرفته و فردا همایش این مجمع در ستاد برگزار می‌شود.

اجرای روش‌هایی نوین درمان با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان
کاظمی یادآور شد: روش‌هایی نوین درمان با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در حال انجام است و دستاوردهای خوبی داشته است. مرکز نوآوری هم در این راستا تشکیل و نقشه راه دقیقی در این زمینه در نظر گرفته شده است.وی خاطر نشان کرد: مزایده اموال الکترونیک در حال انجام است و در این زمینه هم دستاوردهای خوبی داشته ایم و تقویت دیپلماسی در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیز به خوبی پیش رفته است.

ایران رتبه اول کشفیات در جهان را دارد
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ایران رتبه اول کشفیات در جهان را دارد و ۹۰ درصد کشفیات تریاک در ایران است.

تاکنون موردی از کشف مخدر صنعتی «زامبی» نداشته‌ایم
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ماده مخدر صنعتی «زامبی» که کشف آن در آمریکا گزارش شده آیا در ایران هم کشف شده است؟ گفت: تا الان موردی از کشف زامبی توسط پلیس و مرکز پژوهش و آزمایش نبوده است.کاظمی بیان داشت: متأسفانه امروزه حتی در دنیا الگوی تولید می‌دهند و کاشت گل در باغچه و تراس انجام می‌شود. به عبارتی الگوی کشت و تولید تغییر کرده است. البته در ایران مصرف تریاک رتبه اول و بعد حشیش است.

پیشگیری مهمترین اولویت برنامه هفتم
وی درباره برنامه هفتم توسعه گفت: مهمترین اولویت برنامه هفتم ساماندهی معتادین متجاهر با نگاه درمان، اشتغال و صیانت است و پیشگیری بسیار مورد توجه قرار دارد. همچنین احکام پیشنهادی را تدوین کرده‌ایم.

آغاز شیوع شناسی اعتیاد در میان دانش آموزان
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: آخرین شیوع شناسی مربوط به سال ۹۴ است و سال گذشته شیوع شناسی در میان دانش آموزان آغاز شد و امسال به آموزش و پرورش واگذار کردیم. نتیجه امسال مشخص خواهد شد و جامعه دانش آموزی نماد آینده کشور است و در اولویت قرار دارد.همچنین در پایان این نشست نمایشگاه دستاوردهای تحولی مبارزه با مواد مخدر با عنوان «ایمان و امید؛ تلاش جهادی، ایران مقتدر» افتتاح و شروع به کار کرد.
برچسب ها: مواد مخدر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها