به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۳۰ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۴۱۱۱۱۱
حکومت بن سلمان در بحث تجارت «خیلی» قابل اعتماد است

روابط اقتصادی تهران - ریاض چقدر جدی است؟

روابط اقتصادی تهران - ریاض چقدر جدی است؟
گروه اقتصادی: توافق ایران و عربستان یا بهتر است گفته شود، پایان تنازع جدی جمهوری اسلامی با دولت سعودی هم برای دو کشور، هم برای خاورمیانه، هم برای جهان اسلام و البته برای کل نظام بین الملل امری مهم است. البته با این شرایط که تعامل دیپلماتیک پلی برای برقراری رابطه‌های تجاری - اقتصادی باشد تا در آن صورت بتوانیم بازگشایی سفارت‌های دو کشور را رخدادی تاًثیرگذار تلقی کنیم.

به گزارش اقتصاد 24، بسیاری از کارشناسان معتقدند برقراری مجدد رابطه ایران و عربستان اگر منتهی به سرمایه گذاری طرف سعودی در ایران و نیز برقراری روابط اقتصادی میان طرفین نشود، عملا برای تهران بی فایده است و در این میان، این فقط ریاض است که از این رابطه نفع می‌برد.

عبدالرضا فرجی راد سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان در این رابطه اظهار داشت: ایران و عربستان در حالی به تفاهم رسیدند که این دو کشور به دلایل زیادی به همکاری با یکدیگر نیاز داشتند، اما اینکه از همین امروز دنبال کار‌های تجاری بین دو کشور باشیم زود است و بعید به نظر می‌رسد، صحبتی در اینباره انجام شده باشد.

رابطه سیاسی ایران و عربستان اگر اثرات اقتصادی نداشته باشد، ارزشی نخواهد داشت
سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان در ادامه گفت: هم ایران و هم عربستان می‌دانند که رابطه سیاسی اگر اثرات اقتصادی نداشته باشد، ارزشی نخواهد داشت؛ بنابراین وزرای خارجه دو کشور در قدم اول با کمرنگ کردن اختلافات موجود در فضای اعتماد فی مابین را برقرار می‌کنند تا در قدم‌های بعدی وارد بحث داد و ستد اقتصادی شوند. به هرحال عربستان هم مثل ایران وزیر اقتصاد، وزیر کشاورزی و ... دارد و به طور حتم دومین قدم جدی دو کشور در راستای تفاهم، چیزی جز ورود به بحث‌های اقتصادی و خرید و فروش کالا نخواهد بود. باز هم تأکید می‌کنم، راه برای وارد شدن به بده بستان‌های اقتصادی کاملاً باز نشده است.

وی افزود: با این حال اتاق‌های بازرگانی و وزارتخانه‌های اقتصادی دو کشور از همین حالا مقدمات را برای همکاری با یکدیگر فراهم می‌کنند تا به موقع لازم وارد داد و ستد شوند. با این توضیح که همکاری اقتصادی - تجاری ایران و عربستان نه تنها برای دو کشور، بلکه برای کل کشور‌های خاورمیانه می‌تواند حائز اهمیت باشد.

فرجی راد در پاسخ به این سوال که «چقدر می‌توان در بحث تجارت به حکومت بن سلمان اعتماد کرد» با گفتن «خیلی» اینطور توضیح داد که عربستان این روز‌ها شبیه عربستان گذشته نیست و سیاست خارجی‌شان کاملاً تغییر کرده است. در واقع دولت سعودی دنبال این است تا هم با شرق و هم با غرب رابطه بسیار خوبی برقرار کند تا با وارد کردن تکنولوژی‌های روز دنیا در مسیر پیشرفت قدم بردارد و در نهایت به یکی از ۱۰ قدرت اول جهان تبدیل شود؛ لذا برای تحقق این امر به ثبات در منطقه احتیاجی مبرم دارد و می‌داند، ثباتِ خاورمیانه بدون دوستی با ایران بعید است. به همین دلیل انگیزه عربستان برای تعامل با ایران جدی است.

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان در پایان گفت: ایران برای تعامل با عربستان به تصمیمی خوب و سودآور رسید، اما تصمیم گیران حوزه دیپلماسی و اقتصادی باید بدانند، داد و ستد با عربستان به تنهایی نمی‌تواند در راستای گذر از وضعیت بحرانی فعلی، کمی به ایران کند و لازم است، به فکر تعامل با کل دنیا باشیم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها