به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۱ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۴۱۱۴۸۸

ماجرای‌خواندنی دعوای‌مایکروسافت‌و یک پسربچه

ماجرای‌خواندنی دعوای‌مایکروسافت‌و یک پسربچه
گروه علمی: بیست سال پیش، یک دانش‌آموز کانادایی به نام «Mike Rowe»، برای گسترش کار خود که طراحی وبسایت بود، دامنه‌ای به نام «MikeRoweSoft.com» ثبت کرد. به دلیل شباهت آوایی این وبسایت به سایت ماکروسافت، بسیاری از کاربرانی که به دنبال سایت «ماکروسافت» بودند، سر از این سایت درمی‌آورند.

ماکروسافت، غول فن‌آوری جهان این نام را نقض علامت تجاری خود دانست و از این دانش‌آموز خواست که در ازای پرداخت ۱۰ دلار این دامنه را واگذار کند. این پیشنهاد تحقیرآمیز باعث عصبانیت «Mike Rowe» شد و او متقابلا درخواست ۱۰ هزار دلار کرد!

ماکروسافت از «Mike Rowe» شکایت کرد و این پرونده به مطبوعات کشیده شد و یک موج عمومی علیه ماکروسافت به راه افتاد. در رسانه‌ها به این مبارزه لقب «مبارزه داوود با جالوت» دادند. در یک فراخوان عمومی مردم بیش از ۶ هزار دلار برای کمک به این دانش‌آموز جمع‌آوری کردند و همچنین یک وکیل درجه یک به او پیشنهاد مشاوره رایگان داد. «Mike Rowe» بیش از پیش مشهور شد و طی ۱۲ ساعت ۲۵۰ هزار نفر از وبسایتش بازدید کردند. خلاصه آنکه این دانش‌آموز و وبسایتش آنقدر طرفدار پیدا کرد که ماکروسافت مجبور به تسلیم شد.

ماکروسافت و «Mike Rowe» در ژانویه ۲۰۰۴، بیرون از دادگاه به توافقی رسیدند که شامل موارد زیر بود:
پرداخت تمام هزینه‌هایی که مایک در این مبارزه متحمل شده بود.
طراحی و راه اندازی یک سایت جدید برای او
اشتراک رایگان برای استفاده از تمام خدمات ماکروسافت
دعوت از او و خانواده‌اش برای سفر به واشنگتن و شرکت در جشنواره فناوری ماکروسافت
اموزش او برای دریافت گواهی‌نامه ماکروسافت
...و در نهایت اعطای یک دستگاه ایکس باکس به او
همه اینها جدا از پولی است که ماکروسافت به شکل غیررسمی به این پسرک پرداخت کرد و رقم آن هیچ وقت مشخص نشد.

بعدها ماکروسافت اعلام که در این ماجرا ضعیف عمل کرده، استراتژی درستی نداشته و نتوانسته افکار عمومی را با خود همراه کند. ماکروسافت اذعان کرد که برای دفاع از علامت تجاری خود بیش از اندازه تهاجمی رفتار کرده و دچار اشتباهات زیادی شده است.این را هم بگویم که «Mike Rowe» قسمتی از پولش را به یک خیریه بخشید و باقی‌اش را برای تحصیل در دانشگاه هزینه کرد. وبسایت معروف او MikeRoweSoft.com، دیگر وجود ندارد، اما داستانش را بسیاری از مردم شنیده‌اند.
مرجع : خلاقیت بدون مرز
برچسب ها: مایکروسافت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها