به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۴:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۳ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۴۱۱۷۲۳

در طول روز حداقل 15 دقیقه چرت بزنید

در طول روز حداقل 15 دقیقه چرت بزنید
گروه علمی: نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است کسانی که از نظر ژنتیکی مستعد چرت زدن منظم در طول روز هستند ممکن است مغزهای بزرگتر و سالم تری داشته باشند.به گزارش سیناپرس، تقریباً همه ما در دوران کودکی در طول روز چرت می زنیم ولی بسیاری در مدرسه و در بزرگسالی این عادت را ترک می کنند. اما تقریباً یک سوم از انسان ها یعنی حدود ۲۷ درصد وقتی ۶۵ سال و بالاتر داریم چرت زدن را از سر می گیریم.
 
مطالعات قبلی نشان داد که با یک چرت کوتاه پنج تا ۱۵ دقیقه ‌ای که می ‌تواند بین یک تا سه ساعت طول بکشد، عملکرد شناختی را تقویت می شود. افزایش سن، زمان واکنش و حافظه را کاهش می دهد و اغلب شاهد افزایش شیوع اختلالات شناختی است. با افزایش سن جمعیت جهان، مهم است که عوامل خطر قابل اصلاح مرتبط با عملکرد شناختی، مانند عادات خواب، شناسایی شوند. برای این منظور، محققان دانشگاه کالج لندن مطالعه ‌ای را انجام داده‌ اند که بررسی می ‌کند آیا ارتباط علی بین چرت روزانه و سلامت مغز وجود دارد یا خیر.

محققان با استفاده از تکنیکی به نام تصادفی‌سازی مندلی، تکه‌هایی از دی ان ای شرکت کنندگان را بررسی کردند تا احتمال چرت زدن افراد را مشخص کنند. در ادامه آزمون‌های شناختی حافظه دیداری و زمان واکنش برای همه شرکت‌کنندگان انجام شد و محققان اسکن‌های مغزی برخی از شرکت‌کنندگان را برای تغییرات ساختاری مغز مشاهده کردند.

محققان سلامت مغز و عملکرد شناختی افرادی که از نظر ژنتیکی برای چرت زدن برنامه ریزی شده بودند را با افرادی که این کار را انجام ندادند مقایسه کرده و دریافتند که به طور کلی، افرادی که برای چرت زدن برنامه ریزی شده بودند حجم کل مغز بیشتری داشتند که نشانگر سلامت مغز به خصوص در افراد مسن تر است. به گزارش سیناپرس، کاهش حجم مغز که آتروفی نیز نامیده می شود، با بیماری های مرتبط با شناختی مانند اختلال شناختی خفیف و زوال عقل همراه است.

محققان تخمین زدند که میانگین تفاوت در حجم کل مغز بین افراد مستعد و غیر مستعد برابر با ۲٫۶ تا ۶٫۵ سال پیری است. هیپوکامپ ساختار پیچیده ای است که در اعماق مغز مدفون شده و نقش مهمی در حافظه و یادگیری دارد. حجم هیپوکامپ، به ویژه، با کاهش عملکرد شناختی مرتبط است.

بر اساس یافته ‌های خود، محققان می‌ گویند: یک ارتباط علّی متوسط بین چرت زدن روزانه و حجم کل مغز بیشتر وجود دارد. والنتینا پاز (Valentina Paz) پژوهشگر اصلی این مطالعه گفت: این اولین مطالعه ای است که تلاش می کند تا رابطه علّی بین چرت زدن روزانه و نتایج شناختی و ساختاری مغز را شناسایی کند.

با بررسی ژن‌های تعیین‌شده در بدو تولد، تصادفی‌سازی مندلی از عوامل مخدوش‌کننده‌ای که در طول زندگی رخ می‌دهند و ممکن است بر ارتباط بین چرت زدن و پیامدهای سلامتی تأثیر بگذارد، جلوگیری می ‌کند. مطالعه ما به یک ارتباط علی بین چرت زدن معمولی و حجم کل مغز بیشتر اشاره می کند. مطالعات قبلی نشان می ‌دهد:چرت‌های ۳۰ دقیقه ‌ای یا کمتر بهترین فواید شناختی کوتاه ‌مدت را ارائه می ‌کنند.
برچسب ها: چرت زدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها