به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۵ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۴۱۲۱۸۴
واکنش بانک‌ها به بخشنامه افزایش تسهیلات خرد: چند ماه صبر کنید شاید بخشنامه برسد!

رویای تلخ دریافت وام برای عموم مردم

رویای تلخ دریافت وام برای عموم مردم
گروه اقتصادی: در روز‌های اخیر بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرد که میزان پرداخت تسهیلات خرد به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.به گزارش اقتصاد24،در بخشنامه بانک مرکزی به شبکه بانکی آمده است: از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف هستند، تسهیلات خرد اعطایی را بر اساس شرایط، امتیاز اعتباری، رتبه اعتباری داخلی و سقف اعتبار مشتری در قالب قرارداد‌های فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، مرابحه، جعاله و قرض‌الحسنه به مشتری پرداخت کند.

سقف اعطای تسهیلات خرد در حالی از سوی بانک مرکزی به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است که بانک‌ها به دلایل مختلف حتی در پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی هم متقاضیان واقعی را همراهی نمی‌کنند.شاید بانک مرکزی در سالی که از سوی رهبر انقلاب به عنوان «مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری شده است تلاش کرده تا گامی در راستای کمک به خروج تولید از رکود با تزریق پول به بازار بردارد، اما در راستای این اقدام دو سوالی که به اذهان متبادر می‌شود این است که آیا این وام، شرایط دریافت آسانی دارد یا متقاضیان اعطای دریافت این مبلغ را به دلیل سختگیری‌های بانک به لقایش خواهند بخشید؟ اما قبل از شرایط دریافت کننده وام لازم است به این سوال پاسخ داده شود که آیا بانک‌ها توجهی به بخشنامه بانک مرکزی برای اجرا نهاده و آن را به مرحله اجرا درخواهند آورد یا خیر؟

تا رسیدن بخشنامه باید چند ماه منتظر بمانید
برای دریافت پاسخ این سوال، خبرنگار اقتصاد ۲۴ به مسئول تسهیلات یکی از شعب بانک‌های خصوصی مراجعه کرد. این مسئول بانک درباره پرداخت تسهیلات خرد ۳۰۰ میلیون تومانی گفت: هنوز بخشنامه بانک مرکزی درخصوص افزایش تسهیلات خرد به دست ما نرسیده است. حداقل زمان رسیدن این بخشنامه به شعب چند ماه است!
وی درباره اینکه آیا نحوه ضمانت و میزان پول بلوکه شده از این وام مشخص شده است یا خیر، افزود: به طور معمول ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها زمان‌بر است. پس از مشخص شدن جزئیات اجرای این طرح، نحوه ضمانت و بلوکه شدن مبلغ اعلام می‌شود. هر بانک سیاست گذاری خاص خود را دارد به همین دلیل شرایط ضمانت و بلوکه شدن پول نیز در بانک‌ها متفاوت خواهد بود.

این مسئول بانک تصریح کرد: هر چند هنوز جزئیات پرداخت تسهیلات خرد ۳۰۰ میلیون تومانی مشخص نیست و به شعب اعلام نشده، اما آمار روزانه مراجعه حضوری و تماس‌های تلفنی به بانک به دلیل استقبال مشتریان از افزایش میزان تسهیلات خرد، اضافه شده است.

رسوب پول شرط پرداخت وام
خبرنگار اقتصاد ۲۴ همچنین برای دریافت جزئیات پرداخت تسهیلات خرد به شعبه یکی از بانک‌های قرض الحسنه نیز مراجعه کرد. مسئول باجه تسهیلات در این باره گفت: برخی شعب بانک‌ها پیش از بخشنامه بانک مرکزی نیز تسهیلات خرد تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان را پرداخت می‌کردند.وی افزود: این بانک میزان تسهیلات خردی که به هر فرد تعلق می‌گیرد را بر مبنای پس انداز و مدت زمان خواب آن در بانک تعیین می‌کند. صاحب حساب هر میزان پولی که در بانک داشته باشد می‌تواند بین سه تا هشت ماه بعد معادل یک سوم آن وام دریافت کند.
 
این مسئول بانک ادامه داد: البته تفاوتی که میان دریافت کنندگان پول بر مبنای مدت زمان خواب پول در بانک وجود دارد این است که مهلت پرداخت افرادی که خواب پول طولانی‌تر داشته باشند نسبت به سایرین بیشتر است.
وی تصریح کرد: مدت بازپرداخت تسهیلات بر مبنای مدت زمان خواب پول صاحبان حساب در بانک بین ۲۴ تا ۶۰ ماه تعیین می‌شود.

محدودیت ها، بخشنامه‌ها و جزئیات یک بخشنامه
 هنوز جزئیات دقیقی از بخشنامه‌ای که درباره افزایش سقف تسهیلات خرد بانک‌ها از سوی بانک مرکزی اعلام شده، در اختیار بانک‌ها و رسانه‌ها قرار نگرفته است. برای دریافت اطلاعات بیشتر از بخشنامه بانک مرکزی با مدیر روابط عمومی این بانک تماس گرفتیم، اما وی پاسخگو نبود.

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش ارزش ریالی تسهیلات، شرایط بانک‌ها برای دریافت ضمانت و رسوب پول نسبت به قبل سخت‌تر خواهد شد. با توجه به محدودیت سقف ضمانت، بررسی اعتبار پول بر مبنای ارزش و مدت زمان خواب پول، بالارفتن میزان پول بلوکه شده در بانک، میزان اقساط، مدت زمان بازپرداخت و ... امکان اینکه بخشنامه بانک مرکزی بتواند مشمول تعداد زیادی از متقاضیان شود، بسیار پایین است مگر اینکه سنگ‌های پیش پای متقاضیان دریافت تسهیلات برداشته شود.

1
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۴/۰۵ ۲۳:۳۷
برخورد دولت با بانک ها جنگ زرگری است .... اینقدر انفعال و حقارت در برابر اصناف و گروه ها تعجب برانگیز است ، دولت را به هیچ جا حساب نمی کنند ! (432983)
تارا
United States
۱۴۰۲/۰۴/۰۶ ۰۷:۱۶
وام خورد 300ملیونی نیست سقفش صد میلیون هست با داشتن میانگین حساب با هزار درس تازه آن هم به صورت کارت اعتباری هست و پول به کسی داده نمی شود لطفا پیگیری کنید (432994)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها