به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۵ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۴۱۲۲۰۱

زنانه شدن اعتیاد و آسیب‌هایی که در پی دارد

زنانه شدن اعتیاد و آسیب‌هایی که در پی دارد
گروه جامعه:اعتیاد به مواد مخدر در گذشته، آسیبی غالبا مردانه بود اما بر اساس شواهد در سال‌های اخیر گرایش زنان به این آسیب را شاهد هستیم. صرف نظر از عوارض و آسیب‌های فردی و اجتماعی که اعتیاد در پی دارد و همواره در خصوص آن بحث شده است، اعتیاد زنان را به دلیل ارتباط مستقیم و بیشتر با خانواده باید جدی‌تر تلقی کرد و برای کاهش و کنترل آن اقدامات جدی از سوی مسئولان و مردم انجام شود.
 
مهشید سلیمانی معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت ۱۶ مرکز ترک اعتیاد در استان اظهار کرد: مراکز ترک اعتیاد در استان یک مرکز جامع و ۷ مرکز سرپایی درمان دارویی ۱۶ کمپ مرکز اقامتی غیرداروی در حال خدمت‌رسانی به افراد درگیر به اعتیاد هستند.معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان اعتیار مردان را از مهم‌ترین عامل درگیری همسرانشان به اعتیاد عنوان کرد و افزود: باور غلط جنبه‌های درمانی و زیبای مواد مخدر، دوستان معتاد و خشونت علیه زنان از دیگر عواملی هستند که سبب اعتیاد در زنان می‌شوند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه اعتیاد مادر باردار یا شیرده نیز زمینه‌ساز اعتیاد در نوزاد و کودکان می‌شود.
سلیمانی به حمایت‌های ‍‌بهزیستی، کمیته امداد، معاونت درمان علوم پزشکی و فنی و حرفه‌ای از زنان درگیر اعتیاد اشاره و خاطرنشان کرد: درمان با تخفیف برای افراد نیازمند، داروی رایگان، حمایت از فرزندان شیرخوار مادران معتاد بهبود یافته، اعطای وام‌های خود اشتغالی و آموزش‌های شغلی از جمله حمایت‌های این سازمان‌ها محسوب می‌شود.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان با اشاره به اینکه متاسفانه ۹۰ درصد از افرای که ترک اعتیاد کرده‌اند، برگشت‌پذی‌ هستند، بیان کرد: شرایط قبلی‌زندگی، محیط خانواده، شرایط‌ شغلی، مشکلات روحی و روانی، مراجعه نکردن به روانشناس و مشاوره عوامل اصلی برگشت این افراد است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه ابتلا به اعتیاد سن مشخصی ندارد، گفت: اعتیاد در هر قشر و سنین و مشاغلی ممکن است اتفاق بیفتد، اما در مشاغل سخت و طاقت فرسا فراوانی بیشتری دیده شده است.در ادامه حمیدرضا شیخی دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص جمعیت مبتلا به اعتیاد در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: به طور متوسط هم اکنون ۲۵ هزار مصرف کننده مواد مخدر بین جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال در استان وجود دارد، که چهار درصد آن‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه سن اعتیاد در استان بین ۱۵ تا ۶۴ سال است، تصریح کرد کرد: بیشتر مصرف کنندگان مواد مخدر در استان به مصرف تریاک رو می آورند که حشیش، گل  و هروئین در رده‌های بعدی قرار دارد.شیخی با اشاره به اینکه اعتیاد هم‌عامل و هم‌معلول است، افزود: اعتیاد عامل بسیاری از آسیب‌ها اجتماعی از جمله طلاق، همسر و کودک آزاری، بیکاری و مفاسد اجتماعی می‌شود که طلاق در  اولویت این آسیب‌ها است. 

شیخی به حوزه‌های پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با حضور ۱۸ دستگاه به ریاست استاندار تشکیل می‌شود که به صورت کمیته‌های تخصصی شامل دستگاه‌های علوم پزشکی، بهزیستی، زندان‌ها، معاونت درمان علوم پزشکی، معاونت بهداشت و قوه قضائیه است و تصمیم گیری‌ها تخصصی انجام می‌شود. 

دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه حدود ۱۱۲۷ روان‌گردان صنعتی در جهان وجود دارد که البته بسیاری از آن‌ها وارد ایران نشده‌اند، خاطرنشان کرد: فرهنگ غلط استفاده از ماده مخدر در برخی مراسم مانند عروسی و سوگواری موجب افزایش شیوع اعتیاد در برخی شهرستان‌های استان شده است که با ورود معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در صدد اصلاح و رفع این فرهنگ نادرست هستیم.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: اعتیاد مواد مخدر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها