به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۶ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۴۱۲۴۱۵

کارت بانکی جایگزین کارت سوخت می‌شود؟

کارت بانکی جایگزین کارت سوخت می‌شود؟
گروه اقتصادی:مدیر سامانه هوشمند سوخت گفت: طرح آزمایشی تخصیص سهمیه سوخت با کارت بانکی و براساس کد ملی، حداکثر تا پایان تیر آغاز می‌شود تا کارت‌های سوخت فعلی حذف شوند.به گزارش تسنیم، رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور گفت: هدف از ایجاد سامانه هوشمند سوخت از ابتدا این بوده که به ازای هر خودرو، سوختی را به صورت یارانه‌ای تخصیص دهیم، اما اکنون لازم است که با تکنولوژی‌های روز، نحوه توزیع سوخت را تغییر دهیم. در چند ماه گذشته چند میلیون کارت سوخت المثنی یا جدید صادر شده که هر کدام ۱۰۰ هزار تومان هزینه برای مردم داشته است؛ با این روند نه تنها مردم ناراضی می‌شوند، بلکه آن کسی که کارت را صادر می‌کند یا واردات تراشه انجام می‌دهد هم متضر می‌شود.
 
وی در ادامه افزود: اکنون کارت‌های سوخت هیچ نقشی به جز نشان دادن یک عدد (میزان سهمیه سوخت باقی‌مانده) ندارند؛ وقتی هم صحبت از حذف کارت سوخت می‌شود، منظور این است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با کارت‌های بانکی که در اختیار افراد است، همان یارانه و سهمیه را بتواند مدیریت کند اما نیازی به استفاده از دو کارت مختلف نباشد.امکان فنی توزیع سوخت با کارت بانکی در جایگاه ها وجود دارد. با بانک مرکزی هم جلساتی داشتیم. در حال حاضر تاکسی‌های اینترنتی سهمیه سوختشان را با کارت بانکی می‌گیرند.

تعداد کارت سوخت در هر جایگاه چقدر است؟
محمدصادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت گفت: در طرح ساماندهی کارت‌های مجاری عرضه بر اساس قانونی که امسال به ما ابلاغ شده است، باید تا پایان همین شهریور ماه سال جاری ۹۰ درصد مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند. جایگاه ها همچنان کارت سوخت دارند اما بر اساس میزان فروش، کارت سوخت در اختیار خواهند داشت.

وی افزود: به ازای هر جایگاه یک کارت آزاد در اختیار جایگاه های کم‌ فروش قرار دادیم؛ جا‌هایی که فروش بالاتری دارند، به ازای هر دو سکو، چهار کارت تولید می‌کنیم که یکی در اختیار جایگاه دار است و بقیه اش در اختیار خود نواحی است تا اگر میزان سقفی که در کارت آزاد جایگاه ها وجود دارد تمام شود، نواحی ما بتوانند کارت را مجدد به آن‌ها بدهند.در کلان شهر‌ها به ازای هر سکو دو کارت و به ازای هر سکو یک کارت در اختیار جایگاه ها قرار داده شده و در مجموع به ازای هر سکو، چهار کارت تولید شده است.

چه زمانی کارت‌های بانکی جایگزین کارت سوخت می‌شوند؟
صادقی گفت: برای پیاده سازی این طرح تا یک ماه دیگر یک جایگاه به صورت آزمایشی داریم که در همان تهران انجام می‌دهیم، یعنی کارهای مقدماتی‌اش انجام شده، ادامه این کار مستلزم این است که ما به سایر دستگاه‌هایی که می‌خواهیم در این شِیر اجرا کنیم وصل شویم.
برچسب ها: کارت سوخت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها