به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۷ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۴۱۲۶۲۸
نمی‌شود اقتصاد و سیاست را با آزمون و خطا، آموخت

خصوصی‌ سازی اشتباه، اقتصاد ایران را در باتلاق فرو برد

خصوصی‌ سازی اشتباه، اقتصاد ایران را در باتلاق فرو برد
گروه اقتصادی: اوضاع نابسامان اقتصاد ایران، مردم را با محدودیت‌های آزاردهنده‌ای روبرو کرده است که باید گفت، شرایط در حال نزدیک شدن به حالت غیرقابل تحمل است. در چنین موقعیت نگران کننده ای، نکته بد چیزی جز این نیست که همت و تلاش و حتی اراده‌ای جدی از سوی نظام حکمرانی مشاهده نمی‌شود تا ناامیدی در بین افکار عمومی روز به روز پررنگ‌تر شود.

به گزارش اقتصاد 24،محمود جامساز  در این رابطه اظهار داشت: شلختگی اقتصاد در ایران دلایل متعددی دارد که یکی از اصلی‌ترین دلیل‌ها به شیوه غلط خصوصی سازی ربط پیدا می‌کند. در واقع اول باید آزادسازی اقتصاد صورت گیرد، بعد خصوصی‌سازی. این خصوصی‌سازی که انجام گرفته است، اقتصاد ما را بیشتر در باتلاق فرو برد و اجازه داد دولتی‌ها و شرکت‌های رانتی اطراف آن‌ها بخش خصوصی را به شدت نابود کنند. همچنین این را باید در نظر بگیریم که برای تقویت بخش خصوصی، ایجاد محیط امن برای سرمایه‌گذاری امری لازم است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه گفت: باید کشور را از طریق اصول صحیح سیاست و علم اقتصاد هدایت کنیم. این علوم در دانشگاه‌های عالم تدریس می‌شود و تمام اقتصاددانان و سیاستمدارانی که دنیا را می‌چرخانند، این علوم را گذراندند.

نمی‌شود اقتصاد و سیاست را از طریق تجربه آزمون و خطا آموخت، چون این کار صورت نمی‌گیرد. هر کسی را نمی‌شود رأس یک کار گذاشت. الان ببینید دولت سیزدهم، دولت یک دستی است، گفتیم دولت یکدست کارهایش را راحت‌تر انجام می‌دهد، ببینید در همین دولت یکدست بالاترین تغییر وزرا انجام شده است. این‌ها همه باید اصلاح شوند. هر تغییری باید با تغییر روش و با تغییر و تحول بنیادین در ساختار‌ها انجام شود که این یک روند منطقی است. در واقع این کاری نیست که امروز و فردا انجام شود؛ این روند است و باید طبق روال طبیعی انجام شود.

وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن اهمیت حضور در بازار اقتصاد جهانی، باید با شرق و غرب سیاست متوازن داشته باشیم. نمی‌شود به غرب دهن کجی کنیم و به کل به دامن شرق برویم؛ این درست نیست و به ما ضربه خواهد زد. این حاشیه نشینی در حالی است که با توجه به نیروی جوان و امکاناتی که داریم، باید در مرکز توازن قدرت‌های جهان قرار بگیریم.

جامساز توضیح داد: وقتی متغیر‌های اقتصادی را نگاه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که عملکرد دولت آقای رئیسی بسیار بدتر از دولت‌های گذشته است. آقای رئیسی قول داده بود یک میلیون شغل ایجاد کند، یک میلیون واحد مسکونی در سال بسازد، کدامش محقق شده است؟ هیچکدام! باعث تأسف است، حتی نتوانستند از یکدستی به نفع دولت و در نتیجه برای کارآمدی استفاده کنند! حالا می رویم با عربستان و امارات تعامل می‌کنیم، اما نمی‌دانیم نتیجه اش چه خواهد شد. جالب است، صدا و سیما که از بیت المال ارتزاق می‌کند، وارد جدل‌های سیاسی شده و سعی می‌کند، دولت ضعیف فعلی را تطهیر و دولت قبلی را مقصر معرفی کند. کسی هم توضیحی نمی‌دهد که چرا بیت المال فقط به سود جریان خاصی هزینه می‌شود.این اقتصاددان در پایان گفت: بی تدبیری، نظرات احساسی و البته خودفریفتگی در اقتصاد بیداد می‌کند و کسی به فکر چاره اندیشی نیست.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها