به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۳۱ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۴۱۷۴۱۱

۱۰عامل مرگ ومیر ناشی ازشیوه ناسالم زندگی

۱۰عامل مرگ ومیر ناشی ازشیوه ناسالم زندگی
گروه سلامت:این روزها به طور حتم شما هم که این گزارش را مطالعه می‌کنید در زندگی روزمره با واژه‌ها و عناوین مرتبط با پزشکی مبتنی بر سبک زندگی مواجه شده‌اید و یا از طریق رسانه‌ها اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با این موضوع را شنیده‌اید.به باور بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت پزشکی مبتنی بر سبک زندگی یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین موضوعاتی است که این روزها می‌تواند در حوزه سلامت و برای عموم افراد جامعه نقش داشته باشد.
 
بر اساس آخرین گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، سالانه ۴۱ میلیون مرگ و یا به عبارتی ۷۱ درصد از مرگ‌ومیرها به دلیل بیماری‌های مزمن غیر واگیر نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، بیماری‌های اسکلتی عضلانی و مشکلات روانی است.
 
مشخص شده است که بخش مهم از ۱۰ عامل مرگ و میر ناشی از شیوه ناسالم زندگی است. سازمان بهداشت جهانی معتقد است اصلاح سبک زندگی مداخله کاربردی و مؤثر برای مقابله با عوامل خطر زا در جهت پیشگیری و درمان بیماری‌های غیرواگیر است.

این در حالی است که توجه به موضوع مهم پزشکی مبتنی بر سبک زندگی یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های اصلی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران در سال‌های گذشته بوده است.پزشکی مبتنی بر سبک زندگی به‌عنوان یک مقوله جدید پزشکی با ساده‌ترین و در دسترس ترین ابزارها به دنبال تغییر نگاه‌ها از درمان به‌سوی پیشگیری است، در همین راستا جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران به پشتوانه فعالیت‌های علمی و پژوهشی گروه پزشکی مبتنی بر سبک زندگی برگزار کننده اولین در حوزه پزشکی مبتنی بر سبک زندگی در کشور بود.

سبک زندگی سالم استراتژی مؤثر
دکتر منیژه سلیمانی فر مدیر گروه پزشکی مبتنی بر سبک زندگی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران در این زمینه بیان کرد: بیش از ۷۶ درصد از کل بار بیماری‌ها در ایران به بیماری‌های غیرواگیر اختصاص دارد، سبک زندگی سالم استراتژی مؤثر جهت کنترل هزینه مراقبت‌های بهداشتی است.

وی اظهار کرد: گروه پژوهشی پزشکی مبتنی بر سبک زندگی از سال ۱۴۰۰ فعالیت علمی و پژوهشی خود را بر اساس مدل جهانی lifestyle medicine در ۶ محور اصلی تأثیرگذار بر سلامت شامل: فعالیت بدنی منظم، تغذیه مناسب، عدم سوء مصرف مواد، مدیریت استرس، بهبود خواب و ایجاد و حفظ ارتباطات اجتماعی با کمک پژوهشگران و اساتید متخصص در حوزه‌های مربوط آغاز کرده است.

مدیر گروه پزشکی مبتنی بر سبک زندگی خاطرنشان کرد: در این مسیر پروژه‌های تحقیقاتی ارزشمندی با همکاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط انجام شده است. همچنین به همت تیم علمی و اجرایی گروه، در تاریخ ۱۰ و ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱ اولین کنگره ملی پزشکی مبتنی بر سبک زندگی در سه نشست تخصصی سبک زندگی و سلامت روان، سبک زندگی و فعالیت بدنی و سبک زندگی و تغذیه برگزار شد که مورد استقبال متخصصان حوزه سلامت قرار گرفت.

ضرورت تغییر سبک زندگی
دکتر حسین یاری عضو گروه پژوهشی پزشکی مبتنی بر سبک زندگی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران نیز درباره موضوع پزشکی مبتنی بر سبک زندگی بر این باور است که در عصر حاضر آنچه باعث اصلی بیماری‌ها و ناخوشی افراد می‌شود بیماری‌های غیرواگیر است، امروزه افراد بیشتر به خاطر سکته قلبی و مغزی، دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری‌های تنفسی زمین‌گیر می‌شوند و فوت می‌کنند.

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد مهم‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر تغییر سبک زندگی است.عضو گروه پژوهشی پزشکی مبتنی بر سبک زندگی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران افزود: به نظر می‌رسد سبک زندگی سالم در پزشکی مدرن مغفول واقع شده است. منظور مطالعات انجمن‌های علمی معتبر جهان از سبک زندگی سالم داشتن «تغذیه مناسب»، «فعالیت جسمانی»، «بهبود خواب»، «عدم سوء مصرف مواد (الکل و دخانیات)»، «اصلاح روابط بین فردی مناسب» و «دوری از استرس و تنش» است.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، این متخصص طب توان‌بخشی گفت: ما در پزشکی سنتی خود چیزی تحت عنوان سته ضروریه داشتیم که شامل حالات روحی، هوا، تغذیه، خواب و بیداری، حبس و دفع و سکون و حرکت است. این نشان می‌دهد پزشکی ما تفاوت زیادی با نتایج پزشکی مدرن ندارد و لازم است که بین یافته‌های پزشکی مدرن و سنت طبابت خود پیوندی برقرار شود.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها