به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۲:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۲ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۴۱۷۸۰۵

راهکارهای فرار از چنگ افسردگی تابستانی

راهکارهای فرار از چنگ افسردگی تابستانی
گروه سلامت: احتمالا «افسردگی زمستانی» به گوش‌تان خورده است، اما «افسردگی تابستانی» چطور؟ به گفته کارشناسان، در حالی که تابستان معمولا با تعطیلات و تفریح همراه است، فصل گرم‌تر می‌تواند استرس‌های خاص خودش را در پی داشته باشد. دکتر سو وارما، روان پزشک و استاد روان شناسی دانشگاه نیویورک، به سی‌بی‌اس می‌گوید: «مردم معمولا وقتی به اختلال احساسی فصلی فکر می‌کنند، یاد افسردگی زمستانی می‌افتند ،اما نمی‌دانند که در فصل تابستان ممکن است به نوعی سندروم فعالیت یا زودرنجی دچار شوند».

  افسردگی‌ تابستانی در کمین چه‌ افرادی است؟
این روان‌پزشک در ادامه می‌افزاید: «افراد به ‌جای این ‌که زیاد بخوابند یا زیاد بخورند، بعد از ابتلا به افسردگی تابستانی، گاهی بسیار فعال و مضطرب می‌شوند، گاهی شاید خوش‌خلق باشند، اما گاهی نیستند و این رفتارها می‌تواند اثر نامطلوبی روی افراد بگذارد.» اما چه عواملی باعث می‌شود افراد در تابستان دچار استرس و افسردگی شوند؟ بخشی از آن برمی‌گردد به ترس از این که جا بمانند و فرصت را از دست بدهند. «وارما» می‌گوید: «تابستان ما را تحت فشار زیادی می‌گذارد تا همان کاری را بکنیم که بقیه می‌کنند یا احساس می‌کنیم باید برنامه‌ریزی می‌کردیم .این در حالی است که  افراد با تردیدها و مشکلات اقتصادی که دارند، نمی‌توانند کلی پول خرج تعطیلات کنند. با وجود این، صفحه‌های رسانه‌های اجتماعی‌شان را بالا و پایین می‌کنند و دیگران را می‌بینند که به همه جا سفر می‌کنند و کلی خوش می‌گذرانند.»

علاوه بر افزایش فشار برای انجام برخی کارها، ممکن است در ماه‌های تابستان کمک و پشتیبانی هم نداشته  ‌باشید. «وارما» توضیح می‌دهد: «مثلا اگر بچه کوچک دارید، ممکن است در طول سال کسی از فرزندتان مراقبت کند، اما اکنون در فصل تعطیلات این کمک را ندارید.»

  افسردگی فصلی چه علایمی دارد؟
به نوشته کلینیک کلیولند، علایم اختلال احساسی فصل تابستان عبارت ‌اند از: آشفتگی و بی‌قراری، اضطراب، کاهش اشتها و کاهش وزن، بروز رفتار خشن و مشکل خواب.

  راه مقابله با افسردگی تابستانی چیست؟
«وارما» می‌گوید، راه‌هایی برای مقابله با اختلال احساسی تابستانی وجود دارد. او توصیه می‌کند:
 واقع‌بین باشید| انتظارات تان(چه از خودتان و چه از دیگران) را در این فصل از سال به خصوص در مسائل تفریحی مدیریت کنید.

 کارها را یکی ‌یکی و قدم‌به‌قدم انجام دهید| برنامه‌ریزی و آمادگی برای تابستان می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. هر روز یک کار کوچک انجام دهید، چه شستن لباس‌ها باشد چه آماده کردن بچه‌ها برای اردو.
 کمک بگیرید| اگر لازم شد، کمک بگیرید. آمار خودکشی در تابستان به‌دلیل آشفتگی و زودرنجی و بی‌خوابی افزایش پیدا می‌کند. در صورت نیاز با اورژانس اجتماعی 123 تماس بگیرید. همچنین «وارما» تاکید می‌کند اگر با اختلال احساسی فصلی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. او می‌افزاید، بسیاری از افراد دچار اختلال احساسی فصلی ممکن است سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال دوقطبی داشته باشند.
مرجع : زندگی سلام
برچسب ها: افسردگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها