به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۰:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۴ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۴۱۸۲۹۲

اجاره خانه چقدر افزایش یافت؟

اجاره خانه چقدر افزایش یافت؟
گروه اقتصادی: مرکز آمار ایران روز گذشته شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور را منتشر کرد. بر این اساس در تیر ماه ١٤٠٢ ، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ٣٩,٤ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٣٩.٤ درصد بیشتر از تیر ماه ١٤٠١، برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه تیر ماه ١٤٠٢ در مقایسه با ماه قبل، ٣,٢ واحد درصد کاهش یافته است.

به گزارش تجارت نیوز، نرخ تورم سالانه کشور در تیرماه ١٤٠٢، برابر ٤٧,٥ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤٧.١ درصد برای دهک­‌های نهم و دهم تا ٥٠.٢ درصد برای دهک اول است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٣.١ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٥.٢ واحد درصد) ٢.١ واحد درصد کاهش داشته است. حالا باید دید تورم بازار مسکن و اجاره چه تغییراتی را پشت سر گذاشته‌اند؟

تورم مسکن در تیرماه1402
تورم ماهانه مسکن در  گزارش مرکز آمار از تورم 2.4 درصد اعلام شده است. همچنین این شاخص در مقیاس نقطه به نقطه به 38 درصد رسیده و نرخ سالانه آن نیز 36 درصد ثبت شده است.

تورم اجاره در تیرماه 1402
تورم بازار اجاره نسبت به ماه گذشته رشدی برابر با بازار مسکن یعنی 2.4 درصد را تجربه کرده و تورم نقطه به نقطه این بازار نیز 37.9 درصد اعلام شده است. تورم این بازار همچنین در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 35.8 درصد افزایش داشته است.بازار مسکن و اجاره ماه گذشته یعنی تیرماه 1401 را در حالت رکودی به سر برده است. مشاوران املاک معتقدند دیگر خواهان آنچنانی برای فایل‌های مسکن باقی نمانده‌اند و از سوی دیگر نیز برخی خبرگزاری‌ها خبر از کاهش 15 تا 20 درصدی قیمت‌ها در بازار مسکن منتشر کردند.


حالا اما گزارش ماهانه مرکز آمار از تورم نشان می‌دهد قیمت مسکن مطابق با ماه‌های گذشته روندی رو به جلو را پشت سر گذاشته است.مشاهدات میدانی حاکی از آن است که در مقیاس سالانه نیز افزایش قیمتی که مردم احساس کرده‌اند بیش از آمار اعلامی باشد. همان‌گونه که در گزارش‌های پیشین تجارت‌نیوز نیز به آن پرداخته شد برخی افراد در تمدید قراردادهای خود حتی افزایشی بیشتر از 100 درصد را پشت سر گذاشته‌اند.

البته این در حالی است که دولت از سال گذشته آمارهای انتشار آمارهای مربوط به بازار مسکن را به طور کامل متوقف و ارزیابی این مورد و تصمیم‌گیری مردم را با مشکل مواجه کرده است.ایمان زنگنه، استاد اقتصاد پیش از این درباره علت تفاوت برداشت و ادراک جامعه از آمار مراجع رسمی در خصوص تورم به انتخاب گفته بود: ما اکنون با مسئله‌ای در برداشت و ادراک از نرخ تورم توسط جامعه مواجهیم. به دلیل اینکه در چند سال اخیر نرخ‌های تورم وارد کانال‌های بالاتری شده و بعضا گروه‌های کالایی، نرخ‌های بالای ۷۰ درصد را تجربه کرده اند، پس می‌توانید بگویید تجربه افراد نسبت به افزایش قیمت‌ها یکسان نیست.

او در این مورد ادامه داده بود: اگر بخواهیم دسته بندی کنیم گروه‌های جمعیتی و درآمدی و اقلیمی متفاوتی وجود دارند که ادراک افراد را از شاخص تورم متفاوت می‌کند. اگر شما مستاجر هم باشید و مسئله افزایش قمیت خانه را نیز تجربه کنید، مسلما نگاه شما به تورم متفاوت خواهد بود و لنگر تعیین نرخ تورم به سمت افزایش می‌رود و این اتفاق را نمی‌توان کتمان کرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها