به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۰:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۰ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۴۱۹۴۷۵

نبود برق، کشور را به تعطیلی کشاند؟

نبود برق، کشور را به تعطیلی کشاند؟
گروه اقتصادی: بحران انرژی در تابستان نیز گریبان‌گیر کشور است. این بحران نمود عینی خود را در افزایش روز‌های تعطیل صنایع نشان داده است. از سوی دیگر به علت گرمی هوا و استفاده شدید از برق، ناترازی این حوزه در برق شهری هم قابل توجه است که دولت تاکنون تلاش کرده از خاموشی شهری جلوگیری کند.
 
به گزارش انتخاب، حسین افضلی، کارشناس انرژی درباره قطعی برق در تابستان و ناترازی انرژی  گفت: ناترازی برق در کشور جدیست. میزان ناترازی طبق اعلام مسئولین مربوطه در وزارت نیرو به ۱۵ هزار مگاوات رسیده است. نتیجتا به طور واقعی با یک چالش مواجه هستیم که شوخی ندارد. از طرفی مباحث مربوط به بهینه‌سازی مصرف در صنایع و خانه‌ها نیز تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده و دستگاه‌های مربوطه چندان تلاشی برای آن نکرده اند. ادامه روند عدم توجه به بهینه‌سازی و توسعه بستر‌های تولیدی باعث چنین وضعیتی شده است.

وی در ادامه درباره تعطیلی ناشی از قطعی برق اشاره کرد: بعید نیست که فشار مصرف برق باعث تطعیلی کشور شده باشد، همانطور که دیدیم ساعات ادارات هم برای این مسئله تغییر دادند، اما چندان نتیجه‌ای کسب نشد که اگر نتیجه گرفته بودند به نظر نمی‌رسید ناترازی تا این حد ادامه بیاید.

این کارشناس انرژی افزود: اجرای طرح‌های شتابزده برای مقابله با یک بحران واقعی حتی توانایی کارکرد به عنوان یک مسکن را هم ندارد. باید نگاه‌های حاکمیتی به مسئله انرژی تغییر کند و بالاخره یک نهاد یا یک شخص یا یک جمع، درباره انرژی کشور وظیفه‌ای بر عهده بگیرد. الان هر نهاد نسبت به این موضوع از وظایف خود شانه خالی می‌کند و تمامی ماجرا بر گردن وزارت نیرو و وزارت نفت می‌افتد.افضلی در پایان گفت: چه بخواهند چه نخواهند، باید بستر‌های لازم برای افزایش تولید و توسعه بستر‌های آن فراهم شود. این مسئله نیز تماما به سرمایه‌گذاری خلاصه می‌شود که با وضعیت تحریمی فعلی به نظر نمی‌رسد سرمایه‌گذاری مالی و تکنولوژیک را از سوی خارجی‌ها در کشور شاهد باشیم.
برچسب ها: کمبود برق تعطیلی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها