به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۵ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۴۲۰۴۲۹

تصویر برداری هابل از یک خوشه کروی درخشان

تصویر برداری هابل از یک خوشه کروی درخشان
گروه علمی:عکس جدیدی که با تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده، یک خوشه کروی درخشان را به نمایش می‌گذارد.محتویات درخشان خوشه کروی ان‌جی‌سی ۶۶۵۲ در عکس جدید تلسکوپ فضایی هابل خود را نشان می‌دهند. هسته این خوشه، پر از نور آبی کم‌رنگ ستاره‌های بی‌شمار است و تعداد انگشت‌شماری از ستاره‌های پس‌زمینه بسیار درخشان، با خوشه‌های متقاطع آراسته شده‌اند.
ان‌جی‌سی ۶۶۵۲ در کهکشان راه شیری در صورت فلکی «کمان» (Sagittarius) قرار دارد و در فاصله کمی کمتر از ۳۰ هزار سال نوری از زمین و تنها ۶۵۰۰ سال نوری از مرکز کهکشان واقع شده است.خوشه‌های کروی، خوشه‌های پایدار و محکمی هستند که از نظر گرانشی محدود شده‌اند و از ده‌ها هزار تا میلیون‌ها ستاره دارند. جاذبه گرانشی شدید بین ستاره‌های نزدیک به هم در خوشه‌های کروی، همان چیزی است که شکل منظم و کروی را به این اجرام ستاره‌دار می‌دهد.

این عکس، داده‌های دو دوربین از قوی‌ترین دوربین‌های هابل را ترکیب می‌کند؛ «دوربین پیشرفته نقشه‌برداری» (ACS) و «دوربین میدان وسیع ۳» (WFC ۳). همچنین، در این عکس از داده‌های دو برنامه رصدی متفاوت استفاده شده است که دو گروه متفاوت از ستاره‌شناسان آن‌ها را انجام داده‌اند. اولین گروه برای بررسی خوشه‌های کروی کهکشان راه شیری اقدام کردند تا اطلاعاتی مانند سن این اجرام و پتانسیل گرانشی کهکشان را آشکار کنند. گروه دوم ستاره‌شناسان از سه فیلتر بسیار حساس در دوربین میدان وسیع ۳ هابل استفاده کردند تا نسبت کربن، نیتروژن و اکسیژن را در خوشه‌های کروی مانند ان‌جی‌سی ۶۶۵۲ مشخص کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها