به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۰ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۴۲۱۱۹۶

مواد غذایی کنسرو شده خاصیت دارند؟

مواد غذایی کنسرو شده خاصیت دارند؟
گروه علمی: روش کنسرو کردن مواد غذایی یکی از روش‌های ایجاد کننده ماندگاری طولانی است که امکان مصرف انواع خوراکی‌های فصول و مناطق مختلف را فراهم می‌کند. امروزه، انواع غذاها به‌شکل کنسرو شده در بازار وجود دارد که به‌راحتی می‌توان از طعم آنها لذت برد. اما بهتر است ارزش تغذیه ای و روش تهیه آنها را بشناسیم.به گزارش  سلامت،در ادامه این مطلب، به ۵ نکته درباره غذاهای کنسروی اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

۱. کنسرو چگونه تهیه می‌شود؟
برای تهیه کنسرو، ابتدا هر نوع ماده غذایی کاملا تمیز و خرد شده، در ظرف موردنظر ریخته می‌شود و حرارت اولیه می‌بیند که مرحله آماده‌سازی است. ظروف بسته‌بندی دمای بالاتر از ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد متناسب با نوع ماده غذایی حرارت می‌بیند.در نتیجه این فرایند، ماده غذایی فاقد میکروارگانیسم‌ها، مواد سمی و آنزیم‌هاست. روند آماده‌سازی کنسرو طی سال‌های اخیر بهبود پیدا کرده که موجب حفظ نگهداری ساختار و ریزمغذی‌های آن می‌شود. ظروف مورد استفاده برای کنسرو معمولا فلزی، شیشه‌ای و پلاستیکی است. 

۲. کنسرو را تا چه زمان می‌توان نگه داشت؟
گرچه کنسرو ماندگاری طولانی دارد اما بنابر نوع ماده غذایی مدت زمان فاسد شدن نیز متفاوت است. به‌طور کلی، اکثر کنسروها را می‌توان تا حدود دو سال به‌شرط نگهداری در دمای ۲۳ درجه سانتی‌گراد مصرف کرد. روی بسته‌بندی‌های کنسرو دو تاریخ "بهترین زمان مصرف" و "تاریخ انقضاء" درج شده ‌است. گرچه تا زمان تاریخ انقضاء می‌توان از این خوراکی استفاده کرد اما ممکن است طعم و بافت ماده غذایی تغییر کند. البته پس از باز کردن کنسرو باید در یخچال نگهداری شود و طی ۴۸ ساعت مصرف شود. 

۳. کنسروها ارزش تغذیه ای دارند؟
در اکثر موارد، روند تهیه کنسرو باعث از بین‌ رفتن مقداری از ریزمغذی‌ها می‌شود؛ البته در مورد همه خوراکی‌ها صدق نمی‌کند. به‌عنوان مثال، کنسرو رب گوجه‌فرنگی نسبت به گوجه‌فرنگی تازه مقدار لیکوپن بیشتری دارد. در مورد ویتامین‌ها باید گفت که سطح این ریزمغذی‌ها به‌دلیل فرایند گرما ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می کند. به‌نظر می‌رسد سطح آنتی‌اکسیدان‌ها نیز به‌دلیل این فرایند کمتر می‌شود. اما چربی‌ها و فیبرها تفاوتی با خوراکی‌های تازه ندارند. اسیدهای چرب و کربوهیدرات‌ها نیز حفظ شده و حتی هضم آنها بهبود پیدا می کند. 

۴. طعم و مزه مواد غذایی کنسروی چگونه است؟
مقداری از طعم و مزه بعضی از خوراکی‌های کنسرو شده تغییر می‌کند که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل فرایند گرما باشد. همچنین، ممکن است افزودن نمک یا سرکه نیز طعم را کمی تغییر می‌دهد. البته در مورد آبمیوه‌ها که شکر اضافه می‌شود، طعم تغییری پیدا نمی‌کند. 

۵. کنسروها برای بدن مضر هستند؟
انجام تست‌های مختلف نشان می‌دهد که خوراکی‌های کنسرو شده از نظر میکروب‌ها و باکتری‌ها سالم هستند. البته پیش از مصرف کنسرو لازم است بسته‌بندی شسته‌ شود تا آلودگی‌های بیرون ظرف با ماده غذایی مخلوط نشود. مزیت دیگر کنسروها، امکان مصرف خوراکی‌های خارج از فصل است که در تامین نیازهای غذایی بدن موثر خواهد بود. البته مهم‌ترین نکته نگران‌کننده در مورد کنسروها، مقدار نمک و شکر زیاد در آنهاست که در مورد کنسرو سبزیجات توصیه می‌شود آبکش و مقداری آب روی آن ریخته‌ شود تا نمک اضافی کاهش پیدا کند. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها