به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۱ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۴۲۱۳۷۴

سویه جدید ویروس کرونا فراگیر می‌شود

سویه جدید ویروس کرونا فراگیر می‌شود
گروه علمی: کمتر از یک ماه از پایان شرایط اضطرار کرونا در کشورمان می‌گذرد با این حال خبر گسترش سویه EG.5 در دنیا بسیاری از شهروندان را نگران کرده است.دکتر بابک عشرتی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان درباره میزان خطرناک بودن سویه EG.5  گفت: آنچه سبب نگرانی کارشناسان است رشد ناگهانی EG.5 است.

وی درباره شناسایی افراد مبتلا به این سویه در کشورمان نیز افزود: تاکنون موردی از ابتلا به EG.5 در ایران شناسایی نشده است و در کشورمان شاهد روند افزایش ابتلا به کووید-19 مانند سایر کشورها نیستیم.دکتر عشرتی با اشاره به اینکه هنوز اطلاعات دقیقی درباره EG.5 در دست نیست، بیان کرد: هنوز میزان کشندگی EG.5 مشخص نیست. با این حال این خطر وجود دارد که دوباره شاهد افزایش موارد ابتلا به بیماری در کشور باشیم.

‌‌‌ معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان در پاسخ به این پرسش که آیا واکسن‌هایی که در دسترس شهروندان است در برابر این سویه تاثیر گذار هستند؟ توضیح داد: پاسخ به این پرسش‌ به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد‌.وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط اضطرار کرونا دوباره برقرار خواهد شد؟  نیز گفت:‌ کرونا در دنیا به پایان نرسیده بود و فقط شرایط اضطرار آن برداشته شده بود. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که با افزایش موارد ابتلا به بیماری شرایط اضطرار دوباره در نظر گرفته شود.دکتر عشرتی درباره اجباری شدن دوباره استفاده از ماسک نیز افزود: کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد. اما فعلا نیازی به اجرای پروتکل‌های سختگیرانه نیست‌.

EG.5 در حال گسترش است
‌براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت EG.5 این روزها در آمریکا و چین شیوع بیشتری دارد. این سازمان با اشاره به اینکه EG.5 سویه‌ای قابل توجه است، درباره میزان خطر آن اعلام کرده است که خطر این سویه از دیگر سویه‌های کرونا بیشتر نیست.‌با این حال آنچه سبب نگرانی کارشناسان شده است، سرعت بالای گسترش این سویه است و کارشناسان برآورد کرده‌اند که 17 درصد از موارد ابتلا به کووید-19 در آمریکا را افرادی تشکیل می‌دهند که به EG.5 دچار شده‌اند.

البته در کشورهای دیگری نیز افراد مبتلا به این سویه شناسایی شده‌اند، برای نمونه این سویه در چین، ایرلند، فرانسه، بریتانیا، کانادا، ژاپن و کره جنوبی نیز در حال گسترش است.‌‌آن طور که در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است؛ ضریب انتقال EG.5 بالاتر است. اما از سایر سویه‌های کرونا خطرناک‌تر نیست و در خصوص شدت بیماری‌زایی نیز این سویه تفاوتی با دیگر سویه‌های کرونا ندارد.‌

البته برخی کارشناسان معتقدند که سویه ‌ EG.5  انشعابی از ‌ سویه نوترکیب XBB است که جزو خانواده اومیکرون قرار می‌گیرد.درباره میزان مقاومت این سویه‌‌ در برابر واکسن نیز برخی کارشناسان گفته‌اند ‌EG.5  در مقایسه با  XBB  ‌ قابلیت ایمنی گریزی بیشتری دارد. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در سراسر جهان فراگیر شود‌.
برخی کارشناسان دلیل فراگیری این ویروس را رفتار انسان‌ها در تابستان می‌دانند، زیرا به علت افزایش دما و استفاده از سیستم‌های خنک کننده احتمال انتشار ویروس افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این افزایش مسافرت‌ها در تابستان نیز می‌تواند یکی از دلایل گسترش EG.5  باشد.

با این حال کارشناسان تاکید می‌کنند که همچنان  گروه‌های حساس مانند سالمندان و افرادی که دچار نقص ایمنی هستند باید بیش از دیگر شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند تا به این بیماری دچار نشوند.
مرجع : جام جم آنلاین
برچسب ها: ویروس کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها