به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۲ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۴۲۱۵۸۹

این علائم نشانه سندروم بعد از کرونا است

این علائم نشانه سندروم بعد از کرونا است
گروه سلامت: علایم و عوارض سندرم بعد از کرونا، به عنوان یکی از مهمترین نگرانی‌های کنونی متخصصان عفونی در سمپوزیوم یک روزه بعد از کرونا (Post COVID) مورد بررسی قرار گرفت.به گزارش بهداشت نیوز، دکتر شهنام عرشی مدیر مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در سمپوزیوم یک روزه سندرم بعد از کرونا (Post COVID) که در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی برگزار شد، با اشاره به اهمیت عوارض ابتلا به کرونا در افراد، پس از فروکش کردن این اپیدمی، عنوان کرد: هنوز تعریف مشخصی از عوارض و زمان بروز سندرم بعد از کرونا ارایه نشده است، اما بر اساس گزارش‌ها با افزایش مشکلات مفصلی و اختلال در حافظه روبه رو هستیم. آمار رسمی در دست نیست تا ابعاد مختلف آن روشن شود، اما متخصصان ارتوپد و نورولوژیست باید در رجیستری این عوارض بیش از پیش همکاری داشته باشند تا رقم‌های درست و شفاف در اختیار متخصصان عفونی قرار گیرد.

وی ادامه داد: از پیش از کرونا نظام مراقبت دیده‌وری عفونت‌های تنفسی اساس کار وزارت بهداشت بود و در فصل سرما بنا بر الزامات بین‌المللی، بر شیوع آنفلوآنزا تمرکز داشت. با همه گیری کرونا بالغ بر 40 دانشگاه علوم پزشکی در کشور، به عنوان مجریان این طرح فعال شدند و در هر دانشگاه یک مرکز بهداشت و درمان، به عنوان مرکز دیده‌وری در نظر گرفته شد. در این مراکز امکان تشخیص 17 نوع ویروس تنفسی وجود دارد و اطلاعات لحظه‌ای به ثبت می‌رسد.

دکتر عرشی اظهار کرد: زیرسویه‌های کرونا نیز به دنبال پیاده سازی این نظام به دقت تشخیص و رصد می‌شود و تاکنون از زیرسویه نوظهور شایع در انگلیس گزارش نشده است.مدیر مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان از نگرانی در خصوص شیوع مالاریا و تب دنگی توضیحاتی ارایه داد.

تشنگی؛ یکی از علایم سندرم بعد از کرونا
دکتر کوروس آقازاده سرهنگی عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه این سمپوزیوم علایم و عوارض بعد از کرونا در هر فرد را متفاوت اعلام کرد و گفت: بهبود این علایم ممکن است ماه‌ها یا شاید سال‌ها طول بکشد و در نهایت منجر به ناتوانی فرد شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اختلال تنفس، تمرکز، خواب، حواس بویایی و چشایی و حرف زدن، درد قفسه سینه، سرفه و تب‌های متناوب از جمله عوارض شایع و اولیه سندرم بعد از کروناست، تصریح کرد: بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2023 انجام شد، تشنگی مستمر نیز می‌تواند از علایم این بیماران باشد. همچنین تظاهرات قلبی، نورولوژیک، اختلالات روانشناختی و اختلال سیستم گوارشی زنگ خطر ابتلا به این سندرم محسوب می‌شود.دکتر آقازاده تشخیص و مدیریت سندرم بعد از کرونا را دشوار اعلام کرد و گفت: هنوز در دنیا تست و تعریف مشخصی در خصوص این سندرم وجود ندارد از همین رو تشخیص و درمان آن آسان نیست.

سندرم بعد از کرونا درگیری چند سیستمی ایجاد می‌کند
دکتر مسعود مردانی مدیر گروه آموزشی فلوشیپ بیماری‌ها عفونی و رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه در سمپوزیوم یک روزه سندرم بعد از کرونا با بیان تعاریف مختلفی که از سوی نهادهای بین المللی ارایه شده است، تصریح کرد: با توجه به نبود تعریف مشخص، برای تشخیص این سندرم بر اساس علایم، باید ابتلا به سایر بیماری‌ها نقض شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمار جهانی، نزدیک به 10 درصد مبتلایان به کرونا به سندرم بعد از کرونا دچار می‌شوند که این تعداد معادل 65 میلیون نفر از 651 میلیون نفری است که ابتلا به این ویروس را تجربه کرده‌اند. در این خصوص باید در نظر داشت که تعدادی از مبتلایان به هر دلیلی تست ندادند و در این آمار ثبت نشده‌اند.

به گفته دکتر مردانی سندرم بعد از کووید با علایمی همچون ضعف، اشکال در تنفس و اختلالات شناختی با تاثیرگذاری بر عملکرد روزانه، به ویژه در افراد با بیمار زمینه‌ای درگیری مولتی سیستم به همراه دارد.

استاد دانشگاه مهمترین دلیل بروز سندرم Post COVID را ضعف سیستم ایمنی و تداوم مخازن ویروس در بافت‌ها اعلام کرد و گفت: عوارض قلبی و عروقی، علایم عصبی شناختی، حسی و حرکتی، از دست دادن حافظه، گیجی و عدم تعادل، از دست دادن حس بویایی و چشایی، وزوزگوش، کاهش شنوایی و سرگیجه، خستگی مزمن، اختلال در سیستم تولیدمثل، سیستم تنفسی و گوارشی در این سندرم مشاهده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه در خصوص کوید طولانی در کودکان و علائم و عوارض آن، اقدامات تشخیصی و درمان، مطالعات در خصوص تاثیر واکسن و چالش‌های موجود در تست‌های تشخیصی نیز توضیحاتی ارایه داد.

سندرم بعد از کرونا در زنان شایع‌تر است
دکتر پیام طبرسی معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری نیز با تاکید بر اهمیت سندرم بعد از کرونا پس از فروکش کردن پاندمی کرونا، عنوان کرد: علایم و عوارض این سندرم در مبتلایان قطعی یا مشکوک، حتی بعد از بهبود بیماری اولیه دیده شده و ممکن است تا ماه‌ها نیز طول بکشد.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه، تنگی نفس، افسردگی، فراموشی، از بین رفتن تمرکز و اختلالات شناختی که با تشدید آن زندگی روزمره فرد را مختل می‌کند، از جمله علایمی است که در این افراد، به ویژه نوجوانان دیده می‌شود.بنابر گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر طبرسی از شیوع این سندرم با علامت تنگی نفس بیشتر در خانم‌ها خبر داد و گفت: باید در نظر داشت احتمال سرایت بیماری در سندرم بعد از کرونا نیز وجود دارد.
برچسب ها: ویروس کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها